Tesla се стреми да успокои някои европейски лизингови компании, след като многократното намаляване на цените на дребно от страна на автомобилния производител намалява стойността на техните автопаркове, а бавното обслужване и скъпите ремонти отблъскват корпоративните им клиенти.

Според интервюта на Reuters с ръководители на големи лизингови компании и такива за отдаване на автомобили под наем, както и с мениджъри на корпоративни автопаркове, усилията включват неофициални отстъпки при закупуване на нови електромобили, ако те са на склад, и усилия за справяне с широко разпространените оплаквания от обслужването, ремонта и поръчките, след като години наред те твърдят, че американският производител е игнорирала тези проблеми.

Намаляването на цените на дребно на Tesla има за цел да подкрепи продажбите в отговор на спада на търсенето на електрически превозни средства в световен мащаб и нарастващата конкуренция, особено от страна на китайски производители като BYD. То обаче се отразява негативно на финансовите резултати на най-големите клиенти на компанията в Европа, където покупките от автопаркове представляват почти половината от продажбите на автомобили. Лизинговите компании купуват нови автомобили и сключват лизингови договори, изчислени на базата на това за колко смятат, че могат да ги продадат в края на лизинга. Внезапните спадове в цените намаляват тези остатъчни стойности, което води до загуби за кампаниите.

Няма „нищо по-лошо“ от непрекъснатото намаляване на стойността на активите на купувача, казва Ричард Кнубен, генерален директор на базираната в Брюксел Leaseurope, група на лизинговата и наемната индустрия, която представлява национални организации в 31 държави.

„Tesla вече активно казва на нашите членове: “Ние можем да ви дадем отстъпки и да ви компенсираме", добавя той. „Но остатъчните стойности на Tesla паднаха толкова бързо, че не съм сигурен дали отстъпките, които предлагат сега, са достатъчни“.

Спадащите стойности на препродажба на Tesla и напрежението с клиентите с автопаркове са известни, но кампанията ѝ за контрол на щетите за справяне с тях не е била съобщавана преди.

Ръководител на голяма европейска компания за лизинг на автомобили, който говори при условие на анонимност пред информационната агенция, коментира, че от средата на 2023 г. Tesla предлага неофициални отстъпки на своите Model 3 и Model Y с до 2000 евро, ако автомобилите са на склад. От края на миналата година тези отстъпки са факт през цялото време.

Тим Албертсен, главен изпълнителен директор на Ayvens - най-голямата европейска компания за автомобилен лизинг с автопарк от 3,4 млн. автомобила, около 10% от които са електрически - на свой ред казва, че обслужването на Tesla се е подобрило, но спадащите стойности при препродажба остават проблем.

„Tesla е разбрала това и предлага решения, които ни помагат в тази област“, добавя той, без да конкретизира какви точно са те.

Но тези мерки явно не работят при всички. Arval, подразделението за лизинг на автомобили на BNP Paribas, в момента разговаря с трима китайски производители на автомобили за закупуване на електрически превозни средства, след като претърпява сериозни загуби, свързани с намаляването на стойността на Tesla. Когато американският производител за първи път започна да намалява цените миналата година, заместник-изпълнителният директор на Arval Барт Бекерс предупреждава: „По този начин вие наистина се прострелвате в крака“.

Arval отдава на лизинг около 170 000 електромобила като част от своя автопарк от 1,7 милиона автомобила, разкрива тогава Бекерс, заявявайки, че Tesla работи за отстраняване на проблемите с ремонта и обслужването, но „новите претенденти“ изглежда избягват грешките на пионера в индустрията, като се фокусират върху поддържането на висока стойност на препродажба на своите автомобили.

Tesla е изправенa пред същия проблем и с компаниите за автомобили под наем. Германската Sixt, например, е спряла да работи с американския производител. Запитана за въздействието на намаляването на цените на Tesla, Sixt акцентира, че по-ниските остатъчни стойности на електромобилите са намалили приходите ѝ за 2023 г. с 40 млн. евро.

