Стратегия или глупост - какво стои зад уволненията в технологичния сектор
В последните месеци технологичната индустрия е свидетел на най-голямата вълна от уволнения в историята си, която тръгна от върховете на сектора.
А в прессъобщенията на технологичните гиганти, описващи причините за действията им, има странна прилика, обръща внимание The Verge. Изводите от тях предполагат, че ръководствата на всички големи технологични компании на Земята, с изключение на Apple, която не е обявила съкращения, в един момент са преценили, че след избухването на пандемията никой повече няма да излиза навън или да харчи пари офлайн, а онлайн бизнесите им ще останат толкова големи, колкото са били по време на пика на COVID-19.
"В началото на пандемията светът бързо се премести онлайн и вълната на електронната търговия доведе до прекомерен ръст на приходите. Много хора прогнозираха, че това ще бъде трайно ускорение, което ще продължи дори след края на пандемията. За съжаление, ситуацията не се разви по начина, по който очаквахме", казват от Meta.
„Те ги пускат, ние ги хващаме“ - нов шанс за германската ИТ индустрияНай-силната икономика в ЕС има едно от най-застаряващите населения в света, което води до огромни липси в работната сила
Ръководството на Google на свой ред обяснява: "През последните две години станахме свидетели на периоди на драматичен растеж. За да съответстваме на този растеж и да го подхранваме, ние наемахме хора за икономическа реалност, различна от тази, с която се сблъскваме днес."
"Както видяхме, че клиентите ускориха цифровите си разходи по време на пандемията, сега ги виждаме да оптимизират цифровите си разходи, за да правят повече с по-малко", оплакват се и от Microsoft.
И ако това не е достатъчно, за да ви убеди в правотата на заключението на The Verge, от Salesforce допълват картината: "Тъй като приходите ни се ускориха по време на пандемията, ние наехме твърде много хора, което доведе до икономическия спад, пред който сме изправени сега."
Истината обаче е, че нито една от тези компании не е на ръба на фалита. Даже напротив - технологичната индустрия спечели много от пандемията и тези пари не са се изпарили, посочва от технологичната информационна платформа и се опитват да открият отговор на въпроса: "Защо тогава се налагат подобни съкращения?"
Spotify добавя нови потребители, но отчита загуби Шведската аудиокомпания очаква приходите да се увеличат на фона на съкращения на разходите
Стратегия или глупост?
Отговорът е, че инвеститорите са променили начина, по който оценяват компаниите, казва Майкъл Кусумано, заместник-декан на MIT Sloan School of Management, цитиран от медията.
"Обикновено, когато компаниите се развиват много бързо - например когато приходите се увеличават с 20% или 30% годишно, никой не се интересува от печалбите. Но в момента не сме в период на растеж, така че инвеститорите са по-предпазливи", добавя Кусумано.
По думите му технологичните компании разполагат с "десетки милиарди, често стотици милиарди долари, в резерви, но те всъщност не ги използват, за да поддържат дейността си." Когато инвеститорът чете отчета за приходите, той също не мисли за тези резерви. Един от показателите, които хората използват за измерване на инвестиционната стойност на технологичните компании, е приходът на служител - а след като по време на пандемията е бил нает целият този персонал, това означава, че приходът на служител е намалял, посочва още експертът.
"Софтуерни компании като Microsoft би трябвало да имат 500 000 долара приходи на служител или поне минимум 300 000 долара", акцентира той. "Може да е и повече, но когато започне да пада под тази стойност, те започват да се притеснявате, че имат твърде много служители".
Теорията е, че съкращенията спестяват пари на компанията, въпреки че се изразходват милиони или милиарди долари за обезщетения. Идеята е, че с по-малко заплати разходите на компанията са по-ниски на текуща база.
В търсене на отговора на по-горе зададения въпрос от The Verge се обръщат и към Джефри Пфефър, професор в Stanford Graduate School of Business, според когото обяснението е просто - технологичните компании се копират една друга.
Поколението Z превръща дългите прекъсвания на кариерата от пасив в актив47% от представителите на тази група в Обединеното кралство са прекъснали кариерата си за шест или повече месеца "Уволненията вероятно не водят до намаляване на разходите. Всъщност има малко емпирични доказателства, че съкращенията помагат за подобряване на рентабилността, а някои доказателства сочат, че те всъщност вредят", казва той. "Често компаниите нямат проблем с разходите. Имат проблем с приходите. А съкращаването на служители няма да ги увеличи. Напротив."
Относно това дали съкращенията действително водят до повишаване на цената на акциите, анализите също са разнопосочни. Според някои проучвания компаниите, които са затворили заводи и са извършили съкращения, са имали по-добра възвръщаемост от тези, които само са съкратили служители. В същото време, през 2020 г. съкращенията заради панндемията не са оказали влияние върху цените на акциите на компаниите.
Те обаче категорично имат влияние както върху уволнените, така и върху останалите в компанията служители. И то негативни. Проучванията на Пфефър установяват, че уволненията буквално убиват хора - увеличават риска от самоубийства и засилват стреса и сред съкратените, и сред тези, които остават. Те могат също така да намалят производителността на труда в една организация.
Защо тогава се правят съкращения, ако те не дават резултат?
"Хората правят всякакви глупости през цялото време", казва Пфефър. "Не знам защо очаквате от мениджърите да бъдат по-различни."