Сезонът на призниците наближава. Милиони хора посещават сайтове за пазаруване за подаръци в последната минута, но някои неща се разпродават само след едно мигване.

Все по-често обаче причината за това не е, че стоката е разграбена от други хора. Виновниците може би са компютърни програми, които изпълняват конкретни, повтарящи се задачи с висока скорост като масово изкупуване на неща онлайн, които след това се препродават другаде на завишени цени, пише ВВС.

От онлайн пазаруване до продажби на билети за концерти и събития и дори на фалшиви самоличности, които изпълват социалните мрежи – тези ботове попаднаха под светлините на прожекторите през 2017 г. Те ще продължат да се промъкват в живота ни по многобройни начини и догодина. Могат да са бич, но може ли силата им да се използва и за добро?

Кошмарът на пазаруващия

Един от начините, по които ботовете вредят на живота (и на портфейлите ни), е онлайн пазаруването. Fingerlings – малки пластмасови маймунки с ярък цвят, които се увиват около пръста, са едни от най-търсените играчки през 2017 г. Те обикновено струват 15 долара. Но американски магазини ги разпродават бързо и те в крайна сметка се озовават в сайтове за електронна търговия като eBay на по-висока цена – между 20 и 60 долара. Но New York Times съобщава за случай, при който играчката е била продадена за 5000 долара.

Макар че няма начин да се разбере с абсолютна сигурност дали бот е виновен за бързото разпродаване на подаръците ви, обикновено можете да забележите кога виновникът не е от плът и кръв.

Причината е в начина, по който функционират ботовете. Само за секунда ботът може да сканира сайтове за търговия стотици пъти, да намери продукт, мигновено да въведе информация като размер и подробности за плащането и да източи напълни магазина с цялата му стока. Но има и човешка намеса: програмист от плът и кръв е необходим за предвиждането на URL и кодовете на продуктите, така че ботът да има преднина пред хората, когато продуктът бъде пуснат в продажба. Ботовете постоянно сканират за продукти, които биват пускани повторно в интернет, така че цикълът може да продължи, след като запасите бъдат запълнени отново.

Това обаче не се отнася за всички продукти. Ботовете насочват вниманието си само към много очаквани и популярни продукти, чието предлагане е много ограничено, които могат да бъдат препродавани на много по-висока цена и то веднага на трети сайтове за електронна търговия. Някои марки дрехи като Supreme или маратонките Yeezy на Кайние Уест са сред основните мишени, тъй като са пускани само на определени дати, а глобалното търсене е огромно.

Този празничен сезон други продукти освен Fingerlings, които ботовете могат да събират и препродават на високи цени, включват SNES Classic Edition на Nintendo и Barbie Hello Dreamhouse.

Ботовете атакуват и продажбата на билети за концерти и други събития. Във Великобритания билетите за концерти на Ед Шиърън и Адел и за театралната постановка „Хари Потър и Прокълнатото дете“ се продават за минути и се появяват отново за хиляди паунди на сайтове за препродажба като StubHub и Viagogo. Поради това големите имена в бизнеса са внимателни. Брус Спрингстийн и Тейлър Суифт, които имат най-голямата и най-лоялна база от почитатели, предприеха действия срещу ботовете, купуващи билети. Те знаят, че за хората от плът и кръв става по-трудно да си купят билет, така че прибегнаха до софтуер, който опитва да провери кои са действителните почитатели от плът и кръв.

Правителствата опитват да са в крак с технологията и да защитават потребителите. Във Великобритания и САЩ бяха положени усилия за справяне с ботовете, разграбващи билети, така че този вид използване на изкуствения интелект да стане нелегално.

Но ботовете не просто се намесват в навиците за харчене. Вероятно е да ги срещнете и на други места в интернет.

Завладяване на социалните мрежи

Ботовете са били обвинявани за негативната им роля и в политиката. Представяйки се за истински хора във Facebook или Twitter, ботовете са програмирани бързо да ретуитват политически хаштагове, например, или постоянно да публикуват фалшиви новини за пропагандни цели. Твърдеше се, че ботове в социалните мрежи са били използвани за намеса в президентските избори в САЩ през 2016 г.

Политическите ботове си пробиват път в навиците ни в социалните мрежи от 2012 г. насам, казва Лиза-Мария Нюдерт, изследовател от Internet Institute към Оксфордския университет. Тя изследва социалната наука за интернет и как дигиталните медии се пресичат с политиката и комуникацията. Тя твърди, че докато съществуващите ботове имат основни функции – само харесват, или ретуитват или коментират постове, те стават все по-находчиви.

Скоро може да има „бот, който да бъде програмиран да убеждава хора с конкретно политическо мнение, като се държи точно като човек в социалните мрежи“, казва тя. Той може „да ви даде конкретни аргументи или контрааргумент, може да води разговор с вас, като потенциално може да не разбирате, че говорите с бот“, допълва Нюдерт.

Добра сила?

Изкуственият интелект, използван от ботовете, за да разпространяват политическо мнение, може да нанесе сериозни вреди. Но технологията може да бъде и от полза, а не само да създава пречки.

Все повече хора приемат гласови асистенти като Alexa на Amazon и Cortana на Microsoft в дома си и изкуственият интелект зад тези продукти бързо се развива – големи технологични компании поканиха разработчици да стимулират иновациите за тези ботове, така че да се държат повече като хора.

„Мисля, че Alexa може да се използва на първо място за плащане на музика или за включване на осветлението“, казва Нюдерт. Но изследователи и разработчици опитват да развият технологията, така че да може да „провежда разговори и да става все по-умна“.

Тъй като ботовете стават все по-бързи в изпълнението на задачи и по-добри във вземането на решения, те могат да ни помогнат и с финансите ни. „В собствената ми работа винаги съм определял като приоритет програмите за изкуствен интелект, усъвършенствани ботове, които създаваме, да правят света по-добро, а не по-лошо място“, казва Туомас Сандхолм, преподавател по компютърни науки в Carnegie Mellon University.

По-рано тази година бот в Сандхолм постигна историческа победа в 20-дневен покер маратон срещу четирима от най-добрите играчи на покер в света. Сандхолм прогнозира, че изкуствен интелект, който може да прави стратегии и да мисли критични, в крайна сметка ще доведе до създаването на умни, полезни ботове, които дори могат да преговарят за цената на нова кола.

„Предимствата на изкуствения интелект не са само скоростта, а преди всичко по-доброто вземане на решения, отколкото хората могат да постигнат“, казва Сандхолм.

Нюдерт е съгласна, че не всичко е лошо. Ботовете могат да помогнат на хората да променят начина, по който харчат пари, могат да бъдат свързани с приложение за изпращане на съобщения на телефона и да водят разговор с вас за финансите ви. Те могат да следят разходите месеци наред, да ви съветват как да направите подобрения и да отговарят на въпроси.

Но в този сезон на празниците купувачите трябва да внимават. Ботовете са налице и макар че законодателите трябва да решат до каква степен могат да се месят в живота ни, те вече пълнят шейната на Дядо Коледа.