Cylib, стартираща компания, която иска да намали отпадъците от EV батерии, достигнали края на живота си, изгражда масивна фабрика за рециклиране на батерии в Германия.

Подкрепяна от компанията за луксозни спортни автомобили Porsche и производителят на уреди Bosch, в понеделник Cylib започна работа по новия обект в град Дормаген, в германската федерална провинция Северен Рейн-Вестфалия, съобщава CNBC.

В съоръжението се инвестират над 180 милиона евро като се очаква то да се простира на 236 000 квадратни фута и да произвежда рециклирани батерии за индустрията за електрически превозни средства в Европа.

Cylib твърди, че заводът ѝ ще бъде най-голямото съоръжение за рециклиране на литиево-йонни батерии в Европа.

Планът е годишно да се рециклират близо 30 000 метрични тона излезли от употреба батерии, което прави фабриката по-голяма по мащаб от сегашния най-голям завод Hydrovolt - съвместно предприятие между шведския производител на батерии за електромобили Northvolt и базираната в Норвегия енергийна компания Hydro. Тя има капацитет да рециклира 12 000 метрични тона излезли от употреба батерии годишно, според уебсайта на компанията.

Очаква се рециклираните батерии, произведени от новото съоръжение на Cylib, да бъдат използвани от Porsche, чиято инвестиция в стартъпа е част от кръг от финансиране от 55 милиона евро, посочва CNBC, позовавайки се на свои източници. Плановете все още са в начален етап и не са формализирани.

Запитан за участието на Porsche в проекта, говорител на Cylib казва пред CNBC, че инвестициите от партньори като Porsche са „стратегически“, добавяйки, че компанията работи в тясно сътрудничество със своите инвеститори за индустриализация на процеси и търговски партньорства.

Решаващо за EV прехода

Рециклирането на батерии е ключов приоритет за Европейския съюз, който се стреми да осигури устойчиво развитие на батериите, необходими за подхранване на прехода към електрически превозни средства.

Основана през 2022 г. от германските предприемачи Лилиан Шуич, нейния партньор Гидиън и Пол Сабарни, Cylib използва техники за възстановяване на литий и графит на водна основа, за да използва отново материали от батерии, които са достигнали края на живота си.

По-рано тази година компанията e набрала 55 милиона евро финансиране от инвеститори, сред които фондът за рисков капитал, фокусиран върху климата, World Fund, Porsche Ventures, Bosch и DeepTech&Climate Fonds.

Cylib казва, че новият завод ще обслужва предимно клиенти от автомобилостроенето, производството на батерии и химикалите.

Новото съоръжение се изгражда върху изоставена зона, разположена в индустриално пространство, използвано предимно от химическата промишленост. Cylib посочва, че местоположението е стратегическо, с вече съществуващи вериги за доставки.

Операциите в завода трябва да започнат през 2026 г.

„Достигането на производство в индустриален мащаб ще бъде ключов двигател в изграждането на стабилна европейска инфраструктура за батерии“, казва изпълнителният директор на компанията Лилиан Шуич.

„Рециклирането на батерии е пионер в кръговата икономика, доказвайки, че икономическият успех е съвместим с намалено въздействие върху околната среда“, добавя тя.