Ден преди Илон Мъск да уволни почти целия отдел за зареждане на електрически превозни средства на Tesla миналия месец, екипът е имал големи надежди, тъй като ръководителят му Ребека Тинучи е била на среща с милиардера, на която е трябвало да обсъжда бъдещето на мрежата, разказват вече бивши служители пред Reuters.

След като две седмици по-рано Тинучи е съкратила между 15 и 20% от персонала, което е част от много по-широка кампания за съкращения, те са смятали, че Мъск ще потвърди плановете за мащабно разширяване на Supercharger. В крайна сметка обаче срещата изненадващо е протекла изключително лошо – според служителите Мъск не е бил доволен от презентацията на Тинучи и е поискал още съкращения. Когато тя се противопоставила на това, заявявайки, че по-дълбоките съкращения ще подкопаят основите на бизнеса със зарядни станции, той директно я уволнил заедно с целия ѝ 500-членен екип.

Superchаrger се смята за едно от най-големите постижение на Tesla и за основен двигател на продажбите на електрически превозни средства. Федералната статистика показва, че над 60% от високоскоростните зарядни устройства в САЩ са тези на лидера на пазара на електромобили. Едновременно с това компанията е и най-големият печеливш от федералното финансиране в размер на 5 млрд. долара за нови зарядни станции.

Въпреки масовите уволнения Мъск продължи да обещава социалните мрежи, че ще разширява мрежата си от зарядни станции. Въпреки това информационната агенция разполага с писмо на мениджъра по глобалните доставки на Tesla до изпълнителите и доставчиците на Supercharger, в което той ги инструктира: „Моля да се въздържате от започване на строителни работи по всички новооткрити проекти и да спрете покупките на материали“.

„Разбирам, че този период на промени може да е труден и че изчакването не е лесно, когато чакаш да ти бъде платено“, се казва още в писмото.

В същото време става ясно, че енергийният екип на Tesla, който продава соларни продукти и такива за съхранение на енергия за домове и предприятия, е получил задача да поеме мрежата Supercharger и да се свърже с някои партньори на компанията, казвайки им да приключат текущите проекти за изграждане на зарядни устройства. Един от строителните предприемачи коментира, че служителите на Tesla, които са се свързали с неговата компания след уволненията, „не знаят нищо“. Той е очаквал проектите за зареждане да осигурят около 20% от приходите му през 2024 г., но сега планира да диверсифицира дейността си, за да не разчита на договорката си с производителя на електромобили

Съкращенията в екипа за зарядни станции са поредната драма в бурната година на Tesla, след като Мъск спря или забави няколко основни дейности, предназначени да стимулират бързия ръст на продажбите на електрически превозни средства, който инвеститорите очакваха. Наскоро Мъск посочи, че Tesla ще пренасочи основния си фокус към самоуправляващите се автомобили - силно конкурентен и по-рисков бизнес, чието развитие може да отнеме години.

През първото тримесечие компанията отбеляза първия си спад в продажбите на електромобили от 2020 г. насам на фона на ожесточената конкуренция от страна на китайските производители и намаляването на търсенето в световен мащаб. През април Reuters съобщи, че Tesla се е отказала от плановете си за дългоочаквания достъпен автомобил, известен като Model 2. Това постави под съмнение плановете на компанията за нови заводи в Мексико и Индия, където се очакваше Мъск да пътува миналия месец, за да се срещне с министър-председателя Нарендра Моди, но това не се случи. Множество ръководители напуснаха на фона на дълбоки съкращения в цялата компания.

Ограничаване на разширяването на мрежата за зареждане

Енергийният екип, на който е възложено да поеме управлението на мрежата за зареждане след уволненията, има някои сходни роли в проектирането и строителството, но проектите за Supercharger са коренно различни като цяло, тъй като са разположени на обществени места и изискват продължителни преговори с комуналните услуги, местните власти и собствениците на земя.

В петък Мъск обяви, че „Tesla ще похарчи много повече от 500 млн. долара за разширяване на нашата мрежа от зарядни устройства, за да създаде хиляди нови точки за зареждане тази година“. Но бивши служители на компанията казват, че тази сума е значително по-малка от това, което екипът е планирал за 2024 г.

Изследователската компания EVAdoption от Сан Франциско изчислява, че инвестицията от 500 млн. долара през тази година ще се изрази в това, че Tesla ще изгради със 77% по-малко портове за зареждане на месец в САЩ в сравнение с темпото на автомобилния производител до април.

Tesla представи първите си станции Supercharger в цяла Калифорния през 2012 г., като Мъск определи мрежата като „променяща правилата на играта“ за електромобилите. По думите му тогава тя ще позволи пътуване на дълги разстояния и удобство, „равностойни на бензиновите автомобили“.

Бизнесът със зареждане на електромобили изисква значителни първоначални инвестиции, а анализаторите често са го смятали за нерентабилен. Според четирима бивши служители на Tesla, запознати с финансовите резултати на подразделението, обаче мрежата на Tesla е била печеливша преди съкращенията, което се дължи на стриктния контрол на разходите и задълбочения анализ при избор на места, които могат да привличат клиенти през целия ден, а не само по време на пиковото потребление, когато разходите за електроенергия нарастват.