Японският производител на електронни части TDK, който е доставчик на Apple, твърди, че е направил пробив в материалите, използвани за неговите малки твърдотелни батерии. Според компанията това може да осигури значително по-висока производителност на носимите устройства - от безжични слушалки през слухови апарати до смарт часовници, съобщават CNBC и Financial Times.

Новият материал осигурява енергийна плътност от 1000 Wh/l, което е близо 100 пъти повече от тази на конвенционалната масово произвеждана твърдотелна батерия на TDK, твърди компанията.

„Вярваме, че нашият нов материал за твърдотелни батерии може да допринесе значително за енергийната трансформация на обществото“, казва главният изпълнителен директор на TDK Нобору Сайто, цитиран от Financial Times.

Новите батерии на TDK ще бъдат изработени изцяло от керамичен материал, с твърд електролит на основата на оксид и аноди от литиева сплав, обобщава CNBC. Високата способност на батерията да съхранява електрически заряд би позволила устройствата да бъдат с по-малки размери и да работят по-дълго, докато оксидът предлага висока степен на стабилност и следователно безопасност, казват още от компанията. Технологията на батериите е проектирана да се използва в клетки с по-малък размер.

Пробивът на TDK е най-новата стъпка напред за технологичната индустрия. Експертите смятат, че тя може да революционизира съхранението на енергия, но също така е изправена пред значителни препятствия по пътя към масовото производство, особено при по-големи размери на батерията.

Батериите в твърдо състояние са по-безопасни, по-леки и потенциално по-евтини, като предлагат по-дълга производителност и по-бързо зареждане от настоящите, разчитащи на течни електролити. Пробивите в потребителската електроника достигнаха до електрическите превозни средства (EV), въпреки че доминиращите химични състави на батериите за двете категории вече се различават значително, отбелязва FT.

Керамичният материал, използван от TDK, означава, че батериите с по-голям размер биха били по-крехки. Това представлява техническо предизвикателство за сегмента на батериите за автомобили или дори смартфони, което няма да бъде преодоляно в обозримо бъдеще, според компанията.

Експерти от бранша смятат, че най-значимият случай на употреба на твърдотелни батерии може да бъде в електрическите автомобили, като им позволи по-голям пробег. Японските компании са в авангарда на усилията за комерсиализиране на технологията: Toyota се стреми да я въведе още през 2027 г., Nissan (NSANY) година по-късно, а Honda (HMC) до края на десетилетието.

Въпреки това, все още има скептицизъм относно това колко бързо може да бъде реализирана така нашумялата технология, особено що се касае до по-големите батерии, необходими за електрически превозни средства (EV).

Робин Зенг, основател и главен изпълнителен директор на CATL, най-големият производител на EV батерии, каза пред Financial Times през март, че твърдотелните батерии не работят достатъчно добре, нямат издръжливост и все още имат проблеми с безопасността.

TDK, която е основана през 1935 г. и се превръща във водеща марка за касети през 60-те и 70-те години на миналия век, има дългогодишен опит в материалите и технологиите за батерии.

Компанията има 50-60% глобален пазарен дял в сегмента на батериите с малък капацитет, които захранват смартфони, и се насочва към лидерство на пазара на батерии със среден капацитет, който включва устройства за съхранение на енергия и по-голяма електроника като дронове.

Групата планира да започне да доставя мостри от новите батерии на клиенти от следващата година и се надява след това да премине към масово производство.