Западните производители на автомобили се притесняват от "нашествието" на евтини китайски електромобили в Европа, което мотивира френската компания Renault да обяви в четвъртък, че се стреми да намали производствените си разходи за своите електрически модели с 40%, пише Reuters.

Финансовият ръководител Тиери Пиетън е категоричен, че най-добрият начин да отблъсне ценовата конкуренция е Renault да намали собствените си разходи за разработка и производство.

Въпреки че планираното намаление от 40% е от 2027 г. нататък, главният изпълнителен директор Лука де Мео заявява, че групата ще намали значително производствените си разходи от втората половина на тази година, благодарение на спада им по отношение на суровините.

"Ясно е, че сме в конкуренция и че времето е от съществено значение, но това е бизнесът, в който се намираме", казва той.

Доставката на достъпни електрически превозни средства се превърна в приоритет за производителите на автомобили по света, тъй като преминаването към по-чист автомобилен транспорт е свързано с високи цени, дължащи се главно на разходите за батерии.

Китайски производители като BYD и SAIC инвестират много в тази промяна, използвайки по-ниски разходи за труд и местни доставчици на батерии, за да получат преднина пред много конкуренти.

През 2022 г. китайските производители на автомобили имат 9% дял от европейския пазар на електромобили, което е почти два пъти повече от предходната година, според консултантската компания Inovev. И темпото се ускорява.

Подобно на други производители на електромобили, Renault също е изправен пред засилен натиск от страна на американския си конкурент Tesla, който намали цените няколко пъти тази година, въпреки че това ограничи маржовете му на печалба.

Това оказва влияние. Според изследователите на Jato Dynamics Tesla и MG на SAIC държат най-голям пазарен дял в Европа през първата половина на тази година.

Карлос Таварес, главен изпълнителен директор на производителя на автомобили Stellantis, който обединява Peugeot и Fiat, предупреждава, че конкуренцията с китайските производители ще бъде "изключително брутална".

"Тяхната конкурентоспособност по отношение на разходите е 25% спрямо нас. Трябва да се борим", каза той, описвайки китайския натиск като "инвазия". "Трябва да играем със собствените си разходи, за да сме сигурни, че ще продължим да реализираме печалба с достъпни цени за нашата средна класа."

Таварес заявява също така, че западните производители на автомобили трябва да използват "същите оръжия" като китайските си съперници, като се снабдяват с части в страни с по-ниски разходи и сключват партньорства с доставчици на батерии, които предлагат най-добрата комбинация от енергия, цена и тегло.

"Това означава, че трябва да излезем с предложение за снабдяване, което да ни позволи да продаваме тези автомобили като Citroën C3 на цена 25 000 евро", казва той.

Доминиращите някога западни производители на автомобили се стремят да си възвърнат и позициите в самия Китай, най-големия автомобилен пазар в света, след като загубиха дял в полза на местните производители.