Ще даде ли Брюксел заден ход в целите за намаляване на емисиите от автомобили
Австрия, Белгия, Ирландия и Нидерландия настояват ЕК да подпомогне електрифицирането на корпоративните автомобилни паркове
Целта на ЕС за осъществяване на преход към електрически превозни средства няма да застраши екзистенциално автомобилната индустрия на блока.
Това е констатацията на сектора на електроенергията, която беше обявена пред членовете на Европейския парламент в брифинг от понеделник, съобщава Euronews.
Контра-лобито обаче се противопоставя на усилията за отслабване на ограниченията за емисиите на CO2, които според производителите на автомобили е невъзможно да бъдат спазени.
Аргументите бяха изложени малко преди евродепутатите да обсъдят кризата пред автомобилния сектор на дебат във вторник, 8 октомври.
„Въпреки че тези повишени опасения са разбираеми при настоящите пазарни трудности и нарастващата чуждестранна конкуренция, фокусът на политиката неправилно се измества върху потенциално облекчаване на регламента за стандартите за CO2 за леки автомобили и микробуси“, пише търговската асоциация Eurelectric в коментар до членовете на ЕП.
Брюксел се стреми да премахне изцяло бензиновите и дизеловите автомобили, за да ограничи ефектите от изменението на климата.
Като част от този план законовата граница за емисиите на CO2 от автомобилите трябва да падне с почти една пета до под 94 грама на километър през следващата година – срок, който автомобилната индустрия твърди, че не може да спази поради спада в продажбите на електромобили.
Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA), подкрепена от дясноцентристката Европейска народна партия, призова за спешно „облекчение“ от значителните глоби, които заплашват производителите на автомобили, които имаха срок от 5 години да се подготвят за новите ограничения.
От бранша настояват регулаторният преглед да се ускори до началото на следващата година, вместо досегашната планирана дата 2026 г. Но лобито на производителите на електроенергия твърди, че съгласието с тези искания „ще постави под въпрос съществуващите цели за емисиите на CO2“, като по този начин „ще насърчи производителите да продължат да задържат производството на по-евтини и по-малки модели електромобили“.
Eurelectric обвини автомобилната индустрия, че дава приоритет на по-големите и скъпи електрически модели, струващи около 40 000 евро, и „насърчава потребителите да купуват по-евтините им хибридни модели и модели с ДВГ, които производителите няма да могат да продават по-късно“.
Говорител на ЕК заяви, че приоритет на изпълнителната власт е „да гарантира, че тези цели са постигнати и че са налице всички подходящи условия, за да могат да бъдат постигнати“.
Днес (8 октомври) служители на ЕК ще присъстват в Европейския парламент в Страсбург за дебата относно „кризата, пред която е изправена автомобилната промишленост на ЕС, потенциалното закриване на заводи и необходимостта от повишаване на конкурентоспособността и запазване на работните места в Европа“, се казва в официално съобщение на Комисията.
В скорошно интервю за Euronews ръководителят на ACEA заяви, че пускането на пазара на по-големи модели от типа SUV е необходимо, за да се генерират печалби, необходими за инвестиране в по-широкия преход към екологична мобилност.
Но Eurelectric твърди, че производителите могат да очакват бурно развитие на пазара, особено за по-малките модели, в резултат на новите търговски тарифи, наложени на китайските производители.
„Въпреки че е вярно, че европейските производители и веригата за доставки изпитват затруднения, тази „криза“ не може да се разреши чрез облекчаване на регламента за стандартите за емисии на CO2“, пише Eurelectric.
В отделно писмо до председателя на Еврокомисията Урсула фон дер Лайен, изпратено в понеделник, министрите на околната среда на Австрия, Белгия, Ирландия и Нидерландия изискват законодателна инициатива за екологизиране на корпоративните автомобилни паркове.
„Ускоряването на продажбите на превозни средства с нулеви емисии с цели за корпоративните автопаркове със сигурност ще укрепи промишлената верига за доставки на екологични продукти, премахвайки риска за инвестициите и ще създаде сигурност за автомобилостроенето, производството на батерии и компоненти“, пишат министрите.
От своя страна ЕК заяви, че е наясно с бавното навлизане на електромобилите в корпоративния сектор и все още анализира отзивите от обществената консултация, проведена по-рано тази година.