Някои от най-големите търговски вериги в света проучват възможността да емитират или използват стейбълкойни – ход, който може да пренасочи огромен обем плащания в брой и с карти извън рамките на традиционната финансова система и да им спести милиарди долари от такси.

Walmart, Amazon.com и други мултинационални корпорации наскоро са разглеждали идеята да издадат собствени стейбълкойни в САЩ, съобщава The Wall Street Journal, позовавайки се на свои източниц, запознати с въпроса.

Компании като Expedia Group, както и големи авиолинии, също са обсъждали възможността за създаване на подобни активи, казват някои от източниците.

Ако Walmart или Amazon стартират собствена система за разплащания, която заобикаля традиционната инфраструктура, това би предизвикало сериозни сътресения в банковия сектор на САЩ.

С огромни клиентски мрежи, милиони служители, богатство от данни и по-слаба регулация, търговските и технологичните компании отдавна се разглеждат като сериозна заплаха за банките – особено за регионалните и местни кредитори.

Стейбълкойните понастоящем се използват за съхранение на пари или за покупка на други криптовалути. Те се стремят да поддържат фиксирано съотношение 1:1 с щатския долар или друга официална валута и са обезпечени с резерви от пари или активи с висока ликвидност, като американски държавни облигации.

Окончателните решения на търговските вериги ще зависят от приемането на законопроекта Genius Act, който цели да въведе регулаторна рамка за стейбълкойните. Законопроектът наскоро премина още една процедурна стъпка, но все още трябва да бъде одобрен от Сената и Камарата на представителите.

Защо търговците проявяват интерес

Стейбълкойните могат да позволят на търговците да заобиколят традиционните платежни канали, които им струват милиарди долари годишно под формата на такси – включително така наречените „интерчейндж“ такси, които се заплащат при всяка покупка с карта.

Обработката на плащания често отнема дни, което забавя постъпленията от продажби. Стейбълкойните предлагат възможност за значително по-бързи транзакции. Те са особено привлекателни за компании, които работят с международни доставчици.

Опити и инициативи

Търговците от години се опитват да създадат алтернативи на картовите плащания, доминирани от Visa и Mastercard, но досега повечето такива опити не са добили широка популярност.

Инициативите на Amazon все още са в ранен етап, посочва WSJ. Част от обсъжданията включват възможността компанията да създаде собствен токен за онлайн разплащания.

Компаниите също така разглеждат вариант да използват вече съществуващи стейбълкойни, дори ако не решат да емитират свои собствени. Това би могло да стане например чрез консорциум от търговци, воден от конкретен издател на стейбълкойн.

Според WSJ големите банки също обмислят създаване на собствен консорциум за стейбълкойн.

През последните месеци търговски организации, ръководени от Merchants Payments Coalition, активно лобират пред законодателите за приемането на Genius Act. Те твърдят, че регулаторната рамка за стейбълкойни би дала възможност за алтернативни разплащания, които значително да намалят разходите на търговците и да създадат реална конкуренция на Visa и Mastercard.

Предизвикателства и рискове

Все още съществува известен скептицизъм относно сигурността на стейбълкойните и регулаторните последици от включването на компании в света на дигиталните активи.

Според източниците на WSJ Walmart е лобиралa за добавяне на отделна поправка към Genius Act, която да увеличи конкуренцията в сектора на кредитните карти.

Walmart отдавна проявява интерес към финансовите услуги, като цели да използва своята огромна база от милиони клиенти и служители. През последните години компанията задълбочи присъствието си във финансовата индустрия чрез собственото си финтех подразделение.

Преди 20-тина години Walmart оттегли заявление за лиценз като индустриална банкова компания след широка обществена и институционална съпротива.