Членовете на Европейския съюз са изправени пред решаващо гласуване в петък за това дали да наложат мита в размер до 45% върху вноса на произведени в Китай електрически превозни. Това е най-значимия търговски казус за блока, който рискува ответни мерки от страна на Пекин.

Европейската комисия, която контролира търговската политика на съюза, предлага окончателни мита за следващите пет години, за да противодейства на несправедливите според нея китайски субсидии след едногодишно антисубсидийно разследване. Съгласно правилата на ЕС тя може да прокара идеята си, освен ако квалифицирано мнозинство от 15 държави, представляващи 65% от населението на блока, не гласува против плана.

В сряда Reuters съобщи, че Франция, Гърция, Италия и Полша ще гласуват „за“, което е достатъчно, за да се предотврати блокиращо мнозинство.

При липса на квалифицирано мнозинство в двете посоки изпълнителният орган на ЕС може да приеме тарифите. Въпреки това, ако иска да си осигури по-голяма подкрепа, Комисията може и да направи някакви промени в предложение.

Германия и Испания са против

Най-голямата икономика в региона и основен производител на автомобили - Германия, се очаква да гласува против въвеждането на митата, съобщи в четвъртък Reuters, позовавайки се на свои източници, запознати с въпроса.

Германските производители на автомобили, за които Китай представлява почти 1/3 от продажбите, се обявиха особено остро срещу митата. От Volkswagen са категорични, че те са „погрешен подход“. Като цяло германската автомобилна индустрия се притеснява от ответни мерки и конфликт с втория по важност търговски партньор на страната.

IG Metall, мощният германски профсъюз и представители на служителите на големите автомобилни производители, също призова германското правителство да гласува против митата.

„Казваме недвусмислено: митата са грешен подход, защото няма да подобрят конкурентоспособността на европейската автомобилна индустрия“, категорични са те.

Министърът на икономиката на Испания, който преди това подкрепяше повишаването на митата, също заяви в писмо до заместник-председателя на Европейската комисия Валдис Домбровскис, че вместо да налага тарифи, ЕС трябва да „държи преговорите отворени“, за да постигне споразумение за цените, както и за преместването на производството на батерии в блока.

Испанският министър-председател Педро Санчес вече заяви по време на посещение в Китай, че ЕС трябва да преразгледа позицията си.

Други варианти

Други членове на ЕС също са нервни заради потенциалната реакция на Пекин. С ходове, разглеждани като ответна мярка, тази година Пекин започна собствени проверки на вноса на алкохол, млечни продукти и свинско месо от ЕС.

Позицията на ЕС спрямо Пекин се втвърди през последните пет години, като сега Брюксел гледа на Китай като на потенциален партньор по някои въпроси, но и конкурент и системен съперник.

Комисията твърди, че свободният производствен капацитет на Китай от 3 млн. електромобила годишно, които е необходимо да бъдат изнесени, е два пъти по-голям от размера на пазара на ЕС. Предвид 100-процентовите мита в САЩ и Канада, най-очевидната дестинация за тези електромобили е Европа.

ЕК обяви, че е готова да продължи да преговаря с Китай за алтернатива на митата и може да преразгледа ценовия ангажимент - включващ минимална вносна цена и ограничение на обема на вноса - след като преди това отхвърли предложените от китайските компании условия.

Един от вариантите, по които се водят преговори, е минимална вносна цена, изчислена въз основа на критерии като пробег, мощност на батерията и големина на електромобила, както и дали е със задвижване на две или четири колела.

В момента митата варират от 7,8% за Tesla до 35,3% за SAIC и други компании, за които се счита, че не са сътрудничили на разследването на ЕС. Тези тарифи са в допълнение към стандартното 10% мито за внос на автомобили в ЕС.