Главният изпълнителен директор на Porsche Оливер Блум смята, че компанията му може да се възползва от партньорството си с Volkswagen, който има собствена производствена база в САЩ, на фона на потенциалните мита от Белия дом.

„Имаме споразумение за индустриално сътрудничество с Volkswagen и в крайна сметка работим толкова близо, така че това би трябвало да изиграе роля“ в отговор на митата, коментира той пред CNBC.

САЩ е най-големият пазар на Porsche, но липсата на монтажни операции в страната я прави потенциално уязвима към търговската война с Европейския съюз.

Основните заводи на Porsche се намират в Германия.

Макар да е посочен отделно, производителят на 911 е част от Volkswagen Group с марки като Audi, Lamborghini, Bentley, Skoda, Seat и самия Volkswagen.

Блум е главен изпълнителен директор както на Volkswagen Group, така и на Porsche.

„Надеждата ми е, че ще има споразумение между Европа и САЩ.Разчитам на справедливо решение между регионите. От друга страна, ние инвестираме много в САЩ по отношение на партньорствата, услугите, собствената ни организация, дилърската ни мрежа. Освен това, Volkswagen Group, с която сме свързани, инвестира над 15 млрд. евро в САЩ“, продължи той, посочвайки завода на конгломерата в Чатануга, Тенеси, и инвестициите в Южна Каролина.

„Това би трябвало да изиграе роля, когато се стигне до справедливо споразумение там“, добави той.

Тарифното влакче на ужасите

Следенето на най-новите изказвания и действия от страна на Белия дом по налагането на търговски мита се превърна в ежедневно предизвикателство за бизнеса в автомобилната индустрия и не само.

Очаква се Volkswagen също да бъде сериозно засегнат от митата на САЩ за северноамериканските съседи чрез заводите за сглобяване в Мексико, въпреки че в момента се възползва от отлагане на митата за марката Volkswagen по силата на временна сделка. Тя освобождава автомобилите от американските мита, ако поне 75% от частите им да са с произход от Северна Америка.

Предстои да разберем дали Тръмп ще изпълни заплахата си за въвеждане на общи 25% мита върху вноса от ЕС. Въпреки това напрежението се засили в сряда, когато ЕС обяви предстоящи мита върху американски стоки на стойност милиарди долари в отговор на американските мита върху стоманата и алуминия.

Във вторник автомобилната индустрия също беше разтърсена от предупреждението на Тръмп, че ще „увеличи значително“ митата върху автомобилите, идващи от Канада в САЩ, ако „ужасяващите, дългогодишни мита“ не бъдат отменени от страната.

Porsche няма да се включи в „ценовата война“ на Китай

В сряда Porsche съобщи за годишен спад на оперативната печалба до 5,6 млрд. евро (6,1 млрд. долара) през 2024 г., в сравнение със 7,28 млрд. миналата година. Приходите от продажби са спаднали с 1% до 40,1 млрд. евро.

Компанията обвини за по-слабите резултати напрегнатата пазарна ситуация в Китай, прекъсванията във веригите за доставки и забавянето на глобалното нарастване на електромобилността, като запази дивидента си на същото ниво.

Освен това обяви допълнителни съкращения на работни места, с които броят на служителите й ще достигне близо 4000, тъй като се стреми да намали разходите в условията на пазарна несигурност.

Блум заяви пред CNBC, че годината е била „интензивна, предизвикателна, но и успешна“, като ключови проблеми са останали спадът на продажбите в Китай и по-бавно от очакваното навлизане на EV в Европа и Северна Америка.

Обсъждайки последната тенденция, той заяви, че Porsche ще продължи да инвестира в иновации, като призова индустрията, общностите и политиците да подкрепят прехода към електромобили с развитие на инфраструктура за зареждане.

Стратегията на компанията в Китай, вторият по големина пазар на Porsche, е да даде приоритет на стойността пред обемите, като демонстрира качеството на автомобилите си. „В Китай се сблъскахме с ценова война, война на отстъпките, и ние не се присъединяваме към нея“, уточни главният изпълнителен директор.