Бавно и сигурно Европейският съюз започва да разработва свои собствени мерки за блокиране на китайските технологии за свързани автомобили, подобни на предложените тази седмица в САЩ.

След като в понеделник Белият дом обяви, че иска да забрани достъпа до американските пътища на китайски технологии, свързващи автомобилите с интернет, европейски служители подкрепиха опасенията за рисковете от шпионаж, наблюдение и саботаж, произтичащи от тези технологии.

„Свързаният автомобил може да регистрира всичко, където и да се намира, и може също така да предава тези данни на онези, които имат достъп до него“, акцентира еврокомисарят по цифровите въпроси Маргрете Вестагер пред репортери по време на посещението си в САЩ във вторник, цитирана от POLITICO. „Службите на ЕС разглеждат това, както и нашите експерти по икономическа сигурност. Легитимно е да се проучи дали с този вид технология може да се злоупотреби, когато става въпрос за сигурност“.

Фокусът върху китайските автомобилни технологии отваря още един фронт в продължаващата битка между САЩ, Китай и други региони за това кой контролира ключови технологични отрасли като изкуствения интелект, микрочиповете и 5G. Движеща сила на това съперничество са страховете от шпионаж, саботаж, тактики на икономическа принуда и прекъсвания на веригата за доставки. Това се случва и в момент, когато Европа вече налага търговски мита върху субсидираните от Пекин електромобили, в опит да ги спре да наводнят пазара на блока.

Съобщението на Министерството на търговията на САЩ от понеделник е поредната бариера, която Вашингтон иска да наложи на китайските автомобили през последните години, но е първата, която е насочена към заплахите от кибератаки. Канада и Обединеното кралство също обмислят въвеждането на забрани или други законодателни актове, за да отговорят на опасенията за киберсигурността. През юли официални лица от САЩ се срещнаха с избрани представители на европейски и други държави, за да обсъдят рисковете за киберсигурността и данните, произтичащи от свързаните автомобили. Междувременно Брюксел също тихо работи по мерки, целящи да разберат по-добре възможните рискове на това поле и да ги отстранят.

Един от възможните пътища е проект на „инструментариум за веригата на доставки на ИКТ“, който служителите по киберсигурност планират да финализират през следващите седмици. Източник, запознат с изготвянето на документа, разказва пред POLITICO, че документът ще включва мерки, касаещи свързаността на електрическите превозни средства и възобновяемите енергийни източници. Той ще прилича на европейския „Инструментариум за сигурност на 5G“, който накара редица държави от блока да забранят, ограничат или постепенно да изключат китайския телекомуникационен доставчик Huawei. Тези инструментариуми обаче са необвързващи документи и разчитат до голяма степен на желанието на националните правителства да ги превърнат в строги ограничения.

Наред с това през последните години ЕС прие набор от закони и законодателни актове, вариращи от политики за киберсигурност в критични сектори като транспорта до правила за управление на данните, генерирани от свързани устройства. Но тези правила не са насочени към конкретни държави или доставчици - все още.

Нидерландецът Барт Гротхуис, който е работил по някои от споменатите наръчници, казва, че сега всичко „зависи от политическата воля“ за започване на проверка. Но докато САЩ могат да действат по съображения за национална сигурност, Брюксел трябва да остави подобни решения на европейските столици.

„САЩ подхождат към въпроса от гледна точка на националната сигурност, а ЕС не разполага с този инструмент по същия начин“, казва Грета Пейш, бивш главен съветник в Службата на търговския представител на САЩ.

Новите правила за киберсигурност на автомобилите намалиха продажбите през август

Друга промяна в европейските правила за киберсигурност на автомобилите вече оказа влияние на европейския пазар. Икономическата комисия за Европа на ООН беше натоварена със задачата да приеме определени правила за автономните превозни средства и киберсигурността в автомобилите. Регламентът, който влезе в сила през юли, вече ограничи моделите, които се предлагат в ЕС.

Той задължава производителите да въведат система за управление на киберсигурността, която защитава данните на потребителите. Според европейския автомобилен анализатор Матиас Шмидт правилото е спомогнало за намаляване на продажбите на китайски автомобили през август. MG - придобита от китайския автомобилен производител SAIC през 2007 г. - например регистрира нула продажби през юли.

Правилото засегна и европейските автомобилни производители като дъщерното дружество на Volkswagen - Porsche, което изтегли своя модел Macan с двигател с вътрешно горене от пазара на блока именно заради новите изисквания.

Докато ЕС обмисля свои собствени стъпки по отношение на китайските автомобилни технологии, производителите от блока предупредиха, че мерките на САЩ могат да причинят значителни проблеми за мощния европейски автомобилен сектор. Съгласно предложената от САЩ забрана европейските производители могат да бъдат принудени да намерят нови доставчици, ако използват части, попадащи в нейния обхват, в автомобилите, които изнасят зад океана. Няколко от тях внасят автомобили от китайските си производствени центрове - като Mini и iX3 на BMW, което означава, че те могат да бъдат засегнати и от европейската версия на регламента.

Освен това европейските производители не желаят да предизвикват гнева на Пекин, особено германските, които зависят от китайския пазар за по-голямата част от приходите си.

Говорителят на Европейската комисия Томас Рение акцентира, че ЕС ще „следи отблизо“ предложението на САЩ и всяко негово „пряко или косвено въздействие“, добавяйки, че Брюксел ще „засили обмена на мнения“ с Вашингтон.