Много от стоките, които потребителите в САЩ разглеждат и купуват в търговските вериги в момента, стигат до там от далечни фабрики или ферми - реалност, която скоро може да принуди много потребители зад океана да променят навиците си за пазаруване.

Маратонките, тениските, бирата и други обичайни домакински стоки често се произвеждат в страни като Китай, Мексико и Канада, преди да стигнат до големите магазини и търговските центрове в САЩ. Тази сложна глобална верига на доставки е в центъра на вниманието след встъпването в длъжност на новоизбрания президент Доналд Тръмп.

Макар че митата станаха познато понятие в американската икономика, след като Тръмп ги въведе върху метали и други ключови материали по време на първия си мандат, налозите, с които той заплаши при завръщането си в Белия дом, могат да имат много по-голям ефект.

Повечето хора в САЩ имат слаба представа за това колко много стоки биха могли да поскъпнат заради митата: от авокадо до детски играчки, шоколад и автомобили, обясняват експерти пред CNBC. Предложените мита върху продукти от Китай, Мексико и Канада - трите най-големи търговски партньори на САЩ - вероятно ще засегнат най-много американските потребители.

Точните подробности за тези мита, включително кои държави ще бъдат засегнати и колко високи ще бъдат те, остават неясни и могат да се променят. По време на предизборната кампания Тръмп говореше за въвеждане на мита от 10 до 20% за всички държави и за налагане на налози от 60% върху китайските стоки.

Въпреки че през последните седмици в новините се появиха съобщения, че републиканецът може да намали предложенията си и да ги използва като тактика за преговори, за да подчини чужди правителства на волята си, самият той отрече тези съобщения.

От първата си кандидатура за президент Тръмп твърди, че митата ще насърчат повече производство в САЩ и ще подпомогнат създаването на работни места и националната сигурност. Не само той: Президентът Джо Байдън и други демократи подкрепиха по-ограничени тарифи по същите причини.

Независимо от това рискът за търговците на дребно в страната е ясен: Основните търговски групи в търговията на дребно, включително Националната федерация за търговия на дребно и Асоциацията за потребителски технологии, предупреждават, че митата на практика ще се превърнат в данък за американския бизнес и потребителите.

67% от анкетираните възрастни американци в проучване на Morning Consult очакват компаниите да прехвърлят разходите за митата върху потребителите. Въпреки това около 45% от подкрепят 10% мито върху целия внос, а повече от една трета от анкетираните - 20% мито върху всички стоки и 60% върху китайския внос.

Али Фурман, ръководител на сектор „Потребителски пазари“ в PwC, заявява, че митата са се превърнали в тема номер едно за обсъждане сред компаниите, работещи с консултантската организация, и разговорите са достигнали до най-високите етажи на ръководството. По думите ѝ последиците от тарифите сега може да са различни от тези по време на първия мандат на Тръмп, тъй като новото му предложение е по-широкообхватно и идва в момент, когато търговците на дребно се борят да убедят уморените от инфлацията потребители да харчат.

„Сега не е 2017“, предупреждава тя. „Тъй като има потребители, които са по-наясно с разходите, трябва да сте много по-внимателни по отношение на прехвърлянето на тези разходи върху тях. В същото време не искате да изглеждате като противник на митата или антиамерикански настроен“.

Планирането на тарифите сега е предизвикателство, тъй като компаниите не знаят как ще действа Тръмп. Ръководители на автомобилни компании споделят пред CNBC, че се подготвят за няколко различни сценария, но не предприемат никакви действия, докато не се получи повече яснота.

„Очевидно работим по сценарии“, казва Антонио Филоса, ръководител на операциите на Stellantis в Северна Америка. „Но да, трябва да изчакаме решенията му и след като бъдат взети, ще работим в съответствие с тях“.

Професор Брет Хаус, икономист от Columbia Business School, казва, че почти всеки потребителски продукт може да претърпи увеличение на цените в съответствие с предложенията, но някои компании са по-силно изложени на риск от други.

