Белият дом следи отблизо предстоящите преговори в американската автомобилна индустрия, които могат да го поставят в противоречие с един от основните профсъюзи в страната. Затова президентът Джо Байдън назначава доверения си съветник Джийн Спърлинг за лице на администрацията в предстоящите разговори между United Auto Workers (UAW) и трите автомобилни производителя в страната, които също са обединени в браншова организация, съобщава CNN.

Спърлинг е бил главен икономически съветник в администрациите на Картър и Обама, както и главно действащо лице в усилията на администрацията на Байдън да се пребори с пандемията.

Трите договора между UAW и General Motors, Ford и Stellantis, която продава леки и товарни автомобили под марките Dodge, Ram и Chrysler, трябва да изтекат на 14 септември. По традиция UAW избира една от трите компании, с която да разговаря първо, концентрирайки се върху постигането на споразумение, за което след това да настояват пред другите два автомобилни производителя като част от "модел".

Американците все още не са влюбени в електромобилитеПо-малко от половината казват, че следващата им кола ще бъде електрическа
Последният кръг от преговори през 2019 г. доведе до стачка в GM на близо 50 000 членове на профсъюза, която продължи около шест седмици и струваше на автомобилния производител близо 3 млрд. долара, припомня CNN. Още по-големи са били разходите за цялостната икономика в Средния Запад поради въздействието върху доставчиците на GM и местния бизнес в градовете, където са разположени заводите на автомобилния производител.

Освен това от Anderson Consulting Group, мозъчен тръст от Мичиган, изчисляват, че членовете на UAW са загубили 835 млн. долара от заплати по време на стачката, а събраните федерални и щатски данъци върху доходите и заплатите са били близо 350 млн. долара. по-малко.

И трите автомобилни производителя инвестират милиарди долари като част от прехода от традиционните бензинови автомобили към електромобили. Подобен ход ще им позволи не само да отговорят на строгите нови правила за емисиите, но и да произвеждат автомобили с по-малка нужда от работна ръка поради по-малкото движещи се части. Според изчисленията на Ford преминаването към електромобили ще намали часовете работа, необходими за създаването на един автомобил, с 1/3. Така че преминаването към електромобили, подкрепяно от администрацията на Байдън, е основна грижа на UAW по време на тези преговори.

Зелените субсидии в САЩ засилват страховете за германската индустрияГерманските производители и доставчици на автомобили, за които САЩ са основен експортен пазар, са сред най-големите потърпевши на американският Закон за намаляване на инфлацията
Президентската кандидатура на Байдън вече беше подкрепен от AFL-CIO, най-голямата федерация на работниците в страната, а Лиз Шулър, президент на групата, го определи като "най-профсъюзния президент през нашия живот", акцентира още CNN. Но UAW, която е част от AFL-CIO, засега се въздържа да се присъедини към другите профсъюзи и да подкрепи настоящия президент, тъй като не е доволна от финансовата подкрепа на администрацията му за планирания преход на индустрията към производство на електрически превозни средства.

Причината - заплащането за много от работните места, свързани с производството на батерии за електрически превозни средства, е значително по-ниско от това в заводите за двигатели на “Голямата тройка” в момента.

Миналия месец Шон Фейн, новоизбраният президент на профсъюза, отправя остра критика към заема от 9,2 млрд. долара, който Ford и южнокорейският ѝ партньор SK получават от федералното правителство за изграждането на три завода за производство на батерии за електромобили - два в Кентъки и един в Тенеси.

Разходите за батерии растат, но електромобилите стават все по-евтиниСамо до преди няколко години електрическите превозни средства бяха или скъпи и насочени към по-заможните купувачи, или по-евтини, но с ограничен обхват на пробег
"Бяхме абсолютно категорични, че преминаването към работни места за електрически двигатели, производство на батерии и други производства на електрически превозни средства не може да се превърне в надпревара към дъното", заявява Фейн в изявление на профсъюза. "Федералното правителство не само не използва правомощията си, за да обърне посоката - то активно финансира надпреварата към дъното с милиарди публични средства."

"Тези компании са изключително печеливши и ще продължат да печелят с пълни шепи, независимо дали продават двигатели с вътрешно горене или електрически автомобили", казва Фейн. "И все пак работниците получават все по-малко и по-малко парче от баницата. Защо администрацията на Джо Байдън поощрява тази корпоративна алчност с парите на данъкоплатците?", се пита в позицията на профсъюза.

Гневът на UAW срещу финансовата подкрепа на администрацията на Байдън за производството на електромобили е причината администрацията да се обърне към доверен вътрешен човек като Спърлинг на толкова ранен етап от процеса, казва Патрик Андерсън, президент на Anderson Consulting Group. "Залогът не е в икономиката. Това е знак за политическата чувствителност на тези преговори."