Rolls-Royce планира да произвежда екологичен водород в централата си във Фридрихсхафен и да тества своите водородни двигатели и системи за горивни клетки mtu.

От компанията, цитирани от h2-view, съобщават, че на 17 април успешно са тествали своя демонстрационен модел на горивна клетка с мощност 250 kW, с което са доказали, че системата може да осигури непрекъсваема енергия в ситуация на прекъсване на централното електрозахранване.

Компанията, която разработва собствени стандартизирани електролизери с мощност до 4 MW и възможност за увеличаване до над 100 MW, закупи дял в разработчика на електролизни стекове Hoeller Electrolyser миналата година, припомня още специализираната платформа.

Проектът на Rolls-Royce H2Infrastructure ще обхване производството на зелен водород чрез електролиза и ще осигури последователно разширяване на капацитета за добив на зелен водород до 10 MW. Това ще гарантира на автомобилния производител достатъчно количество за развойните процеси в областта на задвижващите технологии.

Норберт Маркерт, ръководител на проекта H2Infrastructure в Rolls-Royce Power Systems, заявява: "Нашите нови съоръжения ще покрият голяма част от веригата за създаване на стойност на водорода - от инфраструктурата до производството, дистрибуцията и използването."

Даниел Чатърджи, директор "Устойчивост, технологична стратегия и регулаторни въпроси" в Rolls-Royce Power Systems, добавя: "Общата цел на Rolls-Royce и Hoeller Electrolyser е да разработят решение за производство на водород с екологична енергия на ниска цена и в голям мащаб."

По отношение на успешното тестване на първата система за горивни клетки mtu на компанията д-р Филип Горс от Rolls-Royce заявява: "Системата с мощност 25 kW, която изградихме в централата ни във Фридрихсхафен и тествахме в продължение на около година, напълно оправда очакванията ни. По време на симулацията на прекъсване на електрозахранването тя незабавно и постоянно осигуряваше нужната мощност."

Rolls-Royce разкрива също така, че системата за горивни клетки mtu ще бъде използвана в пристанище Дуиспорт - едно от най-големите островни пристанища в света, като част от публично финансирания проект enerPort II. През 2024 г. то ще въведе в експлоатация нов терминал с водородна мрежа за доставки.

По-голямата част от електро- и топлинната енергия, необходима на пристанището, ще се генерира директно на място чрез водород. Това ще бъде осигурено от две системи за горивни клетки mtu и две комбинирани топлоелектрически централи с водородни двигатели mtu Series 4000.

Двигателят mtu Series 4000 l64 наскоро беше подложен на тестове, при които 12-цилиндров газов двигател работи със 100% водород, припомня още h2-view.

Китай строи 400 км водороден тръбопровод

Но водородът далеч не попада във фокуса само на частните компании. По данни на Синхуа Китай планира да изгради 400-километров тръбопровод, по който да се пренася чистата енергия. Той трябва да свърже богатия на възобновяеми ресурси запад с енергийно потребяващите региони в източната част на страната.

Информационната агенция посочва, че проектът ще осигури пренос на водород от Уланкаб, в китайския автономен район Вътрешна Монголия, до Пекин, което го превръща в първия междурегионален тръбопровод в страната.

Ма Йоншег, председател на Sinopec, най-голямата петролна рафинерия в Китай, коментира, че в началото тръбопроводът ще може да пренася около 100 000 тона водород годишно, като в бъдеще капацитетът му може да се увеличи до 500 000 тона.

Ма добавя, че след като бъде пуснат в експлоатация, доставките на нисковъглероден водород от Вътрешна Монголия ще заменят сегашното производство на водород на базата на изкопаеми горива в региона Пекин-Тиендзин-Хебей.

През февруари 2023 г. Китайската петролна и химическа корпорация (Sinopec) стартира проект за зелен водород във Вътрешна Монголия, който би могъл да осигурява до 30 000 тона годишно, с цел декарбонизиране на преработката на въглища.

Sinopec смята, че това ще бъде "най-големият в света" проект в областта на въглищната химия за производство на зелен водород, който ще разшири капацитета за нивата на добив в Китай и в световен мащаб и ще насърчи развитието на веригата за доставки, като същевременно ще допринесе за постигането на целите на Пекин в областта на възобновяемата енергия.

В плана за индустриално развитие на Китай се предвижда, че водородът, произвеждан чрез електролиза и възобновяема енергия, ще достигне около 200 000 милиона тона годишно до 2025 г.

За реализация на тези си амбиции Китай ще разчита на „хидроенергията в Съчуан в югозападната част на страната; слънчевата енергия в Синдзян на северозапад и вятърната енергия в северната част на Вътрешна Монголия“.