„Около 50% от вноса на петрол в САЩ идва от Канада. Ако администрацията на Тръмп наложи мита върху тях, недвусмислено е, че всичко в Съединените щати ще стане значително по-скъпо“, казва той. „Обхватът на въздействието, което трябва да очакваме да видим от тези мита, може да бъде огромен и да засегне всяко едно нещо, което произвеждаме в Съединените щати, както и всяко домакинство и всеки бизнес. Никой няма да бъде застрахован.“

Ето някои от ежедневните стоки, които ще бъдат засегнати, ако влязат в сила митата на Тръмп за Китай, Канада и Мексико.

Китай: Маратонки, мебели и играчки

В гардеробите, всекидневните и детските стаи редица американски стоки за бита са с произход от Китай.

Страната е най-големият износител на мебели в света, според данни на Асоциацията за домашно обзавеждане (HFA), търговска група, която лобира от името на търговците на стоки за дома. През 2023 г. в САЩ са внесени мебели на стойност 32,4 млрд. долара, 29% от които идват от Китай, следван плътно от Виетнам, на който се падат 26,5% от вноса.

Между 30 и 40% от мебелите се произвеждат в САЩ, но до 50% от суровините - като дървесина, платове, панти и винтове - се внасят, което прави трудно предотвратимо повишаването на цените на продуктите за дома, дори ако технически те са „произведени в Америка“.

Главният изпълнителен директор на HFA Шанън Уилямс заявява, че търговците на стоки за дома не могат да издържат на 60% мито върху вноса от Китай и вероятно ще трябва да преместят веригите за доставки, ако те влязат в сила. Въпреки че масите и диваните вероятно няма да струват с 60% повече, цените им все пак ще се повишат.

Ако компаниите пренасочат веригите си за доставки към Виетнам, където много производители избягаха по време на първото управление на Тръмп, търговците на дребно все още биха могли да се сблъскат с мита от 10 до 20% - плюс разходите за преместване и мащабиране на дейността. Само заради тарифите диван за 2 000 долара може да поскъпне до 2 400 долара.

Ако компаните преместят дейността си в Мексико, на което през 2023 г. се падат около 10% от вноса на мебели в САЩ, диванът за 2000 долара може да струва с 25% повече - 2500 долара.

Когато Тръмп за пръв път обяви увеличение на митата, някои експерти от бранша предупреждават, че търговците на дребно може да поемат част от тези разходи и да се опитат да ги прехвърлят на производителя, за да предотвратят големи увеличения на цените за потребителите.

Между 2018 г. и 2019 г., когато Тръмп въведе 10% мита за определени стоки по време на първото си управление, цените на мебелите са се увеличили с около 2,3%. Този път тарифите са не само по-високи, но и секторът на стоките за дома изпитва затруднения, което го прави по-малко подготвен да поеме разходите. Покупките от ерата на пандемията, високите лихвени проценти и бавният пазар на жилища направиха тези няколко години „трудни“ за индустрията, казва Уилямс.

Освен мебелите, потребителите могат да видят, че друга ежедневна стока ще поскъпне, ако влязат в сила по-високи мита: играчките. Около 80% от играчките, внасяни в САЩ, идват от Китай, а цената им може да скочи с до 56% при предложенията на Тръмп, според Асоциацията на играчките, търговска група, която лобира от името на индустрията.

Така кукла Барби за 20 долара, която в миналото се е произвеждала в Китай, ще струва до 31,20 долара.

„Ако това се случи, родителите биха могли да бъдат принудени да купуват по-евтини, неотговарящи на изискванията играчки от несанкционирани, онлайн продавачи. Тези играчки често не отговарят на американските стандарти за безопасност и качество и биха могли да бъдат токсични и опасни за децата, излагайки ги на риск“, заявяват от Асоциацията на производителите на играчки пред CNBC. „Играчките, произведени от американската индустрия отговарят на строги стандарти за безопасност и качество и се надяваме, че те ще останат достъпни за американските семейства и няма да бъдат обект на мита“.

Към края на 2023 г. около 50% от играчките на компанията майка на Барби - Mattel са били произведени в Китай, според главния изпълнителен директор Йон Крейз. През тази година Mattel очаква по-малко от 40% от доставките да идват от там, така че „експозицията в САЩ към доставките от Китай следователно е 20%“, като се има предвид географският микс от продажби на компанията, изчислява главният финансов директор Антъни ДиСилвестро.

