Главният изпълнителен директор на BMW апелира за промяна на европейската забрана за ДВГ
Европа трябва да преосмисли графика за въвеждане на електромобили, за да намали зависимостта си от Китай, коментира лидерът на BMW Оливър Ципсе
Ръководителят на мощния автомобилен концерн BMW призова европейските политици да преосмислят плановете си за забрана на бензиновите и дизеловите автомобили до 2035 г. Според него в противен случай ЕС рискува да стане зависим от китайските производители на батерии за електромобили.
По време на автомобилното изложение в Париж председателят на BMW Оливър Ципсе призова регулаторните органи да позволят по европейските пътища да се движат не само електрически, но и други превозни средства от следващо поколение, предава Еuronews.
Макар че Европа изостава от Китай в разработването на достъпни електромобили, както и в ключовата технология на батериите, тя е основен играч в разработването на алтернативни горива, като биогорива и водородни горивни клетки.
Ципсе обрисува тревожно мрачна картина на настроенията в Европа с наближаването на крайния срок 2035 г., като заяви, че те „клонят към песимизъм“ и че регионът се нуждае от нова регулаторна рамка, за да остане конкурентоспособен.
Той добави: „Корекция на целта за 100% BEV за 2035 г. като част от цялостен пакет за намаляване на емисиите на CO2 би позволила на европейските производители на оригинално оборудване да зависят по-малко от Китай за батерии. За да се запази успешният курс, от съществено значение е строго технологично агностичен път в рамките на политиката.“
Слабите продажби на електромобили са основен проблем за европейските производители
В цяла Европа автомобилните производители, включително BMW, VW и Renault, заедно с италианското правителство, призоваха за разхлабване или отлагане на целите за CO2, опасявайки се от въздействието на големи глоби поради по-ниски от очакваните продажби на ЕV.
Лобистката група на Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA), заяви, че нейните членове могат да бъдат изправени пред „глоби в размер на няколко милиарда евро“, тъй като преминаването към производство на електромобили не е достатъчно бързо, за да се постигнат целите на ЕС.
Ципсе заяви на изложението в Париж, че крайната точка за 2035 г., „вече не е реалистична“ и че забраната е значително предизвикателство, което „може да застраши и европейската автомобилна индустрия в нейната сърцевина и при днешните предположения да доведе до масово свиване на индустрията“.
През септември министър-председателят на Италия Джорджа Мелони разкритикува ЕС за „самоунищожителната“ политика за преминаване към производство на електрическа енергия и обеща да настоява за промени. Чешката република, един от най-големите производители на автомобили и части в Европа, също все по-често настоява за облекчаване на правилата.
Като цяло европейският пазар на автомобили изпитва затруднения.
Броят на продадените автомобили в ЕС през август е намалял до 643 000, което е с близо една шеста по-малко в сравнение с миналата година, по данни на ACEA.
Продажбите на електромобили обаче са спаднали още по-бързо - с 24% в сравнение с август 2022 г. Лобистката група твърди, че спадът се дължи на недостатъчното потребителско търсене, въпреки че някои анализатори обвиняват производителите, че не са успели да инвестират достатъчно рано в прехода към електричество и са надули цените на моделите.
Отпадането на атрактивните субсидии за германските потребители, които обмислят да преминат към електромобили, също беше изтъкнато от анализаторите на индустрията като фактор за бавното разпространението на електромобилите.
Скорошните предложения на Германската социалдемократическа партия за въвеждане на схема за бракуване, която да стимулира водачите да се откажат от замърсяващите превозни средства, бяха посрещнати с критики.
Германската асоциация на енергетиците и водоснабдителите (BDEW) заяви, че властите трябва да се съсредоточат върху разширяването на инфраструктурата за зареждане, за да се увеличи броят на електромобилите.