Главният изпълнителен директор на Stellantis Карлос Таварес подаде оставка след рязък спад във финансовите резултати на четвъртия по големина производител на автомобили в света.

Stellantis, собственик на марките Peugeot, Fiat и Jeep, съобщи, че бордът на компанията е приел оставката, без да обяснява защо изпълнителният директор се оттегля, пише Financial Times. Напускането влиза в сила незабавно.

Новината за оставката беше съобщена първо от Bloomberg.

През септември Stellantis започна търсенето на наследник на Таварес, но се очакваше той да завърши мандата си като главен изпълнителен директор до началото на 2026 г.

През 2014 г. той се присъедини към френския собственик на Peugeot - PSA, спасявайки го от почти пълна несъстоятелност, а след това помогна за създаването на Stellantis, като купи германския Opel от General Motors през 2017 г. През 2021 г. последва сливане с Fiat-Chrysler на стойност 50 млрд. евро.

Джон Елкан, председател на Stellantis, заяви:

„Благодарим на Карлос за годините на всеотдайна служба и за ролята, която изигра в създаването на Stellantis“.

Компанията заяви, че процесът по назначаване на нов главен изпълнителен директор ще приключи до първата половина на 2025 г. Дотогава ще бъде сформиран нов временен изпълнителен комитет, ръководен от Елкан.

Анри дьо Кастрис, старши независим директор на Stellantis, заяви, че успехът на компанията се корени в „перфектното съответствие“ между акционерите, Управителния съвет и главния изпълнителен директор.

„През последните седмици обаче се появиха различни мнения, които доведоха до днешното решение на борда и главния изпълнителен директор“, добави той.

Говорител на Stellantis отказа да разкрие допълнителна информация относно оставката.

Запознати с напускането на Таварес източници твърдят, че е имало нарастващо напрежение между него и останалите членове на борда на Stellantis как компанията да се върне към печалби след резкия спад през 2024 г. поради намалените продажбитв САЩ и Европа.

Акциите на Stellantis са спаднали с 43% тази година.

„Таварес се фокусираше върху краткосрочната перспектива и успя да разгневи всички в този процес“, казва един от източниците, запознати с разговорите между членовете на борда на Stellantis. Втори източник допълва: „Имаше усещане, че Карлос действа твърде бързо, за да възстанови репутацията си, като рискува да създаде проблеми в бъдеще.“ Според трети източник, ситуацията е станала напрегната, след като недоволни работници от заводите в Италия и САЩ са заплашили със стачки след съкращаване на производството.

Stellantis е намалила броя на служителите си с 15,5%, или приблизително 47 500 служители, в периода от декември 2019 г. до края на 2023 г., според публичните документи.

Допълнителни съкращения на работни места тази година, включващи хиляди служители в заводи в САЩ и Италия, предизвикаха гнева на профсъюзите и в двете страни, допълва CNBC.

Профсъюзът United Auto Workers от няколко месеца призовава за отстраняването на Таварес, тъй като членовете му са изправени пред съкращения и намаляване на производството.

Дилърската мрежа на Stellantis в САЩ също се обяви срещу Таварес на фона на раздутите складови наличности и липсата на финансова подкрепа от страна на компанията за продажба на автомобили.

Stellantis заяви през септември, че свободният ѝ паричен поток ще бъде отрицателен през 2024 г. в диапазона от 5 до 10 млрд. евро. В неделя тя потвърди финансовите си насоки за 2024 г., включително целта за коригиран марж на оперативната печалба от 5,5% до 7%.

Анализаторът на Bernstein Даниел Роеска коментира, че Елкан е показал „добри инстинкти“ в миналото при избора на нов главен изпълнителен директор. „Очакваме, че бордът ще разгледа комбинация от вътрешни и външни кандидати, но междинният период ще бъде труден както за ръководството на компанията, така и за инвеститорите.“, допълва той.

През юли Таварес отхвърли опасенията за резултатите на Stellantis, като определи спада в продажбите като „неравност по пътя“ и се зарече да „оправи“ проблемите. През октомври той контролираше раздвижването в управлението на марките на компанията, включително Jeep, Maserati и Alfa Romeo.

Промените бяха изтълкувани от анализаторите като знак, че не планира да се оттегли преди края на мандата си.