Защо „Детройт на Азия“ се превръща в ключ към бъдещето на Tesla и EV пазара
Гигантът в областта на електромобилите започва да обръща все повече внимание на огромния потенциал на Азия извън Китай
Tesla има много работа за вършене. Значителният спад в продажбите, който поражда опасения сред инвеститорите и анализаторите на пазар на електрически превозни средства, води до необходимост от агресивно намаляване на цените, за да се стимулира търсенето. Това принуди Илон Мъск да съкрати немалка част от работната си сила и да намали разходите за мрежата си от зарядни станции, тъй като пазарната капитализация на компанията спадна с над 30 % тази година. Освен това Tesla стана жертва и на търговската война между САЩ и Китай. В нея американският производител на електромобили заема все по-основна позиция.
Правителството на САЩ е твърдо решено да ограничи възможността на Китай, както казва, да „наводни“ американския пазар с продукти в сферата на възобновяемите енергийни източници, включително бързо нарастващото предлагане на електромобили, чиите цени достигат до 10 000 долара. Но Tesla има сериозна дейност в Китай, подобна в някои отношения на тази на Apple. Китайският пазар е ключов както за нейното производство, така и за потребителското търсене. Всичко това поставя Мъск под значителен натиск да намери нови възможности за растеж, като същевременно се справи с предизвикателствата на засилената конкуренция, прекъсванията на веригата за доставки и нарастващите разходи за суровини.
Затова и гигантът в областта на електромобилите започва да обръща повече внимание на огромния потенциал на Азия извън Китай - един от най-горещите пазари на електромобили. В допълнение към широко афиширания си интерес към Индия, Tesla разглежда по-отблизо и Тайланд, столицата на електромобилите в Югоизточна Азия, където зелената мобилност бързо набира сила, съобщава в свой анализ CNBC.
Тайланд е част от обсъжданията в Tesla от няколко години, както и Индия, където Мъск трябваше да направи неотдавнашно посещение, преди да го отмени, позовавайки се на проблеми в компанията, които трябва да бъдат решени. Скоро след това той направи посещение в Китай. Регионът на Югоизточна Азия несъмнено има потенциала да предостави на Tesla значителна клиентска база, която да и позволи да диверсифицира бизнеса си от прекомерната зависимост от Европа и САЩ. Освен това регионът дава възможности и за производството ѝ, в допълнение към съществуващите операции в Китай и интереса към Индия.
„Детройт на Азия“
Тайланд, известен като „Детройт на Азия“ от много години насам заради квалифицираната си работна ръка и успеха в привличането на много международни автомобилни компании, може да помогне на Tesla да намали зависимостта си от Китай. С производствена база в Тайланд компанията би могла да обслужва както азиатските пазари, така и глобалните, като потенциално повтори траекторията на бърз растеж на Китай.
„Тайланд е възможен път за намаляване на разходите за автомобилни части, подобно на Китай, който позволява производство на ниски цени“, казва Крейг Ъруин, старши анализатор в Roth Capital. „Страната е вариант, тъй като ще осигури непрекъснат достъп до веригата за доставки, която поддържа предприятието в Шанхай, но без да е регулирана от Пекин.“
Това се случва в ключов момент за новото търсене, тъй като администрацията на САЩ значително намали данъчните кредити за електромобили, достъпни за потребителите въз основа на китайски източници в производствения процес - въпреки че някои критици твърдят, че правилата не са достатъчно строги. Тайландското правителство предлага свои собствени субсидии и данъчни облекчения, за да стимулира въвеждането на електромобили и да привлече чуждестранни производители.
„Износът на автомобили от Тайланд за пазари като САЩ или ЕС има по-малко политически последици в сравнение с Китай“, акцентира Сет Голдщайн, стратег по акциите в Morningstar.
Макар че автомобилите, произведени в Тайланд, не могат да се възползват от субсидиите по Закона за намаляване на инфлацията, вероятността те да се сблъскат с високите мита, които бяха наложени на китайските автомобили в САЩ, е по-малка, добавя Голдщайн, а много пазарни наблюдатели се тревожат, че митата могат да се увеличат още повече, ако Доналд Тръмп бъде преизбран. Но дори преизбирането на републиканеца да не се случи, възможността за допълнително повишаване на ставките остава - според репортажи от петък администрацията на Байдън може да въведе 100% мита върху китайските електрически превозни средства още тази седмица.
