Tesla се отказва от следващото поколение на производствения процес „гигакастинг“
Иновативният подход щеше да позволи на компанията да излива долната част на електромобилите си в една единствена част
Според вътрешни източници Tesla се е отказала от амбициозния си план за нововъведения в своя „гигакастинг" - иновативния си производствен процес, което е още един знак, че производителят на електромобили дърпа ръчната спирачка на фона на спадащите продажби и нарастващата конкуренция.
Tesla е лидер в „гигакастинга“ - авангардна техника, при която се използват огромни преси с хиляди тонове натиск за отливане на големи части от долната част на автомобила. В един типичен автомобил каросерията може да се състои от стотици отделни части.
Миналата година, докато Tesla разработваше нова платформа за малки автомобили, тя се стремеше да започне да отлива долната част на автомобила в една-единствена част, съобщи тогава Reuters, позовавайки се на източници от компанията, запознати с операциите ѝ по гигаизливане. Дългосрочната цел, обявена тогава, беше да се опрости радикално производството и да се намалят разходите.
Но оттогава насам Tesla е преустановила усилията си в тази посока, като е предпочела да се придържа към по-изпитания си метод на отливане на дъното на автомобила на три части: две гигакастирани предни и задни части и средна част за съхранение на батериите, изработена от алуминий и стоманени рамки. Това до голяма степен е същият метод от три части, който компанията използва за последните си два нови модела - кросоувъра SUV Model Y и пикапа Cybertruck.
От автомобилния производител отказват коментар за отстъплението от еднокомпонентния процес на отливане.
Решението за отлагане на потенциалния производствен пробив е още един пример за съкращаването на краткосрочните разходи, което предприема доскорошния лидер на пазара на електромобили, докато се приспособява към спадащите продажби и маржове на печалба, спадащото търсене на електрически модели в световен мащаб и засилващата се конкуренция от страна на китайски производители като BYD. Миналия месец Tesla съкрати повече от 10% от работната си сила в световен мащаб. Няколко висши ръководители също подадоха оставки или бяха освободени.
В Китай производителите на електромобили предлагат луксозни технологии - без луксозна цена - в битката си за купувачи.
Подобни стъпки отразяват и фундаментална промяна в стратегията, като Tesla вече се фокусира повече върху разработването на самоуправляващи се автомобили, отколкото върху стремежа за огромен ръст в обема на продажбите на електромобили, на който разчитаха много инвеститори.
Източниците на Reuters твърдят, че отстъплението от новото поколение „гигакастинг“ е започнало миналата есен, преди в края на февруари Tesla да реши да спре разработването на изцяло нов достъпен автомобил, често наричан Model 2, който щеше да бъде първият модел, създаден с еднокомпонентна гигапластика.
На 23 април, когато обяви печалби, които не оправдаха очакванията на Уолстрийт, Tesla заяви, че има по-прост и по-бърз план за производство на "по-достъпни" автомобили, след като отложи плановете за Model 2, който се очакваше да струва 25 000 долара и да бъде пуснат на пазара през втората половина на 2025 г.
Вместо това представителите на Tesla заявиха, че ще произвеждат достъпни модели, използвайки настоящата платформа и производствени линии. По време на разговора с инвеститорите главният изпълнителен директор Илон Мъск отказа да предостави подробности за планираните нови предложения или техните целеви цени.
Иначе Tesla не се е отказала напълно от платформата за малки автомобили, която беше планирала за Model 2 – компанията планира да напредне в разработването на самоуправляващо се роботакси на същата платформа. Според вътрешните източници участващите доставчици сега адаптират трикомпонентния процес на Tesla за следващото поколение автомобили. Причината – както вече стана ясно – е, че миналата есен автомобилният производител е решил да спре работата по по-иновативния и труден процес на леене от една част. По онова време мотивите за решението са били да се ускори разработването на вече несъществуващия Model 2 и да се избегнат всякакви скъпоструващи забавяния или производствени проблеми.
Голяма първоначална инвестиция
Tesla и Мъск заявиха, че гигалеенето помага на автомобилния производител да намали разходите в дългосрочен план. Но процесът изисква големи първоначални инвестиции и е труден и продължителен за усъвършенстване, твърдят експерти по автомобилно производство, добавяйки, че по-консервативният път на Tesla по отношение на гигакастинг не е изненада и отчасти отразява болките, които тя е изпитвала в миналото при пускането на сложни и иновативни автомобили. Силно експерименталният Cybertruck на автомобилния производител се появи миналата есен на много по-висока цена от предвидената след значителни забавяния за отстраняване на производствени проблеми. Tesla все още се затруднява да произведе модела от неръждаема стомана в големи количества.
„Отказът от еднокомпонентно леене ще спести на компанията нуждата от огромни краткосрочни капиталови инвестиции в производството и дизайна“, казва Тери Уйчовски, президент на американската инженерна компания Caresoft Global, който е ръководил разглобяването и инженерните анализи на множество автомобили, включително Tesla. "Биха ли предпочели да направят всичко наведнъж? Разбира се, че биха, но на каква цена?".
Джеймс Уомак, експерт по производството на автомобили и бивш директор на изследователския отдел в Massachusetts Institute of Technology, коментира, че оттеглянето на Tesla от новото поколение „гигакастинг“ отразява затрудненията на компанията през миналата година да пусне изцяло нов модел за 25 000 долара, за да настигне китайските производители на електромобили, които вече доминират в сегмента на евтините модели.
Според него прокарването на иновативната производствена техника няма да помогне за засилване на продажбите на Tesla.
"Това не е много вълнуващо от гледна точка на публиката и купувача, а и не се знае дали наистина ще доведе до голяма икономия на разходи или не", добавя в заключение Уомак.