Япония се подготвя да стане по-голям играч в сферата на електрическите превозни средства, след като подписа търговско споразумение за минерали, които са от решаващо значение за производството им, със САЩ, но има да наваксва много, а ограниченията на ресурсите могат да забавят напредъка ѝ, посочва CNBC в свой анализ и припомня:

„През март Токио подписа американско-японското споразумение за търговия с критични минерали, с което двете страни се ангажираха да укрепят веригите за доставки и да насърчат разработката на технологии за батерии за електрически превозни средства“.

По-специално, сделката позволява електромобили, за които са използвани минерали от Япония, да се възползват от американските данъчни облекчения за електрически превозни средства, които възлизат на до 7500 долара на превозно средство. През 2022 г. САЩ приеха Закон за намаляване на инфлацията, с който се субсидира вътрешното производство на електрически превозни средства и батерии. Това споразумение отваря вратата на американския пазар за японските производители.

1000 км пробег - Toyota представи EV батерии от ново поколениеВерсията с дълъг пробег на Tesla - Model Y, най-продаваният електромобил в света, може да измине около 530 км


Споразумението за критичните минерали беше "договорено във военно време", когато подобни сделки "обикновено отнемат години", коментира пред CNBC Дейвид Болинг, директор на Eurasia Group за Япония и азиатската търговия.

Япония иска възможно най-бързо да покрие изискванията, но "японските автомобилни компании имат да наваксват много по отношение на електрическите превозни средства, ако искат да бъдат основни играчи", добавя той.

Скъсяване на дистанцията

Япония изостава в областта на електрическите превозни средства. Докато западните и китайските автомобилни производители контролират приблизително 90% от световния пазар през 2022 г., на японските им колеги се падат по-малко от 5%, сочат изчисленията на Nikkei Asia.

Но автомобилните производители в страната като Toyota предприемат стъпки за преодоляване на тази огромна дистанция. Новият главен изпълнителен директор Сато Коджи обяви на първата си пресконференция, че Toyota планира да пусне на пазара 10 нови модела електрически автомобили с батерии, възлизащи на 1,5 милиона годишни продажби, до 2026 г.

Toyota и Porsche показват как ще изглеждат състезателните коли на бъдещетоЯпонският производител разработва водороден модел за „24 часа на Льо Ман“, германският – иновативен електромобил


Това е значителна промяна дори в сравнение с миналия септември, когато неговият предшественик Акио Тойода обяви, че автомобилният производител ще продължи да инвестира в различни електрифицирани превозни средства - вместо да се насочи приоритетно към пълни електромобили.

Сато замени Тойода като главен изпълнителен директор през април с цел "ускоряване на прехода към електрификация", стана ясно от официалната стенограма за неговото встъпване в длъжност.

През април Honda също обяви плановете си да произвежда над 2 милиона електромобила годишно до 2030 г., като крайната цел е до 2040 г. да продава само задвижвани с ток или водород електромобили в световен мащаб.

Доскоро японските автомобилни производители се фокусираха повече върху хибридите и водорода, казва Болинг от Eurasia. Подобно на Toyota, Honda и Nissan едва наскоро започнаха да акцентират значително върху разширяване на гамите си от изцяло електрически автомобили.

Но хибридите все още съставляват 96,8% от продажбите на нови електромобили в страната, сочат данни на Японската асоциация на автомобилните търговци, цитирани от CNBC.

Toyota разработва “следващо поколение” електромобили Друг водещ производител - Nissan, представи физически модел на своята електрическа концепция Max-Out


А електромобилите с батерия са основните двигатели на растежа на броя на колите с алтернативно задвижване в световен мащаб. На тях се падат над 70% от общия годишен ръст през 2022 г., съобщава Международната агенция по енергетика (МАЕ). През 2022 г. в САЩ са продадени малко над 730 000 чисти електромобила, което представлява 43,5% от всички продажби на електромобили през тази година.

Продажбите на електромобили с батерии растат бързо и в Китай, като се увеличават с 60% спрямо 2021 г. и достигат 4,4 милиона, допълва МАЕ. Най-големият пазар на електромобили в света е приложил широк набор от политики за насърчаване на електрическата мобилност в големите си градове.

„Японските компании започнаха бавно и сега може да не са в състояние да се конкурират в тази луда надпревара при електрическите превозни средства", предупреждава Болинг.

Напрежение във веригата за доставки

Япония е зависима от Китай по отношение на важни минерали, които са от съществено значение за производството на компоненти за електромобили. Според МАЕ над 90% от предлаганите днес на пазара електромобили имат синхронни двигатели с постоянни магнити, които използват редки елементи, географски концентрирани в Китай.

Държавните субсидии - френското изкушение за производителите на EV батерииФранция е „разпънала червения килим“ пред производителите на батерии с щедро финансово подпомагане


В свой доклад организацията посочва, че Китай рафинира 90% от тези елементи, както и 60-70% от лития и кобалта, които също са необходими за производството на батерии за електромобили. Япония е най-големият потребител на редки елементи като диспрозий, извън Китай.

"Не виждам никакво краткосрочно или средносрочно бъдеще, в което Китай да не е ключов глобален играч във веригата на доставките", казва Кристин Векаси, доцент по политически науки в Университета на Мейн.

Като част от усилията за диверсифициране на мрежата за доставка на електромобили от Китай, японското правителство и водещите местни производители разработват нови технологии.

Proterial, известна преди като Hitachi Metals, например работи върху двигатели за електрически превозни средства, които използват по-малко редки метали. През 2022 г. японското правителство също така е отпуснало 42,9 млн. долара за проект, който изследва извличането на подобни материали от дълбоководна кал, съобщава Nikkei Asia.

Япония се готви да добива слънчева енергия от Космоса до 2025 Орбиталните слънчеви панели представляват потенциално неограничен източник на възобновяема енергия


Но намирането на алтернативи на сегашните източници на редки метали ще отнеме много време и пари, казва Болинг и добавя: "Междувременно Япония трябва да се справи със зависимостта си от Китай“.

Развитие на икономическите отношения

Засега страната набляга на икономическото сътрудничество като противовес на зависимостта си от китайските вериги за доставка на електромобили. Високопоставен правителствен служител коментира пред CNBC, че Япония ще насърчава развитието на критични минерални ресурси с Г-7 и други "сходно мислещи страни".

Министър-председателят на Япония Фумио Кишида насочва вниманието си към Югоизточна Азия като част от външнополитическата си стратегия. Пример за това е поканата към Сингапур да се включи в изнесена среща на финансовите лидери на Г-7. Освен това той покани Индонезия да се присъедини към срещите на Г-7 в Хирошима.

Според Болинг последното действие е "знак за стремежа на Япония да развива по-силни икономически отношения с Индонезия на много фронтове, включително в областта на критичните минерали".

Tesla може да стане жертва на собствения си успех в Китай Компанията иска да разшири производството си в Шанхай, но може да не получи разрешение от местния регулатор


Индонезия разполага с едни от най-големите запаси от никел в света и се очаква до 2027 г. да допринесе за 46% от световното производство на този метал, съобщава S&P Global Commodity Insights. Никелът е критичен компонент в литиево-йонните акумулаторни клетки, които се използват в повечето електромобили.

Надеждите на Япония на терена на електромобилите бяха "катализаторът" за търговското споразумение за критичните минерали със САЩ, казва в заключение Болинг, остава да се види дали последните инициативи на автомобилните производители и държавните агенции в страната ще успеят да реализират тези амбиции.