Акциите на Stellantis и Aston Martin спадат рязко на фона на проблемите в Китай
Френско-италианският конгломерат предупреди за по-ниски от очакваното продажби през втората половина на годината
Акциите на европейските производители на автомобили се понижиха рязко в понеделник, след като Stellantis и британската луксозна марка Aston Martin излязоха с нови предупреждения за печалбата, позовавайки се на широки предизвикателства в индустрията и трудностите в Китай – най-големия пазар в света.
В понеделник Stellantis намали годишната си прогноза за 2024 г. поради влошаването на „глобалната динамика на индустрията“ и засилената конкуренция от Китай, което доведе до понижение на акциите, листвани в Милано.
Френско-италианският конгломерат, известен с марки като Chrysler, Dodge, Jeep и Maserati, предупреди за по-ниски от очакваното продажби „в повечето региони“ през втората половина на годината. Той предвижда марж на коригирания оперативен доход (AOI) между 5,5% и 7 % за целия период до 2024 г., отбелязва CNBC.
„Влошаването на глобалния индустриален контекст отразява по-ниска прогноза през 2024 г., отколкото в началото на периода, докато конкурентната динамика се е засилила както поради нарастващото предлагане в индустрията, така и поради засилената конкуренция в Китай“, заяви автомобилният производител.
Той също понижи прогнозите за свободния паричен поток в промишлеността до диапазона между минус 5 млрд. евро и минус 10 млрд. евро, от „положителна“ преди това, в резултат на по-ниския очакван марж на AOI и временно по-високия оборотен капитал през втората половина на тази година.
Aвтомобилният производител обясни преразглеждането на насоките с „решенията за значително увеличаване на действията за отстраняване на проблеми, свързани с работата в Северна Америка“, но не даде подробности. По-рано тази година Stellantis беше съден от акционери в САЩ, които твърдяха, че ги е измамил, съобщи Reuters.
Този месец дилърската мрежа на Stellantis в САЩ разкритикува главния изпълнителен директор Карлос Таварес за неотдавнашното намаляване на продажбите и съкращаването на заводското производство, наред с други решения, които те оцениха като вредни за бизнеса.
Британският производител на луксозни автомобили Aston Martin, чиито емблематични модели станаха известни с участието си във филмите за Джеймс Бонд, също отбеляза намаляване на маржа на печалбата и на производствената цел за годината.
Той обяви намаление с около 1000 единици в отговор на „смущенията във веригата за доставки и продължаващата макроикономическа слабост в Китай“, като очаква, че печалбата му за 2024 г. вече ще бъде под резултатите от предходната година. Дружеството заяви, че вече не очаква да постигне положителен свободен паричен поток през втората половина на 2024 г. и отбеляза, че брутният марж се очаква да е под 40% в сравнение с предишната цел от около този праг.
Aston Martin заяви, че „се справя с предизвикателствата пред веригата за доставки и отчита значителната пазарна възможност, която Китай представлява с подобряването на макроикономическата среда“.
Акциите на компанията се понижиха с около 23% в 10:15 ч., като Reuters съобщи, че компанията е напът да отбележи най-лошия си еднодневен спад от март 2020 г., след като за кратко спадна с 26% по-рано през сесията.
Предупрежденията за печалбите на Stellantis и Aston Martin идват след като в петък германският автомобилен гигант Volkswagen отново намали годишната си прогноза, като сега предвижда оперативна възвръщаемост на продажбите от 5,6% през 2024 г., при предишни 6,5-7,0%.
Акциите на Volkswagen се понижиха с 2,8% в 10:14 ч. лондонско време.
В съобщение до борсата компанията обяснява понижените прогнози със забавеното развитие на своите марки, както и с „влошаването на макроикономическата среда, което поражда допълнителни рискове, особено за групата на основните марки“.
Европейските производители се борят да запазят позиции в Китай, чиито собствени производители сега се стремят към разширяване на продажбите на електромобили в Европа.
По-широкото преминаване към електрически превозни средства „все повече поставя европейските производители под натиск, докато общите продажби на нови автомобили не успяват да се върнат към предпандемичните нива на родните им пазари“, предупредиха анализаторите на ING в началото на месеца.