След бурната 2024: Автомобилните гиганти се готвят за още повече рискове догодина
„За съжаление, смятаме, че индустрията вероятно ще навлезе в още една година на волатилност и насрещни ветрове“, смятат анализаторите от Deutsche Bank
Перфектната буря от предизвикателства за европейската автомобилна индустрия не дава признаци на затишие.
Производителите се борят с редица препятствия по пътя към пълна електрификация, включително липсата на достъпни модели, по-бавното от очакваното въвеждане на зарядни станции, силната конкуренция от Китай, строгите разпоредби за въглеродните емисии и перспективата за целенасочени американски мита.
Според анализаторите, на този фон индустрията ще се готви за неравна битка и през следващата година, пише в анализ CNBC.
Джулия Полисканова, старши директор за превозните средства и веригите за доставки на електронна мобилност в кампанийната група „Транспорт и околна среда“, описва перспективите пред европейските производители като „доста мрачни“.
„Те изостават по отношение на електрификацията, продуктите им просто не са толкова добри, колкото огромната китайска конкуренция - и това не е по вина на никого, освен на производителите“, коментита експертът пред CNBC. Полисканова изтъква, че продажбите на автомобили в Европа остават под нивата отпреди пандемията тъй като индустрията продължава да се бори с по-високите лихвени проценти.
Някои от европейските производители на оборудване (OEMs) изразиха загриженост относно следващото затягане на регулациите за въглеродни емисии, особено при слабото търсене на електромобили.
Горната граница на Европейския съюз за средните емисии от продажбите на нови превозни средства се очаква да падне до 93,6 грама CO2 на километър от 2025 г., което представлява намаление с 15% спрямо базовата стойност от 110,1 г/км през 2021 г. Превишаването на тези ограничения - които бяха договорени през 2019 г. и са част от амбицията на 27-те държави членски да постигнат неутралност по отношение на климата до 2050 г. - може да доведе до големи глоби.
Асоциацията на европейските автомобилни производители (ACEA) призова ЕС да облекчи разходите за спазване на изискванията през 2025 г., „като в същото време запази твърдо курса на трансформация на екологичната мобилност“, припомня CNBC.
Автомобилната лобистка група, която представлява водещи производители като BMW, Ferrari, Renault, Volkswagen и Volvo, заяви в края на ноември, че са необходими действия за подкрепа на индустрията, позовавайки се на слабото търсене на EV автомобили и влошаващия се икономически климат.
Говорител на ЕК не беше открит за коментар на призивите за предоставяне на регулаторни облекчения на производителите на автомобили. По-рано говорител заяви пред CNBC, че изпълнителният орган е „чувствителен към предизвикателствата, пред които е индустрията“.
Какво следва
Според Полисканова от „Транспорт и околна среда“, е „наистина разочароващо“ да виждаме как някои призовават ЕК да смекчи разпоредбите за въглеродните емисии.
„Целта за CO2 на автомобилите няма да им помогне в Китай или да продават повече автомобили, не в това е смисълът. Целта обаче е от решаващо значение, за да ги направи по-конкурентоспособни. Така че тя ги подтиква, дори и да е в ущърб на някои от по-високите им маржове на печалба в краткосрочен план, да правят продукти, които са жизнеспособни в бъдеще“, добавя тя.
Отлагането на глобите би било равносилно на пълното отпадане на регламента, отбелязва още Полисканова и предупреждава, че това само ще отложи неизбежното, „а именно гибелта на европейската индустрия“.
„Изоставаме в електрификацията. Така че как забавянето на целта и това, че ще изостанем още повече, ще помогне на индустрията? Не го разбирам. Просто не разбирам как това помага на прехода, през който трябва да преминат.“
Акциите на „голямата петорка“ в европейската автомобилна индустрия - Volkswagen, Mercedes, BMW, Stellantis и Renault се сринаха ази година, въпреки че френската Renault е забележително изключение.
Листнатият в Милано Stellantis е начело на загубите с 37% спад от началото на годината, германският Volkswagen, засегнат от кризата, спадна с 23%, а BMW с централа в Мюнхен - с 21% за същия период.
Междувременно Renault отбелязва ръст от 19% на фона на надеждите, че производителят може да се справи по-добре от своите конкуренти поради сравнително ограничената експозиция на пазарите в Китай и САЩ.
„Не очакваме голямо подобрение“
„Акциите на автомобилните компании преживяват трудни времена в световен мащаб“, заявиха анализаторите на Deutsche Bank в коментар от 9 декември.
„За съжаление смятаме, че индустрията вероятно ще се насочи към още една година на волатилност и насрещни ветрове в различните региони. Очакваме повече шум от потенциални политически последици в САЩ, допълнителни съобщения за преструктуриране в Европа, приглушено търсене от Китай и олекотяване на цените“, допълват те.
Рико Луман, старши икономист за сектора на транспорта и логистиката в нидерландската банка ING, също споделя песимистичното си мнение за перспективите пред европейските производители на оригинално оборудване.
„Опасявам се, че от финансова гледна точка няма да е по-добре, защото електромобилите в крайна сметка са по-малко печеливши“, заяви той пред CNBC.
„Те са склонни да се фокусират много повече върху конвенционалните хибриди и върху плъг-ин хибриди заради рентабилността им. Така че, ако са принудени да се пренасочат повече към EV, това ще се отрази на рентабилността. Така че, от финансова гледна точка не очаквам голямо подобрение на този етап“, добавя той.
„Хората се нуждаят от по-евтини електромобили“
Няколко от най-големите европейски производители на автомобили представиха на изложението в Париж през октомври множество евтини EV модели, опитвайки се да дадат тласък на спада в търсенето и да си възвърнат част от пазарния дял, който сега се държи от китайските марки.
Тогава се изрази надежда, че новите модели могат да представляват повратна точка за автомобилната индустрия в региона.
Хорст Шнайдер, ръководител на изследователския отдел за европейския автомобилен сектор в Bank of America, коментира, че може да се наложи известна свобода на действие от европейските законодатели, за да се подпомогнат производителите през следващата година, въпреки че компаниите са имали години да се подготвят за новите регулации.
„Повечето производители изостават. Volkswagen има най-голямо изоставане, тъй като е и най-голям производител и е най-силно наложен в сектора на двигатели с вътрешно горене. Пускането на EV модели се провали, донякъде, но и Renault е под натиск“, заяви Шнайдер пред CNBC.
„Всички производители на масовия пазар - с изключение на Stellantis, са подложени на натиск, защото цените на електрическите автомобили все още са твърде много над цените на ДВГ, около 20% или 25%.
Това, от което хората се нуждаят, са по-евтини електромобили, които ще бъдат пуснати през 2025 г. Затова според някои производители не е необходимо да се намаляват целите, но според мен е добре да си дадат време, защото потребителите все още не са приели новите модели“, допълва той.