Капиталите на страните от Персийския залив, наводнени от неусвоените петродолари, потекоха към чуждестранни компании, придобивайки дялови участия срещу рекордни суми.

Вчера Абу Даби склони да плати $1.35 млрд. за 7.5% от капитала на Carlyle Group, който е и вторият по големина инвестиционен фонд в света с активи от над $75.6 млрд. Между Дубай и Катар се разгоря ожесточена надпревара за придобиване на дялове от Nasdaq Stock Market Inc., London Stock Exchange Group Plc и OMX AB, съобщава Bloomberg.

Катар спечели доверието на J Sainsbury Plc, след като европейската публична компания и повери проверката на финансовите й отчети. J Sainsbury Plc е втората по големина британска верига супермаркети на Острова.

Според изчисления на Bloomberg сделките се равняват на $25 млрд. Желанието на страните от Залива, чиито дневни постъпления от износ на петрол са $1.2 млрд., да диверсифицират икономиката си извън енергийната сфера ускорява темпото на международните им придобивки. От началото на годината задграничните им вложения са достигнали рекордните $68 млрд., сочат изчисления на Bloomberg.

“Тези страни вече не влагат парите си в банкови депозити и държавни ценни книжа, но и ги инвестират в стратегически цели”, обяснява Екарт Вьорц, главен икономист в Gulf Research Center в Дубай

Ако изчисленията се базират на цените на акциите на LSE, Nasdaq, OMX и Sainsbury от 19 септември ще се получи, че инвестициите на Дубай ще възлязат на $2.5 млрд., а на Катар $21.5 млрд.

Конкуренцията между двете арабски държави е причина за прехвърчане на искри в отношенията помежду им.

Вчера Дубайската борса обяви, че придобива 28% от London Stock Exchange и се оттегля от надпреварата за OMX. Дубай закупи и 19.99% от Nasdaq, както и 5% от правата на глас в щатската борса.

В отговор на Дубай от Катар възразиха по-късно същия ден, че са купили 20% от LSE и 9.98% от OMX. Според официални катарски източници купуването на дела в северното борсово обединение е крачка към по-сериозно присъствие на европейските капиталови пазари.

Катар е клон на Дубай, заяви Хаисам Араби, изп. директор на инвестиционното направление в дубайската Shuaa Capital PSC. Те копират целите си от Дубай. Дубай си има Emirates airline, след което Катар създаде Qatar Airways. Дубай се наложи като туристическа дестинация, а реакцията от Катар не закъсня и по това направление. И във финансовата сфера е така – Дубай върви напред, а Катар я следва, обобщава Араби.

Въпреки напрежението, страните от Залива не рядко си сътрудничат в процесите на придобивания. През февруари шейх Хамад бин Ясим бин Ябер ал-Тани, изп. директор на Qatar Investment Authority и сегашен министър председател на страната, обяви, че Катар може да закупи до 10% от Airbus SAS, дъщерна на European Aeronautic, Defence & Space Co., поради факта, че акциите й са подценени.

Когато Dubai International Capital LLC купи през юли 3.12% от капитала на European Aeronautic, Defence & Space Co., част от средствата набави Катар.

Населението на Катар наброява близо 850 хил. жители, разпръснато на над 11 хил. км. Страната е най-малката по население и площ в ОПЕК, но и собственик на най-голямото в света газово поле. За миналата година печалбата на глава от населението на Катар е $ 28 576.

Приходите от петрол съставляват 13% от БВП на Дубай за 2006 г. Тя е с население от 1.5 млн. жители. Освен задгранични инвестиции, вложенията й в авиацията и изграждането на най-голямото в света летище са за $82 млрд.