Педро Санчес призова ЕС да преразгледа митата за китайските електромобили
„Не се нуждаем от нова война, в този случай търговска“, каза премиерът на Испания по време на посещение близо до Шанхай
Испанският министър-председател Педро Санчес заяви, че страната „преразглежда“ позицията си относно митата на ЕС върху китайските електромобили. Това идва като пореден знак на нарастващо разделение в Европа по отношение на търговското напрежение с Пекин.
На фона на опасенията, че търговска война може да навреди на испанските износители, Санчес заяви на пресконференция в сряда близо до Шанхай, че е важно да се намери „компромис“ между ЕС и Китай, предава Financial Times.
„Трябва да бъда прям и откровен. Мисля, че трябва да преразгледаме, всички ние, не само държавите членки, но и Европейската комисия, позицията си спрямо това движение“, каза той в Куншан. „Не се нуждаем от нова война, в този случай търговска.“
Коментарите, изказани по време на второто пътуване на Санчес до Китай в рамките на 18 месеца, са значителна намеса в търговския спор между Китай и ЕС и са сигнал за промяна в позицията на Испания.
Санчес иска да използва тридневното посещение, за да стимулира износа за страната си. На този фон испанските политици са обезпокоени, че един от най-големите експортни сектори - свинското месо - може да пострада от китайска антидъмпингова проверка, започнала след обявяването на плана за EV тарифите.
Миналата година Китай е внесла свинско месо от Испания на стойност 1,5 млрд. долара - повече от всяка друга държава от ЕС.
Испания беше една от 11-те държави, които гласуваха в подкрепа на увеличаването на тарифите в консултативно допитване през юли. Само четири държави гласуваха против мярката, а девет се въздържаха.
Миналата година ЕС предприе многомесечно разследване на подозренията за несправедливи субсидии в китайската автомобилна индустрия породено от опасенията, че по-евтините електромобили ще подбият важните производители в държавите членки.
След приключването на разследването през юни 27-членният блок предложи рязко увеличаване на митата с до 37,6% върху китайските електромобили, с което нивата на митата биха достигнали почти 50%. Новите налози ще бъдат одобрени, освен ако 15 държави членки - съставляващи 65% от населението на ЕС - не гласуват против.
Германия, която се опасява, че Китай ще наложи реципрочни мита върху нейните превозни средства, лобира пред държавите членки да се противопоставят на мерките, които ще продължат пет години.
В понеделник китайският президент Си Дзинпин насърчи Санчес да играе „конструктивна роля“ в изграждането на връзките между Китай и ЕС, докато испанският премиер призова за „по-близки, по-богати и по-балансирани“ отношения.
„Смятам, че трябва да изградим мостове между Европейския съюз и Китай“, заяви Санчес.
Мей Юан, доцент по икономика в Сингапурския университет по мениджмънт, казва пред FT, че насочването на Китай към чувствителни за европейските икономики сектори като селскостопанските продукти е „умен ход“.
Тя добавя, че това показва мускулите на Пекин в търговските преговори, като същевременно пряко подкопава усилията на ЕС да защити своите земеделци.