Производителите на автомобили от General Motors до Volvo Cars заедно с операторите на комунални услуги и мрежи за зареждане преизчисляват финансовото си участие в развиващия се пазар на електромобили, тъй като електрическите модели, които позволяват на собствениците си да продават енергия обратно към инфраструктурата, стават все по-реална перспектива.

Двупосочното зареждане или зареждането от превозно средство към мрежа (V2G) позволява на собствениците на електромобили да зареждат през нощта на цени извън пиковите, а след това да продават енергията обратно на мрежите с печалба в пиковите часове.

“По този начин за кратки периоди от време един милион електромобили могат да осигурят толкова енергия, колкото голяма атомна електроцентрала”, изчислява Ник Уули, главен изпълнителен директор на британската софтуерна компания ev.energy, която работи по технологията V2G със Siemens, Nissan, Volkswagen и други, цитиран от Reuters.

В продължение на много години V2G оставаше до голяма степен теоретичен въпрос, тъй като Nissan Leaf беше единственият модел, който можеше да използва технологията. Това обаче започна да се променя с помощта на интелигентни електромери, изкуствен интелект и моделиране от страна на иновативни енергийни компании.

Повечето големи автомобилни производители, включително Tesla, BMW, Volkswagen, Renault и Toyota се очаква да пуснат модели, способни на V2G, през следващите години. Китайските производители като BYD също са разработили технологията и, което е от решаващо значение, китайското правителство планира тя да играя голяма роля до 2030 г.

В Съединените щати двупосочното зареждане е експериментално, докато на големия европейски пазар в Германия регулаторните пречки за определяне на цената на енергията, продавана обратно в мрежата, означават, че V2G все още остава далечна перспектива. Двупосочните зарядни устройства са и по-скъпи от конвенционалните, тъй като засега се произвеждат в по-малък мащаб.

В Обединеното кралство обаче Octopus Energy пусна тарифа за V2G за клиенти, която предлага безплатно зареждане, ако собствениците държат електромобилите си включени през нощта. Octopus планира подобна тарифа през тази година и на други свои енергийни пазари, включително във Франция, Япония, Нова Зеландия и американския щат Тексас.

"Това е нещо реално", категоричен е Алекс Шох, глобален ръководител на отдела за гъвкавост на Octopus. "То вече не е теоретична, академична дискусия."

По-близо до реалността

Сред постиженията, които приближават V2G до реалността, е фактът, че автомобилните производители започнаха да създават свои собствени енергийни звена, присъединявайки се към софтуерните платформи, енергийните дистрибутори и други, които се борят за приходи от V2G. Те все още не знаят колко могат да спечелят, тъй като по-голямата част от парите ще отидат при собствениците на електромобили, като за посредниците, които продават енергия на мрежите, остават само стотинки на киловат, но при милиони електромобили печалбите могат да скочат главоломно.

“В рамките на следващите няколко месеца GM ще пусне на пазара електрически пикап Chevrolet Silverado, който ще може да захранва домове - същата технология като V2G - а до 2026 г. всички електромобили ще имат възможност за двупосочно захранване”, казва Асим Капур, директор на отдела за енергийни решения в GM Energy.

GM планира както да продава енергия на доставчици на комунални услуги, така и да си партнира с агрегатори, обединяващи по-голям брой електромобили, за да продават енергия съвместно. Производителят на автомобили също така изгражда партньорства с американски компании за комунални услуги, включително Duke Energy.

Електрическият пикап F-150 Lightning на съперника на GM – Ford, също ще може да работи с V2G.

По-евтини сметки и балансиране на мрежата

Шилпен Пател казва пред Reuters, че използва своя Nissan Leaf за пилотната V2G схема на Octopus Energy в Лондон от 2020 г., като се включва, когато е у дома, и намалява годишната си сметка за енергия със 700 паунда, или с около една трета.

"Икономиите са доста забележителни", свидетелства той.

Като предвестник на мащабното V2G, компании като Octopus вече предоставят услуги за балансиране на мрежата. За да избегнат включването на скъп допълнителен капацитет, мрежовите оператори им плащат, за да изключват зарядните устройства за електромобили за много кратки периоди.

Датската Monta например дава на потребителите на приложения за зареждане на някои пазари около 8 евро на месец за балансиране на мрежата, а Driivz го използва, за да предпази нидерландската мрежа от скокове в търсенето.

Енергийното звено на Volkswagen Elli изгражда търговска платформа в Германия за балансиране на мрежата като предшественик на V2G и планира да разшири дейността си или да работи с партньори на други пазари, разказва на свой ред Инго Мюлер, ръководител на звеното за енергийни решения.

Nuvve пък предоставя V2G услуги за около 500 електрически автобуса в редица щати на САЩ, което е по-лесно, тъй като те са включени към електрическата мрежа през по-голямата част от деня и по време на ученическите ваканции.

Но за пътническите електромобили убеждаването на клиентите чрез приложения с точни и атрактивни цени ще бъде от съществено значение. A платформите, които разчитат на изкуствения интелект за надеждни прогнози за това колко електромобила ще бъдат включени в мрежата, ще получават повече поръчки от компании като Duke Energy, която провежда тестове с GM и Ford.

"Трябва да можете точно да прогнозирате колко капацитет е наличен във всеки един момент", казва Закари Кузнар, управляващ директор за развитие на мрежови решения в Duke.

Енергийните звена на автомобилните производители в повечето случаи няма да имат мащаба да съберат достатъчно електрически превозни средства на местно ниво, за да продават енергия на комуналните услуги, така че нововъзникващите платформи като Kaluza или The Mobility House имат за цел да действат като посредници, обединявайки електрически превозни средства от различни марки.

“Тези посредници ще трябва също така да гарантират, че електромобилите няма да претоварват мрежите, ако всички зареждат, когато цените са ниски, и отдават, когато са високи”, предупреждава Тимо Керн, директор на отдела за енергийни системи и пазари в базирания в Мюнхен институт за енергийни изследвания FfE.

Renault си партнира с The Mobility House, докато Volvo работи както по собствена платформа, така и с доставчици като Kaluza.

“Kaluza работи и с други производители на автомобили, включително Volkswagen, Stellantis, Nissan, GM, Mitsubishi и Porsche, за да действа като посредник с хиляди комунални услуги”, разкрива главният продуктов директор на Kaluza Нийл Гулхар, добавяйки, че доставчиците на приложения за зареждане и потребителите могат да заобиколят производителите на автомобили и да предоставят V2G услуги чрез зарядните устройства за електромобили. Но Kaluza иска да си партнира с автомобилните производители заради данните, до които те имат достъп.

"Нуждаем се от такива партньорства, защото получаваме много повече данни от автомобила, отколкото от зарядните устройства", обяснява в заключение Гулхар.