„Но има много голям пазар, на който американските мита няма да имат никакво значение, и 650-те милиона души в Югоизточна Азия са пример за това“, твърди Ту Ле, основател на базираната в Пекин консултантска компания Sino Auto Insights.
По-достъпни модели Tesla
Това, което се нарича стратегия за веригата за доставки „Китай плюс едно“, набира скорост в различните индустрии на фона на геополитическата несигурност и продължаващите търговски спорове между САЩ и Китай - дори преди последните доклади президентът Байдън в много отношения беше толкова ястреб, колкото и Тръмп по отношение на азиатската страна. Въпреки това предлагането на достъпен модел за масовия пазар, което Tesla не успя да реализира досега, ще бъде ключът към постигането на големи обеми продажби в региона.
„Model 3 или Y все още са твърде скъпи за тези пазари, за да бъдат продукти с голям обем за Tesla“, категоричен е Ле.
В неотдавнашните си резултати Tesla заяви, че ускорява пускането на „нови автомобили, включително по-достъпни модели“, което включва планове за дългоочакван модел за 25 000 долара до 2025 г. Но компанията също така уточни, че голяма част от тях ще се реализират на настоящите производствени линии, преди да се инвестира в нови съоръжения.
Tesla пусна Model 3 и Model Y в Тайланд през 2022 г., но се сблъска с настъплението на китайски съперници като BYD и Xiaomi, които предлагат широка гама от продукти - от висок клас до по-евтини модели. BYD например е произвела над три милиона електромобила през 2023 г., надхвърляйки производството на Tesla за втора поредна година. Неотдавнашни репортажи от Nikkei Asia разкриха, че цените на седана Model 3 на Tesla са намалени с 9-18% в Тайланд, тъй като автомобилният пазар на страната се присъедини към глобалния спад, от една страна, а от друга - BYD, Great Wall Motor и други китайски производители на електрически превозни средства се подготвят да започнат собствено производство там. Китайските производители на електромобили, включително BYD, са заделили 1,44 млрд. долара за нови производствени мощности във втората по големина икономика в Югоизточна Азия.
„Ценовата война няма да приключи скоро“, категоричен е пред Nikkei Asia Наруедом Муджалинкоол от Krungsri Securities.
За да запази конкурентноспособността си и да стимулира повече продажби, тайландското подразделение на Tesla наскоро въведе специална програма за финансиране.
Тайланд е водещ световен производител на автомобили
Стивън Дайър, бивш изпълнителен директор на Ford и управляващ директор в базираното в Шанхай подразделение на консултантската компания AlixPartners, посочва пред CNBC, че съществуващата автомобилна инфраструктура, работната сила и политиката на Тайланд предоставят потенциал за превръщането му в голям играч в производството на електрически превозни средства. Но също толкова важно е производителите на автомобили да виждат достатъчно потребителски пазар за доставки от местното производство. В автомобилната индустрия, казва той, правилото е „произвеждай там, където продаваш“, което намалява разходите за транспорт и мита и намалява рисковете от обмен на валута.
Югоизточна Азия е разрастващ се автомобилен пазар, а Тайланд вече е най-големият производител и износител на автомобили в региона, като Toyota, Honda, Nissan, Ford, GM и Mercedes-Benz вече са приели страната като регионална централа. Тя се стреми да се превърне във водеща световна производствена сила чрез благоприятни данъчни облекчения и вносни мита, но също така има да извърви дълъг път, за да преобрази настоящото автомобилно производство, за да бъде готово за електрически превозни средства. До 2030 г. Тайланд има за цел да преобразува 30% от годишното си производство на превозни средства в електромобили, което се равнява на 725 000 автомобила и 675 000 мотоциклета. Това е пазар, на който мотоциклетите също са изключително важни както от гледна точка на производството, така и на потребителите.
Ле казва, че страната има предимство, но все пак ще трябва да изиграе картите си правилно.
„Всички страни от АСЕАН се стремят да привлекат производители на електромобили на своя бряг, но бих казал, че Тайланд и Виетнам са двете страни, които имат предимство пред останалите, благодарение на опита си в автомобилостроенето“, казва той.
