Всеки сам за себе си: Supercharger на Tesla оставя бъдещето на конкурентите неясно
Компанията освободи по-голямата част от отдела си за зареждане. Не само уволнените служители бяха смаяни, а и тези, които правят бизнес с тях
Започна като капка. Ford планираше да приеме конектора за зареждане на Tesla и клиентите му щяха да получат достъп до мрежата Supercharger. След това се превърна в наводнение. Към него се присъединиха General Motors, Rivian и други.
До края на 2023 г. почти всеки голям автомобилен производител беше обявил планове да приеме северноамериканския стандарт за зареждане. Това беше голяма победа за Tesla и още един огромен вот на доверие за това, което конкуренцията знае отдавна: Зарядните устройства на Илон Мъск са най-добрите и той ще помогне за развитието на цялата индустрия за електрически превозни средства - не само на Tesla.
Всичко това беше поставено под въпрос тази седмица, когато Tesla съкрати по-голямата част от екипа си в отдела за зареждане, което засегна около 500 служители. Очевидният обрат накара клиентите, изпълнителите и дори другите производители на електромобили да се почешат по главите за бъдещето, коментира Business Insider.
Докато стотици служители бяха изненадани от уволнението им по имейл, тези, които правят бизнес с тях, също бяха смаяни.
"Получих отказ от всеки имейл адрес", казва пред BI Андрес Пинтер, съизпълнителен директор на Bullet EV Charging Solutions, която има около дузина проекти в колаборация с Tesla. Според него други изпълнители ще се окажат в затруднение, ако нямат други проекти, които не са свързани с Tesla, за да се изплуват на повърхността.
По данни на Министерството на енергетиката на САЩ на Tesla се падат около 65% от устройствата за бързо зареждане в страната, като според някои анализатори мрежата Supercharger може да струва до 100 млрд. долара.
След като акциите на компанията паднаха заради новината за съкращенията, Мъск заяви в X, че Tesla ще разширява Supercharger мрежата си, но "с по-бавни темпове", като ще се фокусира повече върху надеждността.
Междувременно шофьорите вече се притесняват от по-големи опашки на вече препълнените Supercharger станции, след като модели на други производители получиха ключовете за царството.
"Това донякъде противоречи на логиката", казва Пинтър. "Мисля, че Илон Мъск играе триизмерен шах и може би всичко това ще ни се стори логично след няколко месеца."
Дотогава не е ясно как Tesla ще изпълни ангажимента си от 2023 г. да удвои размера на мрежата Supercharger до края на тази година (частично с правителствени субсидии в размер на 17 млн. долара).
На този фон през последните месеци компанията бързо разширява своята мрежа за зареждане. Според данни на Министерството на енергетиката през август броят на включените зарядни устройства в САЩ е бил около 20 000 - цифра, която оттогава нараства с около 8% всяко тримесечие. Само през първите три месеца на 2024 г. тя е изградила около 297 станции по целия свят.
Производителите на автомобили, с които Tesla си партнира, могат да получат достъп до съществуващите плъг зарядни, но последните съкращения повдигат въпроси относно растежа на мрежата. Преди уволненията една от експертните оценки гласеше, че до 2030 г. Tesla би могла да печели до 12 млрд. долара годишно от приходи от зареждане, като отвори станциите си за електромобили, които не са на компанията. Може би това не е достатъчно, за да компенсира разходите за бързото изграждане на нови станции Supercharger, от които в крайна сметка ще се възползват и други производители.