„Технологичните революции винаги идват с предупреждения колко бързо новото ще унищожи старото. Но този път историята не се развива по сценарий“, пише Рушир Шарма, председател на финансовия гигант Rockefeller International и автор на книгата „Какво се обърка с капитализма“, в анализ за Financial Times.

Преди десетилетие прогнозите бяха категорични: дигиталното ще погълне физическото. Електронните книги щяха да ликвидират печатните, онлайн търговията – магазините, а автопарковете от автономни електромобили – да изтласкат бензиновите коли от пътя.

Една прогноза дори предвиждаше, че продажбите на автомобили с двигатели с вътрешно горене в САЩ ще паднат до нула до 2024 г.

Днес, отбелязва Шарма, реалността е точно обратната – старите технологии не просто оцеляват, а в някои случаи процъфтяват.

Getty Images | Преди да застане начело на Rockefeller International, Рушир Шарма е бил главен глобален стратег в Morgan Stanley

„Технологиите се развиват с ускорена скорост, но хората не винаги бързат да приемат новото. Израснали в материалния свят, мнозина се чувстват по-комфортно с познатото“, твърди той.

Според проучване на консултантската компания Harris Poll две трети от американците признават, че биха искали да се върнат във времена, когато „не всички бяха онлайн“ – или преди непрекъснатото дигитално присъствие.

През 2010 г. се очакваше социалните мрежи и електронните четци да изместят напълно хартията. Днес печатът все още държи около 80% от пазара на книги в САЩ, а продажбите продължават да растат, надхвърляйки 3,1 млрд. копия годишно.

„Американците все още четат, и то основно на хартия“, констатира Шарма. В Европа числата са подобни, ако не и повече в полза на твърдия носител.

Под натиска на „зелените“ политики мнозина предвиждаха края на бензиновата ера. Вместо това автомобилните гиганти вече отчитат спад в продажбите на електромобили, след като щедрите субсидии започнаха да изтичат.

„Опашката на двигателите с вътрешно горене е по-дебела и по-дълга, отколкото някой някога е очаквал“, наскоро признаха говорители на General Motors.

Ford прогнозира, че делът на електромобилите в продажбите в САЩ ще се свие наполовина през следващата година – до около 5%, а Toyota продължава да залага основно на бензинови и хибридни модели, отчитайки, че милиони шофьори по света все още предпочитат „звукa и мирисa“ на традиционния автомобил.

Магазините и моловете се връщат в играта

Онлайн пазаруването скочи по време на пандемията, но оттогава се стабилизира на около 20% от общите продажби. Физическите магазини отчитат повече откривания, отколкото затваряния от 2021 г. насам, а големите търговски центрове се преоткриват – с модерни брандове, събития и зони за социално общуване.

Дори старомодните молове преживяват ренесанс:

„Малките изчезват, но големите се адаптират, превръщайки се в социални хъбове за младите поколения,“ отбелязва Шарма.

Стабилизацията на физическата търговия съвпада с неочаквано възраждане и на разплащанията в брой – средно 7 плащания в брой на месец на човек в САЩ, след години на спад.

Винилът отново се върти

Т.нар. „винилов ренесанс“ е друг пример за това човешко влечение към материалното. Продажбите на грамофонни плочи са се утроили за десетилетие, достигайки почти 50 милиона годишно. И не става дума за носталгични колекционери, а за млади фенове, купуващи нови издания на Тейлър Суифт или Arctic Monkeys.

„Купувачите се привличат от усещането за реалност – обложките, текстовете, дори леките несъвършенства в звука. Това е бягство от стерилността на виртуалното“, пише Шарма.

Експертът не отрича, че технологичните революции ще продължат да променят света, но посочва, че съществува естествена човешка съпротива към прекалената дигитализация:

„Физическият свят вече показа повече издръжливост, отколкото очаквахме. И може би това е напомняне, че не всичко трябва да бъде заменено от пиксели.“