Критични клиенти

Клиентите от автопарка са важни на всеки автомобилен пазар, но особено в Европа, където компаниите често наемат голям брой служебни автомобили за служителите си, отчасти заради свързаните с тях данъчни облекчения. По данни на доставчика на пазарни проучвания Dataforce лизинговите и рент-а-карните покупки на компаниите съставляват 44% от продажбите на Tesla през миналата година във Великобритания и 15 страни от ЕС. Продажбите на Tesla в тези страни през първото тримесечие са намалели с 2,3%, докато пазарът като цяло е нараснал с 3,5%. В същото време обаче делът на лизинговите компании и компаниите за автомобили под наем в бизнеса на Tesla на тези пазари е нараснал до 49%.

Представянето на Tesla се влошава в световен мащаб след дълъг период на рязък растеж. През първото тримесечие автомобилният производител отчете 8,5% спад на доставките в световен мащаб, което е първият такъв от четири години насам.

Спадът в продажбите на автопаркове в тези 16 европейски държави идва след 57% ръст през 2023 г. спрямо предходната година, според Dataforce. Tesla отбелязва същия процентен ръст за всички продажби в Европа, според Европейската асоциация на автомобилните производители. Доскоро компанията имаше предимството на първия, което означаваше, че европейските корпоративни клиенти имаха малко алтернативи за електромобили, за да постигнат собствените си климатични цели, както и тези на ЕС за емисиите. Но това бързо се променя. Китайските производители, включително BYD, внасят в Европа по-евтини електрически модели и агресивно ухажват корпоративните клиенти на Tesla, според мениджъри на автопаркове и ръководители на лизингови компании. Традиционните производители на автомобили като Volkswagen и BMW също произвеждат все по-конкурентни електрически модели.

Натрупано разочарование

Според интервюта на Reuters с мениджъри на корпоративни автопаркове бавното и скъпо обслужване на Tesla е друга болна тема за европейските лизингови компании и техните клиенти. Според тях ремонтите на Tesla отнемат твърде много време и струват много повече в сравнение с останалите автомобили, отчасти заради скъпите части.

Все пак американският производител има и доволни клиенти. Octopus Electric Vehicles, подразделението за лизинг на автомобили на британската енергийна компания Octopus Energy, има около 5000 броя Tesla от общо 15 000 електрически превозни средства. Главният изпълнителен директор Фиона Хауарт коментира, че Tesla, като пионер в областта на електромобилите, се нуждае от време, за да разбере как да извършва сервизните операции и че традиционните автомобилни производители са изправени пред подобни предизвикателства със собствените си модели. По думите ѝ стойностите на препродажба на Tesla са били изкуствено завишени по време на пандемията и е нормално да се понижат.

Лорна МакАтър, мениджър на автопарка в британската енергийна компания National Grid, обаче описва значително по-бурни отношения с Tesla. Тя е събирала данни за разходите за ремонт и е установила, че тези на Tesla са три пъти по-високи от средните за индустрията.

Други проблеми, казва МакАтър, включват тромава система за поръчки и автомобили, които пристигат с дефекти. Според нея Tesla е доставила няколко електромобила с изкривени предни стъкла и е отказала да ги поправи по гаранция.

National Grid разполага с повече от 500 броя Tesla в служебния си автопарк от 2000 автомобила, а МакАтър казва, че планира да предложи на компанията си да изключи американския производител от автопарка си, ако проблемите не бъдат отстранени. Междувременно основният китайски конкурент на Tesla, BYD, започва да доставя автомобили на National Grid.

МакАтър е поискала лична среща с представители на Tesla в средата на април. По време на тази среща автомобилният производител е обещал подобрения в обслужването и оптимизация на системата за поръчки, както и допълнителни срещи и „пътна карта“ за решаване на нерешените проблеми.

Това е промяна в поведението на Tesla, тъй като в миналото автомобилният производител не е реагирал на оплакванията.

„Години наред се натрупваше разочарование, че автопарковете не могат да говорят с Tesla“, посочва МакАтър.