Малко известна клауза в американския Закон за намаляване на инфлацията (Inflation Reduction Act) задължава компаниите да се пренасочат към рециклиране на батерии за електрически превозни средства в Северна Америка, което цели да постави региона начело на световната надпревара за разклащане на китайската доминация в тази област.

Клаузата автоматично квалифицира материалите за батерии за електромобили, рециклирани в САЩ, като подходящи за получаване на субсидии, независимо от техния първоначален произход. Това дава право на производителите, използващи рециклирани в САЩ материали за батерии, да се възползват от държавните стимули за производство на електромобили.

Reuters интервюира представители на индустрията и експерти, които твърдят, че това дава началото на бум на строителството на заводи за рециклиране на батерии в САЩ, насърчава автомобилните производители да разработват по-рециклируеми батерии и в крайна сметка може да се превърне в проблем за купувачите на употребявани електромобили в развиващите се страни.

Според изследователската компания EMR Китай е водещата сила на пазара за рециклиране на батерии за електромобили, който се очаква да нарасне от 11 млрд. долара през 2022 г. до 18 млрд. до 2028 г., посочва Reuters и добавя, че с въвеждането на все повече електрически превозни средства и последващото им извеждане от употреба този бизнес ще се разраства значително.

Износът на Китай отбелязва най-голям спад от повече от 3 годиниСтойността на китайския износ в долари за юни се срива с 12,4% спрямо предходната година, много над очакванията за спад от 9,5% и 7,5% годишен спад през май
Минералите в тези батерии - предимно литий, кобалт и никел, струват средно между 1000 и 2000 евро на автомобил, посочва пред информационната агенция Томас Бекер, ръководител на отдела за устойчиво развитие на BMW.

Още повече, че в следващите години може да се стигне до недостиг на тези суровини, тъй като производителите на автомобили увеличават фокуса си върху електромобилите - предизвикателство, което може да бъде решено, ако ключови елементи "могат да бъдат рециклирани безкрайно много пъти без да не загубят силата си", посочва и Луи Диас, вицепрезидент на канадската компания за рециклиране на батерии Li-Cycle, която получава заем от 375 млн. долара от правителството на САЩ за изграждането на завод в Ню Йорк. Той трябва да бъде открит по-късно тази година.

Джей Би Щраубел, главен изпълнителен директор на Redwood Materials, която през февруари получава заем от правителството на САЩ в размер на 2 млрд. долара за изграждане на комплекс за рециклиране и преработка на материали за батерии в Невада, коментира пред Reuters, че Законът за намаляване на инфлацията третира рециклираните материали за батерии като местно добити или като материали, получени от скрап, а не като продукти на миннодобивната промишленост.

Това е насърчило американските компании да инвестират по-бързо в областта на рециклирането, отколкото колегите им в Европейския съюз, които вместо това акцентират върху законодателната част, предвиждаща изисквания за минимални количества рециклирани материали в батериите за електрически превозни средства.

„Убиецът на Tesla“ се спъва, докато ценовата EV война в Китай взема жертвиNIO, който доскоро се съпротивляваше на намаляването на цените, се превърна в символ на предизвикателствата, пред които са изправени производителите на най-големия EV пазар в света
Все пак американски компании за рециклиране като Ascend Elements и Li-Cycle планират европейски заводи през следващите няколко години, но достъпът до финансиране и стимулите по програмата "Made-in-America" засега задържат вниманието им на местна почва. Няколко завода в САЩ вече са в процес на изграждане.

"Това, което прави, е да промени уравнението на търсенето на материали за батерии", казва Майк О'Кронли, главен изпълнителен директор на Ascend Elements, която вече има един открит завод за рециклиране в Джорджия и е получила близо 500 млн. долара безвъзмездни средства от Министерството на енергетиката на САЩ по закона за инфраструктурата за завод в Кентъки, който трябва да бъде открит в края на 2023 г. "Трябва да запазим тези ценни материали, за да можем да ги вложим отново в електромобилите."

Надпреварата е за изграждане на "затворени вериги за доставки", в които рециклираните минерали се влагат в нови батерии, произведени на място, казва и Кристиан Марстън, главен технологичен директор в Altilium Metals. Компанията изгражда завод в България и планира такъв във Великобритания до 2026 г., посочва Reuters, а Майк О'Кронли добавя:

"Всеки иска да контролира собствената си верига за доставки и никой не иска да зависи от китайците".

Недостиг на литий заплашва електрическия преход на автомобилните компанииПрез 2030 г. се очаква световното търсене да надхвърли предлагането с 500 000 метрични тона
Въпреки това Китай все още води в надпреварата. Миналия месец Пекин обявява по-строги стандарти и по-голяма подкрепа за научните изследвания в рециклиращите предприятия. След приемането на американския Закон за намаляване на инфлацията миналата година китайските официални лица определят това законодателство като "антиглобализиращо" и обвиняват САЩ в "едностранна агресия", припомня още информационната агенция.

Бърз растеж

В световен мащаб има поне 80 компании, занимаващи се с рециклиране на електромобили, като по данни на PitchBook.com повече от 50 стартиращи предприятия са привлекли поне 2,7 млрд. долара от корпоративни инвеститори - почти всички през последните шест години. Сред инвеститорите са производители на автомобили и батерии, както и минни гиганти като Glencore.

Обемът на наличните за рециклиране батерии за електромобили трябва да нарасне над десет пъти до 2030 г., твърди консултантската компания Circular Energy Storage. Около 11,3 гигаватчаса (GWh) батерии са достигнали края на жизнения си цикъл през 2022 г., а до 2030 г. броят им трябва да нарасне до 138 GWh - еквивалент на около 1,5 милиона електрически превозни средства. Батериите за електромобили могат да издържат около 10 или малко повече години.

Някои представители на индустрията очакват бърз растеж, което означава, че 40% от материалите за батерии, използвани в новите електромобили, могат да идват от рециклирани запаси до 2040 г.

В момента в САЩ има малък капацитет за рециклиране, а Европа - почти никакъв.