Една малка страна без излаз на море в сърцето на Европа изглежда може да пострада по уникален начин от икономическата програма на Доналд Тръмп „Америка на първо място“.

Наричана „Детройт на Европа“ заради процъфтяващата си автомобилна индустрия, Словакия произвежда повече автомобили на глава от населението от всяка друга страна в света. Обещанието на Тръмп да наложи общо мито от 10% или 20% върху всички стоки, идващи в САЩ, заплашва да удари икономиката на централноевропейската държава и да разбие репутацията ѝ на световен лидер в производството на автомобили.

Бъдещият президент на САЩ в понеделник обеща да наложи нови мита на Китай, Канада и Мексико в едно от първите си действия в Белия дом. Мерките включват допълнително мито от 10% върху всички китайски продукти, идващи в САЩ, и такова от 25% върху всички стоки от Канада и Мексико.

Фактът, че Европа не беше спомената в първото съобщение за митата на Тръмп, се счита за добра новина за политиците в Европейския съюз. Но 27-те страни продължават да се притесняват, че е само въпрос на време новият президент да насочи вниманието си към автомобилния сектор в региона.

Това е голям проблем за Словакия. Страната с население от едва 5,5 милиона души разчита в голяма степен на търговията със САЩ, като автомобилите представляват значителна част от нейния износ зад океана, а секторът индиректно осигурява работа на над 250 000 души.

„Словакия се превърна в Детройт на Европа“, коментира пред CNBC Владимир Ваньо, главен икономист в Globsec, мозъчен тръст, базиран в столицата на Братислава. „През 1990 г., след падането на Желязната завеса, тя не произвеждаше коли. Но беше много силна в това, което ние обичаме да наричаме специално производство. Това е хубав начин да се каже производство на оръжия, бронирани превозни средства, танкове и т.н.“.

Германският Volkswagen беше първият автомобилен производител, който идентифицира потенциала на Словакия за инженеринг и производство, започвайки с монтажа на скоростни кутии, преди бързо да премине към такова на цели превозни средства. Заедно със завода на Volkswagen в Братислава, Stellantis, който притежава Peugeot, Kia на Hyundai Motor и Tata на Jaguar Land Rover също откриха производствени центрове в страната.

Шведската Volvo през 2022 г. обяви плановете си да стане петата автомобилна компания, която оперира в Словакия, с неутрална по отношение на климата фабрика, която ще отвори врати през 2026 г. Volvo обяви, че заводът на стойност 1,2 милиарда евро ще произвежда само електрически автомобили.

Запитан до каква степен Словакия трябва да бъде загрижена за перспективите за тарифите на Тръмп, Ваньо от Globsec казва, че макар да изглежда, че страната може да направи „много малко“ в краткосрочен план, производителите на автомобили там са се доказали като относително добри в справянето с предизвикателствата в миналото.

Предстоящи предизвикателства

Заедно със Словакия, изпадналата в криза автомобилна индустрия на Германия вероятно също ще бъде силно уязвена от митата на Тръмп.

Най-голямата икономика в Европа е далеч най-големият износител на леки автомобили за САЩ в региона, отчитайки износ на стойност 23 млрд. евро миналата година, според данни на Евростат и ING Research. Това представлява 15% от общия германски внос за САЩ.

Рико Луман, старши икономист за транспорт и логистика в нидерландската банка ING, казва, че перспективата за мита на САЩ върху европейските автомобили вероятно ще направи лошата ситуация в Германия още по-лоша.

„Това е сърцето на производствената индустрия“, казва Луман. „Автомобилния сектор е свързан със стоманодобивната и химическата промишленост, така че тук е включена цялата верига на доставки.“

Междувременно Словакия е третият по големина европейски износител на леки автомобили за САЩ, заедно с Швеция, с износ на стойност 4 милиарда евро през 2023 г. Износът на леки автомобили от страната представлява почти три четвърти (74%) от общия експортен пакет за САЩ, което я поставя сериозно изложена на надвисналата заплаха от митата на Тръмп.

„Словакия очевидно се справя много добре с автомобилното производство, но сега е изправена пред някои предизвикателства“, казва Аруши Котеча, автомобилен анализатор в Economist Intelligence Unit (EIU). „Проблемът с Тръмп е, че той отправя много заплахи, но не винаги ги изпълнява – или степента, в която ги изпълнява, варира“.