Коя е Барби? Козметика за лице е новата мания на Алфа децата
Когато Мелиса Фуентес от Флорида пита 9-годишната си дъщеря какъв подарък иска за Коледа, мисли, че ще чуе отговори като Барби, кукла или тротинетка.
Вместо това, начело в списъка на детето се появява неочаквано желание – продукти за хидратация на кожата.
"Никога не си бях представяла, че ще купувам овлажняващ крем за детето си", казва 31-годишната майка пред CNBC. "Дъщеря ми има мания по хидратацията и грижата за лице. Само това я вълнува в момента.", допълва Мелиса.
Тя не е единственият родител, който ще търси продукти за детска грижа за лице през този празничен сезон.
В епохата, в която TikTok и YouTube замениха телевизията за най-младите американски потребители, децата възприемат рутинни процедури за грижа за кожата както никога досега, тъй като попиват онлайн съдържание от така наречените Skinfluencers, обясняват експерти.
Много деца от поколението Алфа, родено след 2010 г., са начинаещи експерти по серуми, тонери, овлажнители и слънцезащитни продукти.
В стремежа си да подражават на "готините тийнейджъри", които гледат в социалните мрежи, някои знаят повече за съставките на тези продукти, отколкото родителите им.
Тъй като новото поколение ентусиасти за грижа за кожата залива козметичните магазини, изникват нови марки, предназначени изключително за поколението Алфа, а търговците на дребно печелят от интереса на младите си клиенти, който според родителите им е мания.
Очаква се по време на коледното пазаруване тази година увлечението на поколението Алфа да доведе до ръст на продажбите. "От наши собствени проучвания знаем, че с навлизането в празничния сезон грижата за кожата е една от категориите, които са на първо място в списъка", казва директорът на Ulta Beauty Моника Арнаудо.
Bubble и e.l.f. Beauty – две марки, които използват TikTok, за да спечелят младите потребители, също заявиха, че очакват значителни продажби по време на празниците, а клиентският им таргет са родители, които търсят подаръци за своите деца от поколението Алфа.
"Определено виждаме това като тенденция в TikTok. Виждаме, че много деца и много възрастни потребители публикуват списъка си с желания за празниците и много често ни тагват", коментира Шай Айзенман, основател и главен изпълнителен директор на Bubble.
Таранг Амин, главен изпълнителен директор на e.l.f., заяви, че нарастващият интерес на младите хора към грижата за кожата е част от причините компанията да инвестира в категорията, включително чрез неотдавнашното си придобиване на компанията за грижа за кожата Naturium. "Никога не е твърде рано да се погрижите за кожата си, особено за слънцезащитата", категоричен е Амин.
Интересът на поколението Алфа към грижата за кожата идва в момент, когато потребителите от поколението на милениалите и поколението Z също се ориентират към тази категория – тенденция, която според много наблюдатели е започнала по време на пандемията, когато хората са спрели да носят грим толкова често и са започнали да се фокусират повече върху грижата за кожата.
Между 2019 и 2022 г. годишните разходи за продукти за грижа за кожата от висок клас нарастват от 6,6 млрд. долара на 8 млрд. долара, според Circana. Към септември тази година разходите са се увеличили с 14% в сравнение със същия период на миналата година. Същевременно, продажбите на масова грижа за кожата нарастват от 7,8 млрд. долара на 9,2 млрд. долара между 2019 и 2022 г., според Circana. Разходите са се увеличили с 10% тази година, считано от септември.
Според последното проучване на Piper Sandler за разходите на тийнейджърите, в което средната възраст на респондентите е 15,7 години, разходите за грижа за кожата тази есен са нараснали с 19% на годишна база до средно 122 долара.
41-годишната Джоузеф също е майка на дъщеря от поколението Алфа. Казва, че 7-годишната Марли започва да се интересува от грижа за кожата миналия месец, след като гледа видеоклип в TikTok на тийнейджърка, която прави процедура за хидратация на лицето си. Сега Марли вече има свой собствен ритуал за сутрин и вечер и споделя видеоклипове с него в социалните мрежи.
"Това е различно време, разбирате ли? Те са на телефоните си, в интернет, виждат всички тези неща и искат да ги опитат", казва Джоузеф. "Аз просто трябва да се съобразявам с това."
За осмия си рожден ден миналия уикенд Джоузеф е отишла с Марли на шопинг в Sephora и вече се готви да купи на дъщеря си безброй продукти от серията грижа за кожата за Коледа.
Смята, че интересът на дъщеря ѝ към грижата за кожата е "страхотен" и предпочитан пред това да си играе с гримове. Но казва, че проучва продуктите, за да се увери, че са подходящи за възрастта ѝ.
Това старание е от решаващо значение за всеки родител, чиито деца се интересуват от грижа за кожата, обяснява д-р Ейми Уеслър, сертифициран дерматолог и психиатър.
"Обичам рутината. Смятам, че процедурите са чудесна идея, особено ако включват слънцезащитен продукт", казва Уеслър в интервю за CNBC. "Но от друга страна ... използването от деца на продукти, които често са твърде агресивни за кожата им, защото са за възрастни, не е добра идея.", допълва специалистът.
Обяснява, че пациентите ѝ от поколението на Алфа често идват с обриви, раздразнения, сухота, лющене и дори подуване на лицето и очите, причинени от използването на неподходящи за младата им кожа продукти.
"Имах пациент, който бил накаран от връстниците си да опита нова маска, която всички негови приятели използвали. Въпреки че имал чувствителна кожа, го изпробвал, защото искал да бъде част от групата, и получил сърбящ обрив по лицето", казва дерматологът.
Тя обаче допълва, че повечето продукти грижа за кожата са безопасни за децата и една рутина може да насърчи самочувствието, стига да не се превърне в обсебваща.
Като се има предвид колко младо е поколението Алфа, е трудно да се определи какъв е ефектът на тази група върху продажбите на продукти за грижа за кожата. Но тази нова тенденция е на път да промени цялостния потребителски пейзаж.
Според демографа и социален изследовател Марк Маккриндъл до 2024 г. се очаква поколението Алфа да бъде най-многобройното досега - около 2,5 млрд. души и то ще има най-голямата покупателна способност в историята. Именно той създава терминът Gen Alpha и се счита за водещ експерт по това поколение.
До края на 2024 г., когато най-възрастните представители на поколението Алфа ще навършат 14 години, ще харчат над 5,39 трилиона долара годишно по целия свят, според оценките на Маккриндъл.
Тези разходи надхвърлят покупателната способност на представителите на милениалите и поколението Z, която се оценява съответно на около 2,5 трилиона и 3 трилиона долара, според проучвания и прогнози, събрани от Harvard Business Review.
"Те са най-материално осигурените, най-глобално свързаните, най-дигитално интегрираните, ще бъдат и образованите, така че ще бъдат много влиятелно поколение", казва Ашли Фел, социален изследовател в компанията на Маккриндъл и съавтор на книгата му "Gen Alpha" от 2021 г.
"Това е нещо, за което всеки бранд трябва да помисли, ако не иска да остане извън играта.", допълват експертите.