По-малко от 200 км от Беларус и на около 300 км от Русия, в малка фабрика в Литва, където работят едва 40 души, производството не спира нито за минута. Там Granta Autonomy сглобява стотици дронове, които се изнасят директно за Украйна.

Най-новият модел – X-Wing, ударен дрон с вертикално излитане и кацане – беше представен през тази година и вече е преминал тестове в Украйна. Поръчани са стотици бройки. Машината носи четирикилограмов боен заряд и ще работи с украинска технология, включително системи за навигация.

„Дронът беше тестван срещу украински смутители, излетя, навигира и запази контрол“, разказва техническият директор Лауринас Литвинас пред Defense News по време на посещение във фабриката на 19 ноември. „Подготовката за тестове по-близо до фронта вече тече.“

Боеприпасът на този дрон е ефективен срещу основни бойни танкове и включва шрапнел за по-твърди цели. Според компанията X-Wing е достигнал височина от 6000 метра по време на тестове в Литва. За пускането му не е нужна отделна инфраструктура, а няколко дрона могат да бъдат изстреляни едновременно.

През последните седмици Литва затвори границата си след навлизане на метеорологични балони от Беларус, които нарушаваха въздушния трафик и дори доведоха до временно затваряне на летището във Вилнюс няколко пъти. Според властите балоните са били използвани от контрабандисти на цигари като форма на „хибридна атака“.

В отговор страната ускорява изграждането на собствен щит срещу дронове: тестове, покупки и разработка на нови отбранителни технологии. Тези инвестиции са пряка реакция не само на все по-честите нарушения на границата, включително инцидент през юли с навлизане на дронове тип Shahed, но и на по-мащабната война в Украйна.

Granta Autonomy разчита на опита, натрупан директно на бойното поле, за да подобрява системите си и да доставя технологични решения за армията на Литва.

По думите на Литвинас, през последната година компанията е изпратила над 1000 дрона в Украйна – сред тях 100 разузнавателни Hornet XR и около 1000 FPV квадрокоптери GA-FPV, използвани от различни украински бойни части.

„Русия е общият ни враг. За нас е изключително важно да отидем на фронтовата линия, да тестваме системите и да видим с очите си как работят в реални условия“, казва той.

Това практическо знание определя цялостната философия на компанията – от софтуера до най-незначителните детайли.

„Стига се до най-дребните неща. Например куфарите, в които дроновете се пренасят. На фронта много често няма пътища. Колите се движат по кал и полета, неравностите са значителни, а скоростта трябва да бъде 120–150 км/ч, защото в противен случай FPV дрон може да те свали“, разказва Литвинас.

„Именно там осъзнахме, че трябва да подобрим дори пяната във вътрешността на куфарите, за да предпазим резервните части.“

Разузнавателният Hornet XR използва същата комуникационна връзка като X-Wing – разработена вътрешно и според компанията ефективна срещу руските смутители. Компонентите за дроновете за наблюдение и разузнаване идват основно от Литва и други държави от Европейския съюз. Уредът е проектиран така, че да работи дори при заглушени радио и GPS сигнали.

Една от основните трудности са мъглата и лошото време през зимата. Силният вятър отклонява по-малките летателни апарати, като ги прави по-лесни за засичане с термокамери. А при слаба видимост дроновете разчитат повече на GPS или радиовръзка – слабост, която руските войски активно експлоатират чрез агресивно заглушаване.

„Ако не можеш да работиш там, където противникът ти има смутители, тестовете са напълно безсмислени. Повечето страни дори не разполагат със смутители от такъв клас. Ако можеш да ги заобиколиш лесно, как изобщо можеш да твърдиш, че дроновете ти са устойчиви?“, добавя Литвинас.