По-високите цена за притежание на електромобил в сравнение с автомобил с ДВГ са пречка за много бъдещи купувачи. Сега цената на ключов компонент на електромобила пада, което поражда надежди, че производителите на могат да преодолеят разликата, докато се борят с намаляващото търсене.

Според анализатори на Goldman Sachs батериите съставляват около една трета до една четвърт от разходите за производство на електромобил. Компанията прогнозира, че средните глобални разходи на производителите за батерии през 2024 г. ще бъдат около $115 за киловатчас, което е с около 23% по-малко от миналата година. Очаква се цените да паднат с още 20% през 2025 г.

Главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск наскоро отбеляза, че разходите за литиево-йонните клетки, използвани в батериите за електромобили, са се понижили, което е голям обрат в сравнение с "огромния скок" по време на пандемията, когато производителите направиха "гигантски, гигантски поръчки".

Спадът в търсенето се отрази на цената на лития. Основният минерал, използван за производството на настоящите батерии за електромобили, е поевтинял с повече от 70 % през последната година.

"Цените на суровините са значителен фактор за общата цена на батериите за електрически превозни средства. Тъй като стойността батериите намалява поради технологичния напредък, приносът на разходите за суровини става все по-значим", казва пред Yahoo Finance Киран О'Реган, съосновател на компанията за данни и софтуер за батерии About:Energy.

Със сигурност батериите са само един от факторите за цената на електромобилите, която включва всичко - от научноизследователската и развойната дейност до сглобяването и производството. Но това е един от най-важните компоненти, тъй като индустрията се надпреварва да настигне Китай, където разходите за притежаване на електромобил вече са по-евтини от тези за автомобил с бензинов двигател.

Тази година автомобилните производители в САЩ намалиха плановете си за пускане на електромобили на фона на намаляващото търсене. Цената е една от причините за слабия ентусиазъм, наред с безпокойството за пробега и предпочитанията на потребителите към хибридите.

Според доклад в The Wall Street Journal производителите в сектора са се опитали да направят електромобилите по-евтини за потребителите чрез финансови оферти и парични стимули.

Въпреки това цените в САЩ не са се понижили достатъчно, за да бъде по-евтино да се купи електромобил, отколкото модел с бензинов двигател.

Част от причината за разликата в цените е склонността на американските шофьори към мащабни автомобили, които изискват по-големи и по-скъпи батерии. Освен това има забавяне между момента, в който разходите за батерии се понижават, и момента, в който те се включват в цените на новите автомобили.

Анализаторите на Goldman Sachs смятат, че точката на рентабилност между електромобилите и моделите с ДВГ, без да се отчитат държавните субсидии, ще бъде постигната в САЩ между 2025 и 2026 г., тъй като цените на батериите ще спаднат още повече през следващата година. Разходите за притежание включват не само цената на самия автомобил, но и зареждането с гориво или батерия, ремонтите и поддръжката.

Графикът на Goldman изглежда съвпада с коментарите на Илон Мъск по време на последния разговор за приходите на компанията, когато той заяви, че "сме на път да представим по-достъпен модел през първата половина на следващата година".

Намаляването на лихвените проценти от страна на Федералния резерв заедно с правителствените стимули за електрификация вероятно също ще изиграят роля за стимулиране на търсенето.

След като цените паднат значително под рентабилността, "тогава електромобилът всъщност се превръща в машина за пари", казва пред Yahoo Finance Том Нараян, глобален анализатор на RBC Capital Markets за автомобилите, подчертавайки предимствата на разходите, свързани с липсата на каталитични конвертори, двигатели или трансмисии, които се намират в моделите с ДВГ.