По-високите мита за произведените в Китай EV влизат в сила от ноември
Това ще се случи, въпреки че голяма част от държавите в ЕС се въздържаха при гласуването
Страните от Европейския съюз не успяха да постигнат съгласие по въпроса дали да наложат по-високи мита на произведените в Китай електрически превозни средства по време на внимателно наблюдавано гласуване. To завърши с твърде много въздържали се, което принуди Европейската комисия на своя глава да избере да въведе новите тарифи.
Резултатът от гласуването не беше публично оповестен, въпреки че според предишни коментари Франция, Италия и Нидерландия са гласували „за“, докато Унгария е била твърдо „против“. Германия, чийто мощен автомобилен сектор усилено лобираше срещу митата, също е в лагера на противниците на мярката, както и Испания.
Големият брой въздържали се отразява дългогодишните разногласия относно начина, по който Европа трябва да се противопостави на Китай. Въпреки че политическият консенсус гласи, че нелоялните търговски практики на Пекин заслужават силен и единен отговор, опасенията от търговски репресии с обратен знак изглежда са намалили решимостта на много столици.
От Комисията, която има изключителните правомощия да определя търговската политика на блока, зависеше да преодолее безизходицата и да гарантира, че митата ще бъдат приети.
Като се имат предвид сериозните ѝ опасения относно широкото използване на субсидии от страна на Китай за насърчаване на местните производители, което им позволява да продават своите електромобили на изкуствено занижени цени на световните пазари, нейната позиция далеч не е изненадваща. Брюксел предупреди, че ако не се предприемат решителни действия, производителите на автомобили в ЕС ще претърпят вероятно невъзстановими загуби и ще бъдат изтласкани от доходоносния пазар на мобилността с нулеви емисии, което ще има болезнени последици за 2,5 милиона преки и 10,3 милиона непреки работни места в целия блок. Автомобилната индустрия на блока вече преживява сътресения заради високите цени на енергията, забавеното потребителско търсене и ожесточената глобална конкуренция.
Допълнителните мита имат за цел да компенсират вредните последици от субсидиите и да намалят разликата в цените на китайските и европейските производители. Те варират в зависимост от марката и нивото на сътрудничество в доскорошното разследване на ЕК - Tesla: 7,8%, BYD: 17%, Geely: 18,8%, SAIC: 35,3%.
Други производители на електромобили в Китай, които са оказали съдействие на разследването, но не са били включени в индивидуална извадка, се облагат с 20,7%. Тези, които не са, са на върха на ставката - 35.3%.
Новите мита ще влязат в сила за следващите пет години през ноември. Те ще се добавят към съществуващата ставка от 10%, което на практика означава, че скоро някои китайски производители на автомобили ще се сблъскат с мита от над 45%, когато се опитат да внесат стоките си на единния пазар.
Пекин и Берлин - основните губещи
Резолюцията от петък със сигурност ще отприщи яростта на Пекин. От самото начало Китай заклейми разследването на ЕК като „гол протекционистки акт“, последователно отричаше съществуването на субсидии, нарече констатациите „изкуствено създадени и преувеличени“ и заплаши с ответни мерки срещу млекопреработвателната промишленост, производството на високоспиртни напитки и свинско месо в ЕС, което предизвика тревога в някои столици.
Успоредно с това китайски официални лица водят интензивни разговори с колегите си от ЕС, за да намерят политическо решение, което да предотврати въвеждането на допълнителните мита. Един от възможните варианти беше производителите да се ангажират с определянето на минимални цени за своите електрически превозни средства, въпреки че прилагането на това решение може да се окаже трудно.
Въпреки резолюцията от петък, преговорите между ЕС и Китай ще продължат до 30 октомври - законовият срок, определен в разследването на ЕК.
Преговорите са основен приоритет и за Германия, която се опасява, че ответните действия на Пекин биха могли да причинят допълнителни главоболия на нейната забавяща се икономика. Германските компании прекараха последните две десетилетия в разширяване на бизнес връзките си с Китай като начин да продават износа си на все по-богатата средна класа там. Всяко ответно действие би могло да засегне сериозно тези добре развити връзки.
„Разбира се, ние трябва да защитим икономиката си от нелоялни търговски практики“, заяви тази седмица канцлерът Олаф Шолц, цитиран от Euronews. „Реакцията ни като съюз обаче не трябва да води до това да си навредим сами. Ето защо преговорите с Китай за електрическите превозни средства трябва да продължат.“
Фактът, че тарифите в крайна сметка ще бъдат въведени, разкрива намаляващото влияние на Берлин в Брюксел. Вътрешните борби в трипартийната коалиция на Шолц често предизвикват разочарование и раздразнение сред дипломатите.
Въвеждането на мита идва и като потвърждение на политиката на Урсула фон дер Лайен по отношение на Китай. Ръководителят на ЕК спечели похвали за своята ясна стратегия за справяне с Пекин, затваряйки главата на политическа недалновидност, която е в основата на безбройните критични зависимости, които блокът има от Китай.