Акциите на виетнамския производител на електрически превозни средства Vinfast се повишиха с 21% в понеделник, като продължиха ралито от миналата седмица, което увеличи пазарната му стойност над четири пъти до 160 млрд. долара, съобщава Reuters.

Компанията дебютира на Уолстрийт този месец и бързо увеличи оценката си, за да се превърне в третия най-високо оценен производител на автомобили, като преди него са единствено Tesla и Toyota.

Но малкото количество публично достъпни акции на Vinfast направи ценните книжа податливи на волатилност, като в 11 от последните 12 сесии те скочиха или се сринаха с повече от 14%, посочва още информационната агенция и продължава:

„Акциите бяха на път да добавят близо 33,6 млрд. долара към пазарната капитализация на компанията, въз основа на цена на акция от 83,33 долара. Акциите на Vinfast бяха сред най-активно наблюдаваните в Stocktwits, популярен уебсайт сред инвеститорите на дребно“.

Vinfast е почти изцяло контролирана от Фам Нхат Вуонг, най-богатият човек във Виетнам и основател на конгломерата-майка Vingroup, с дял от около 99,7%, според подадената от компанията информация.

Водещите автомобилни производители губят надпреварата за китайския пазар За първи път китайските марки са лидери на местния пазар, като заемат 53% дял през първата половина на 2023 г.


Въпреки ентусиазма на пазара обаче, Vinfast е изправена пред дълъг път, преди да може да започне да се конкурира с Tesla и традиционните производители на автомобили, които влагат милиарди долари, за да завладеят дял от пазара на електрически превозни средства.

По данни на S&P Global Mobility до юни в САЩ са регистрирани едва 137 електромобила Vinfast.

Освен това компанията навлиза на американския и европейския пазар в момент, когато търсенето на електромобили се забавя, а Tesla води ценова война, за да защити господстващото си положение.

Vinfast очаква да продаде до 50 000 електромобила през тази година, в сравнение с прогнозата на Tesla да достави 1,8 млн. За да стимулира продажбите, Vinfast се отказва от подхода "директно към потребителя", използван от Tesla, и се обръща към дилърите. Компанията също така изгражда завод за 4 млрд. долара в Северна Каролина.

Сериозни производствени проблеми за Toyota в Япония

Междувременно вторият в класацията - Toyota Motor Corp, съобщава, че е преустановила работата на всички 14 завода за сглобяване в Япония заради неизправност в производствената система. Това спира производството на вътрешния пазар на най-продавания производител на автомобили в света.

Tesla надскочи прогнозите на анализаторите с рекордни доставкиТова се дължи основно на намаляването на цените и федералните кредити в САЩ


Смущенията пречат на Toyota да поръчва компоненти, като причините за повредата се разследват, въпреки че "вероятно не се дължат на кибератака".

Японските заводи стоят зад около 1/3 от глобалното производство на автомобилния производител, показват изчисленията на Reuters, а проблемите идват в момент, в който вътрешното производство се възстановява след поредица от съкращения, за които от компанията обвиняват недостига на полупроводници.

През първата половина на годината производството на Toyota в Япония е било средно около 13 500 автомобила дневно, като в тази бройка не влизат тези на останалите производители от групата Daihatsu и Hino.

Това не е първото подобно спиране. Миналата година операциите бяха преустановени за един ден, когато доставчикът претърпя кибератака, отново насочена към възможностите на Toyota да поръчва части.