Защо митата на ЕС за китайските производители на EV може да не проработят
Китайските компании могат да произведат един автомобил за около 5 500 долара, докато европейските трябва да инвестират близо 20 000
До края на октомври Европейският съюз ще вземе окончателно решение по това, което някои анализатори определят като най-голямото търговско действие на ЕС срещу Китай от повече от десетилетие – задържането на допълнителните мита за електромобилите (EV), произведени там.
Но както местните автомобилни производители, така и държавите в блока са разделени по въпроса дали това трябва да се случи. В момента те достигат до 36,3%, а Германската търговска асоциация на автомобилостроителите твърди, че те ще навредят на автомобилната индустрия в Германия, която има значително присъствие в азиатската страна. Икономика №1 в Европа има значителен излишък в търговията с автомобили с Китай. В същото време италианските и френските автомобилни производители почти не присъстват там.
Китай изнася автомобили за страни от цял свят и както поддръжниците на митата, така и анализаторите на индустрията изтъкват подкрепата на Пекин за местните производители като основание за налагането на по-високите ставки.
„В Китай имаме работа с икономика, в която парите за кредити се отпускат от държавата, а не от пазара, и държавата избира сектори, които иска да насърчава“, казва пред CNBC Уилям Райнш, старши съветник и председател на катедрата „Шол“ по международен бизнес в Центъра за стратегически и международни изследвания, мозъчен тръст във Вашингтон. „При такъв тип икономика, ако се действа по този начин, винаги се получават свръхинвестиции, свръхкапацитет, свръхпроизводство, което се прехвърля върху останалия свят.“
Китайските производители на автомобили могат да произведат един автомобил за около 5 500 долара, казва, от своя страна, Фелипе Муньос, старши анализатор в JATO Dynamics, докато европейските производители трябва да инвестират близо 20 000 долара.
Според него това огромно предимство в разходите се обяснява само отчасти с държавните субсидии.
„Но също така се обяснява и с по-големите икономии от мащаба“, продължава Муньос. „Обяснява се с по-ниските разходи за труд и с факта, че когато става въпрос за електрически автомобили, Китай, за разлика от останалия свят, вече е осигурил веригата за доставки на батерии.“
Всичко това показва, че завишените ставки могат да се окажат недостатъчни, за да изравнят везните между произведените в Китай модели и останалите.