Европейските производители на автомобили натискат Брюксел да отложи правилата за емисиите
Спадът в продажбите на електромобили излага производителите на риск от глоби в размер на „много милиарди евро“ и съкращаване на производството
Европейските производители на автомобили заявиха, че са изправени пред перспективата за „многомилиардни“ глоби или значителни съкращения на производството, когато новите стандарти на ЕС за въглеродните емисии влязат в сила през следващата година.
В четвъртък Acea, европейският орган на автомобилната индустрия, призова за „спешно преразглеждане“ на правилата за емисиите, които ще се прилагат през 2025 г., и на забраната за нови автомобили с двигатели с вътрешно горене през 2035 г.
И двете мерки са основни елементи от закона на ЕС за климата „Зелена сделка“, който има за цел да доведе блока до нулеви нетни емисии до 2050 г.
Бордът на Acea, в който влизат главните изпълнителни директори на Renault, Nissan и Toyota, заяви, че производителите на автомобили са изправени пред „плашещата перспектива, на глоби в размер на няколко милиарда евро, ненужни съкращения на производството, загуба на работни места и отслабване на европейската верига за доставки“.
Предупреждението идва ден, след като италианският министър-председател Джорджия Мелони нарече забраната на ЕС за нови двигатели с вътрешно горене от 2035 г. „саморазрушителна“ политика, предупреждавайки, че тя може да доведе до „унищожаване на хиляди работни места или до разрушаване на цели индустриални сегменти, които произвеждат богатство и заетост“.
Нейните коментари бяха подкрепени от политици в целия блок, но най-вече от десноцентристки и десни законодатели в основните центрове за производство на автомобили в Германия и Източна Европа.
Производителите на автомобили заявиха, че не искат да забавят прехода към по-чисти превозни средства, но значителното забавяне на продажбите на електромобили има сериозни последици за тяхното производство.
Според данни на Acea, публикувани в четвъртък, новите регистрации на електромобили в ЕС са намалели с 44% през август в сравнение с година по-рано, а общият им пазарен дял е спаднал от 21% на 14% на годишна база.
В документ, изготвен от Renault, цитиран от Financial Times, се посочва, че ако сегашният пазарен дял на електрическите превозни средства остане същият през 2025 г., производителите на леки автомобили и микробуси могат да понесат санкции в размер до 13 млрд. евро в резултат на новите правила.
Според документа производителите в ЕС трябва да имат пазарен дял от около 20 до 22%, за да спазят разпоредбите, но този дял се е задържал на по-малко от 15%, което означава, че те трябва значително да намалят производството и продажбите на бензинови автомобили или да бъдат подложени на големи глоби.
„Виждате, че наистина се набира скорост, че се признава, че има нещо нередно и че то трябва да бъде решено по-скоро рано, отколкото късно“, казва пред Financial Times Сигрид де Врис, генерален директор на Acea.
„Виждаме, че реалността удря много силно сега и през 2025 г., което може да има сериозни последици.“
Де Врис казва, че един от основните проблеми на правилата на ЕС е, че те са определили прагове за емисиите на превозните средства, но не са предвидили стимули за клиентите да купуват електромобили.
„Има структурна грешка в подхода на ЕС. Задълженията не създават пазар“, посочва тя.
„Стимулирането е много важно и то може да бъде по финансов и нефинансов начин“, добави тя, посочвайки примера на Норвегия, която е намалила таксите за паркиране за електромобили и е позволила на водачите да използват автобусни ленти.
Лука де Мео, главен изпълнителен директор на Renault и президент на Acea, многократно е призовавал за повече гъвкавост в регулациите за CO₂, тъй като европейската автомобилна индустрия се бори не само със забавянето на продажбите на електромобили, но и с цялостния спад в търсенето на автомобили.
През август Stellantis, която стои зад марките Jeep, Peugeot и Fiat, претърпява 30% спад в регистрациите на нови автомобили на годишна база, докато тези на Volkswagen и Renault спадат съответно с 15% и 14%.
Законодателството определя общ праг на емисиите за всички европейски автомобили от не повече от 93,6 g Co2 на километър. За сравнение през 2022 г. средните емисии са били 108,1 г Co2 на километър, според Европейската агенция по околна среда.
Европейската комисия заяви, че е получила писмото на Acea и ще отговори своевременно. Тя трябва да преразгледа забраната на двигателите с вътрешно горене през 2026 г.
В политическите си насоки за следващата комисия, която трябва да встъпи в длъжност по-късно тази година, фон дер Лайен подкрепи забраната, като заяви, че тя „създава предвидимост за инвеститорите и производителите“.