Приказката за Tesla свърши, идва време за истинска конкуренция
През 2022 г. Илон Мъск повиши цените на четирите модела на Tesla, като се позова на нарастващите разходи за доставка и актуализациите на системата за подпомагане на водача.
Затова и потребителите започнаха да гледат на държавните субсидии за закупуване на електромобили в САЩ като на истинска възможност, пише Business Insider.
Изданието дава пример с мъж на име Марк, който чрез отстъпката успява да закупи своя Model Y за 58 490 долара, при положение, че нейната цена в този момент е 65 990 долара.
На 13 януари, малко повече от две седмици след като Марк получава новия си електромобил, обаче Tesla обявява, че ще намали цената на Model Y до 52 990 долара - спад от 13 000, припомня изданието в свой анализ, посветен на лидера на пазара за електрически автомобили, и добавя, че това рязко намаляване на цените шокира настоящите собственици на Tesla - стойността на техните чисто нови електромобили пада с цели 20% за една нощ.
Феновете на бранда, останали на страната на Мъск дори по време на "производствения ад" и няколкото федерални разследвания, са на път да изгубят търпение, акцентира Business Insider.
Ford съкращава работни места в Европа, Tesla продължава играта с цените Общо около 3 800 служители се очаква да бъдат освободени, най-много са те в Германия
Настроенията се променят
През последните две десетилетия Tesla предизвика традиционната автомобилна индустрия и дори я промени из основи, но през 2023 г. някога революционната компания направи нещо, което никой не допускаше, че може да се случи - настрои привържениците си срещу себе си.
Това е знак, че компанията, която толкова дълго разчиташе на почти митичната си репутация на футуристичен автомобилен производител, може би губи предимството си, посочва Business Insider.
Tesla се превръща от иновативен играч, променящ индустрията, в компания, която все повече прилича на традиционните представители на сектора.
Досега компанията имаше комфорта да оперира без реална конкуренция и в благоприятна икономическа среда. Сега обаче пазарът на електрически превозни средства започва да се запълва от все повече претенденти за лидерското място и Мъск е напът да разбере колко трудна може да бъде конкуренцията с някои от най-разпознаваемите брандове в света.
Илон Мъск отново е най-богатият човек в света. И е изправен пред ново делоПокачването на акциите на Tesla е издигнало Мъск обратно на върха на индекса на Bloomberg
Загуба на предимство
Визитната картичка на Tesla от появата ѝ през 2003 г. са технологиите.
Компанията води революцията при електрическите превозни средства, предоставяйки първата батерия с пробег, който може да съперничи на автомобил с бензинов двигател, и първата широко разпространена инфраструктура за зареждане - Supercharger. Tesla е пионер и при редица други иновации в автомобилния сектор като отдалечените актуализации на софтуера, огромните сензорни екрани и безключовия достъп до автомобила.
Но след като години наред изпреварваше технологично традиционните автомобилни компании, футуристичните елементи на автомобилите на Tesla започнаха да се изчерпват, акцентира още изданието.
Средностатистическият електрически автомобил на производители като GM, Ford и Hyundai вече има пробег, който може да съперничи на този на Tesla. Сензорният екран, подобен на iPad, вече е стандартен в новите автомобили. Предимствата в областта на софтуера също губят стойност, след като всяка компания с амбиции на пазара вече насочва милиарди долари към разработката на нови функции като, например, асистенти за автономно шофиране и по-ефективни батерии.
Но може би най-яркият пример е позицията на Tesla в света на технологиите за самоуправление, категорични са от Business Insider и припомнят, че Мъск от години обещава да представи напълно автономна Tesla. В крайна сметка компанията бързо разработи система от “Ниво 2”, при която водачът може да свали ръце от волана, но трябва да продължи да следи внимателно пътя. В същото време обаче, конкуренти като GM и Ford вече въведоха подобни системи и то без да се налага да се сблъскват с федерални разследвания.
“Парадоксът на Джевънс” превръща автономните коли в екологична заплаха Широкото им разпространение би довело до генерирането на допълнителни парникови газове годишно, колкото генерира Аржентина И за да е пълна картината, която описва края на приказката за безметежното лидерство на Tesla, от Business Insider припомнят, че в началото на февруари Mercedes-Benz получи първия в историята на САЩ сертификат за “Ниво 3” на автоматизация на шофирането, което предполага човешка намеса само при тежки условия.
На този фон Tesla получи още един удар, след като се наложи да изтегли повече от 362 000 електромобила заради опасения, че новият софтуер за пълно самоуправление на компанията може да увеличи риска от катастрофи.
Конкуренцията се засилва, но Tesla има своите козове
Автомобилните компании се надпреварват на терена на най-новите технологии още от времето на касетофоните и системите, предотвратяващи блокирането на спирачките. С появата си Tesla вдигна достатъчно високо летвата, за да успее да се задържи дълги години на лидерската позиция на пазара на електромобили. Но сега динозаврите на автомобилната индустрия започват да наваксват изоставането си, посочва Business Insider и цитира Мартин Френч, управляващ директор в консултантската компания Berylls, според когото:
"Конкуренцията започва да намалява пазарния дял на Tesla. Ако сте потребител, това е чудесна новина, защото има много наистина добри електрически автомобили, между които да избирате."
Все пак, казва Френч, това не означава, че всичко е загубено за Tesla. Компанията запазва предимството си по отношение на навременните безконтактни актуализации, например.
Но едно е ясно, компанията вече няма онзи комфорт, който имаше, когато променяше индустрията с всяко свое действие. По друг начин казано - приказката за Tesla свърши, идва време за истинска конкуренция.