Водещи автомобилни производители, включително Honda и Toyota, са се ангажирали с 4,1 млрд. долара за производство на електромобили в Тайланд. Тайландското правителство предлага на чуждестранните производители на електромобили значителни стимули, включително до 40% намаление на вносните мита и намалена акцизна ставка от 2% за напълно сглобени електромобили, внесени през 2024 г. и 2025 г., при условие че започнат да произвеждат там до 2027 г., според Нарит Тердстеерасукди, генерален секретар на Тайландския съвет за инвестиции.
Дайър смята, че ако американски автомобилен производител успее да постигне успех на далечни пазари с електрически превозни средства, „това ще доведе до познаване и на другите американски марки от повече потребители, което често помага за натрупването на инерция“.
Откриването на близо 15 млн. тона литиеви залежи в Тайланд - ключов елемент в химията на батериите - може да даде на страната още едно предимство пред азиатските ѝ съперници в привличането на производители на електромобили.
„Ако Тайланд се превърне в пазар, на който електромобилите или техните компоненти могат да се произвеждат евтино и да се изнасят свободно, тогава много големи производители на електромобили ще обмислят изграждането на операции там“, посочва Голдщайн. Включително Tesla.
Рискове за електромобилите на Мъск в Азия
Но за компанията на Мъск съществуват и рискове в Азия. Някои експерти изразяват загриженост, че ако Tesla се конкурира ефективно с китайските си съперници в Китай и на по-широкия азиатски пазар, Пекин може да отреже достъпа на американския производител до евтини части. Превръщането на Тайланд в производствен център би помогнало да се смекчи един подобен удар.
Освен това, „ако електромобилите, произведени в Тайланд, отговарят на условията за получаване на субсидии по Закона за намаляване на инфлацията в САЩ, това би създало силен стимул за производство на превозни средства или батерии за износ“, акцентира Голдщайн.
Засега правилата на правителството на САЩ печелят на американските компании „време за проектиране, разработване и производство на по-конкурентни електрически превозни средства на разумни цени“, обяснява и Ле.
И все пак, без по-евтин базов модел, американските производители на електромобили като Tesla може да се окажат в затруднено положение спрямо китайските конкуренти, които увеличават производството си и пускат модели в много по-широк ценови диапазон.
„Tesla може да се конкурира в луксозните автомобилни сегменти, като произвежда автомобили на местно ниво в Китай, но САЩ като пазар на електрически превозни средства е доста по-назад от Китай“, категоричен е Голдщайн.
Очакваният автомобил на Tesla с начална цена от 25 000 долара, наречен Model 2, може да помогне да се обърне тенденцията на фона на спада на продажбите и ожесточената китайска конкуренция, но както при всички неща, свързани с Tesla, обещанията и сроковете карат експертите да останат предпазливи, ако не и откровено скептични. Ле казва, че Tesla може би вече е закъсняла на азиатския пазар, който е станал по-конкурентен заради китайските електромобили на цени от 11 000 долара.
„Европа и САЩ все още са обещаващи за една достъпна Tesla, но значението ѝ за азиатския пазар ще бъде много по-ограничено“, смята той.
Но това не означава, че няма никакви възможности. Голдщайн казва, че един достъпен модел на Tesla може да помогне на компанията да достигне пет милиона доставки през 2030 г., особено в САЩ и ЕС, където може да произвежда на място, за да избегне митата.
„Просто това не е възможност, която може да благоприятства основната игра за потребителите от Югоизточна Азия, дори ако пазарът е твърде голям, за да бъде пренебрегнат напълно“, посочва той.
„АСЕАН и Южна Азия са ключови пазари за бъдещето на Tesla, но китайските производители на електромобили наистина усложниха пътя им към глобална доминация в бъдеще“, добавя и Ле.
По данни на Международната агенция по енергетика китайските електромобили вече съставляват 60% от световните продажби.
„Магията на марката Tesla започна да се изчерпва в световен мащаб и това отчасти се дължи на факта, че най-продаваните им продукти са до голяма степен непроменени в продължение на три-четири години“, посочва в заключение Ле.