„Свършихме добра работа за намаляване на потенциалната експозиция“, казва той по време на конференцията на Morgan Stanley за търговията на дребно през декември. „Но доколкото сме засегнати, очакваме да повишим цените, за да компенсираме това“.

Обувната промишленост е друг отрасъл, който е силно зависим от Китай. През 2023 г. около 37% от вноса на обувки е от там, следван от около 30% от Виетнам, близо 9% от Италия и 8% от Индонезия, според данни на Комисията по международна търговия на САЩ. Почти 100% от всички обувки на местния пазар са внос, според групата.

Още преди първия мандат на Тръмп производителите на обувки започнаха да преместват част от доставките от Китай, тъй като работната му сила намаляваше, заявява главният изпълнителен директор на организацията Мат Прийст. Въпреки това той добавя, че би било нереалистично да се върне производството в САЩ, а преместването му в друга част на Азия може да бъде трудно.

Някои компании вече ускориха плановете си. През ноември Steve Madden заяви, че ще намали вноса на стоки от Китай с цели 45% през следващата година.

Мексико: Автомобили, бира и авокадо

През последното десетилетие потребителите в САЩ са развили по-голям апетит към авокадото и мексиканската бира. Те също така са свикали да купуват автомобили от големите американски производители, чието производство е съсредоточено в Мексико.

Тарифите върху мексиканския внос биха могли да застрашат тези навици, особено за чувствителните към цените купувачи. Повечето големи производители на автомобили имат заводи в САЩ, но все още разчитат в голяма степен на внос от други страни, включително Мексико, за да задоволят търсенето на американския пазар.

По силата на Северноамериканското споразумение за свободна търговия и заменилото го Споразумение между САЩ, Мексико и Канада автомобилните производители все по-често търсеха Мексико като по-евтино място за производство на автомобили, отколкото в САЩ или Канада. Почти всяка голяма компания, работеща в САЩ, има поне един завод в Мексико, включително шестте най-продавани марки, на които се падат повече от 70% от продажбите през 2024 г.

Индустрията е дълбоко интегрирана между страните, като Мексико внася 49,4% от всички автомобилни части от САЩ. На свой ред Мексико изнася 86,9% от производството си на автомобилни части за американския пазар, според данни на Международната търговска администрация.

Изчисленията на Wells Fargo показват, че 25-процентните мита върху вноса от Мексико и Канада биха намалили по-голямата част от коригираната печалба на General Motors, Ford Motor и Stellantis. Компанията изчислява, че въздействието на митата от 5%, 10% и 25% ще бъде съответно 13 млрд. долара, 25 млрд. долара и 56 млрд. долара за трите компании.

GM и Stellantis имат огромни заводи в Мексико, които произвеждат високодоходни пълноразмерни пикапи. Те, заедно с Ford и други, също така произвеждат електрически автомобили в Мексико, за да намалят разходите си.

Мексико е и домът на най-продаваната бира в САЩ. през 2023 г. Modelo на Constellation Brand изпреварва Bud Light. Constellation притежава и Corona, която се нарежда сред 10-те най-продавани марки бира в САЩ, както и бързо развиващата се Pacifico. Всички марки бира на компанията се внасят от Мексико, като кехлибарената течност съставлява 85% от продажбите на компанията през първите три тримесечия на фискалната ѝ година.

Ако Тръмп въведе митата, себестойността на продадените стоки на Constellation ще нарасне с около 16%, според оценки на Wells Fargo Securities. Компанията вероятно ще избере да компенсира налозите чрез повишаване на цените, тъй като преместването на производството не изглежда като опция заради антитръстовото споразумение от 2013 г. През последните години Constellation е похарчила милиарди долари, за да разшири производствения си капацитет в Мексико. Несигурността по отношение на митата накара редица анализатори от Уолстрийт да понижат оценката на акциите на Constellation, след като Тръмп обяви намерението си да разпали отново търговска война със съседната страна.

Авокадото е още по-трудно за заместване.

Плодът, който някога е бил рядка гледка в магазините за хранителни стоки в САЩ, се превърна в основна част от витрините с продукти, благодарение на нарастващата популярност на мексиканската храна и диетите, които изискват „здравословни мазнини“.

От юни 2023 г. до юни 2024 г. САЩ са внесли повече от 1,2 млрд. килограма мексиканско авокадо.

В САЩ авокадото се отглежда в Калифорния, Флорида и Хаваите. Но около 90% от това, което се консумира в страната, се отглежда в Мексико, според данни на Министерството на земеделието на САЩ. Това е едно от малкото места, където плодовете се произвеждат целогодишно. През последното десетилетие търсенето на авокадо се е увеличило приблизително два пъти, но цените също са се повишили.

Освен авокадо и автомобили, някои компании произвеждат и дрехи в Мексико. Kontoor Brands например се е насочила към региона за производство на някои от дънките си Wrangler. Въпреки че в момента някои от моделите се продават на дребно за около 60 долара в Macy's, цената им може да нарасне до 75 долара с отчитането на тарифите.

Канада: Автомобили, палта и пържени картофи

Тарифите върху канадски стоки ще бъдат още един удар за производителите и купувачите на автомобили. Пържените картофи и зимните палта също рискуват да поскъпнат.

Според Observatory of Economic Complexity през 2022 г. Канада е изнесла автомобили на стойност 27 млрд. долара, отстъпвайки само на суровия петрол като най-голям износ.

Тарифите върху канадските автомобили ще засегнат в най-голяма степен производителите от Детройт, но вероятно ще има последици в цялата индустрия в зависимост от промените в частите от доставчици като канадската Magna. Премиерът на Онтарио Дъг Форд и други политици и представители на индустрията определиха предложението на Тръмп за мита като екзистенциална заплаха за възстановяващата се автомобилна индустрия в страната. Пет автомобилни производителя - Ford, GM, Stellantis, Toyota Motor и Honda Motor - са произвели 1,54 млн. лекотоварни автомобила миналата година в провинцията, предимно за американските потребители.

В сряда губернаторът на Мичиган Гретхен Уитмър предупреди, че потенциалните 25% мита върху вноса от Мексико и Канада ще навредят на американския автомобилен сектор, ще увеличат цените на автомобилите и ще облагодетелстват Китай.

„Помислете за това: 70% от всички автомобилни части, които произвеждаме в Мичиган, отиват директно в нашите съседи. Единственият печеливш в това уравнение е Китай. Те не биха искали нищо повече от това да гледат как сами осакатяваме американската автомобилна екосистема. Това е въпрос на национална сигурност. Не можем да позволим това да се случи“, казва тя.

Но не само автомобилната индустрия ще усети натиска на канадските мита. Канада изнася годишно селскостопански стоки за САЩ на стойност около 40,5 млрд. долара, включително замразени пържени картофи и други замразени картофени продукти за 1,7 млрд. долара, според данни на Agriculture and Agri-Food Canada, аналог на Министерството на земеделието на САЩ.

Замразените пържени картофи в Канада се доставят предимно от McCain Foods. Канадската семейна компания твърди, че всеки четвърти пържен картофен продукт, консумиран в световен мащаб, идва от нейните съоръжения. Според уебсайтовете на дъщерните дружества компанията има седем фабрики в Канада и 11 в САЩ.

Както показа последната година, потребителите са по-чувствителни към цените в магазините за хранителни стоки и в заведенията за бързо хранене, поради което е малко вероятно да преглътнат увеличение на цените, което да компенсира митата. Ако Тръмп наистина въведе по-строги мита за канадските стоки, McCain може да прехвърли още по-голяма част от производството си в САЩ, а доставчиците могат да преминат към американски конкурент като Lamb Weston.

Тарифите върху канадските стоки могат да засегнат и облеклото.

Canada Goose е изградила репутацията си с висококачествени връхни дрехи за ниски температури, произведени в Канада. Около 70% от стоките на търговеца на дребно се произвеждат в страната, а 30% - в Европа във фабрика, която компанията притежава в Румъния, и при подизпълнители в други части на континента.