Милиардерите, които финансират вандалските прояви срещу картини
През последните седмици екоактивисти атакуваха няколко произведения на изкуството. Те влязоха необезпокоявано в различни музеи по света, включително в Националната галерия в Лондон, Музея на изкуствата във Ватикана, “Келвингроув” в Глазгоу, “Барберини” в Потсдам и музей в Хага, и изразиха по вандалски начин своя протест. Действията им провокираха както критики, така и подкрепа, пише британското издание Why Now, което си е поставило задачата да разкрие кои са спонсорите зад атаките.
Водеща роля в провокативните акции има организацията Just Stop Oil, която твърди, че е „коалиция от групи, работещи заедно, за да гарантират, че правителството се ангажира да прекрати всички нови лицензи и съгласия за проучване, разработване и производство на изкопаеми горива в Обединеното кралство“.
Според разследване Just Stop Oil и свързаните с нея организации Extinction Rebellion, Insulate Britain и други са подкрепяни от милиардери, освободени от данъци благотворителни организации и международни корпорации.
Just Stop Oil заявява, че е частично финансирана от Climate Emergency Fund (CEF) - фонд, основан от Ейлийн Гети, внучка на петролния магнат Джон Пол Гети. Семейството притежава общо около 3,9 млрд. паунда. То е инвестирало 900 000 паунда в CEF, като организацията действа като разпределителна станция - тя подава средства към групи от екоактивисти по целия свят. Освен това е освободена от федерален данък върху доходите. Тръстове, фондации и благотворителни организации използват този статус за нестопански цели. Въпреки че CEF съдържа списък с малки индивидуални дарители, повечето от парите идват от големи дарения. Неин изпълнителен директор е Маргарет Клайн Саламон.
Проследяването на средствата на CEF е трудно. Сметките показват, че парите на организацията идват чрез фиктивни компании. Нейните най-големи донори са Marin Community Foundation, Earthsense Foundation и Schwab Charitable Fund – неясно дефинирани организации, ангажирани с екологични действия, които не генерират парите, които изплащат.
Проследяването на пари обратно чрез тези фондации и фондове се превръща в безкрайна верига, която (съзнателно или по друг начин) замъглява крайния произход на парите, които подкрепят екоактивизма.
И все пак някои от дарители може да се открият.
В проучване на Алекзандър Адамс за книгата му Artivism той открива, че сестринската организация на Just Stop Oil Extinction Rebellion е финансирана от Гети, Кенеди и други милиардерски семейства. Рори Кенеди (дъщеря на Робърт Ф. Кенеди) е в борда на CEF. Въпреки че е регистрирана в Делауеър, CEF е базирана в Бевърли Хилс, Калифорния - дом на холивудски магнати и филмови звезди. Висши фигури в организацията са членове на филмовия и издателския елит.
Богати донори на Extinction Rebellion включват организации като Lush Cosmetics и Children’s Investment Fund.
Каквото и да казват Just Stop Oil, очевидно е, че те се финансират от милиардери, милионери, квази-благотворителни организации и сенчести фондации, а не от обикновен активизъм, отбелязват от Why Now.
В интервю за Euronews от Just Stop Oil обясняват, че дейността им има нужда от пари, тъй като се изправят срещу индустрия за милиарди долари.
Имаме нужда от хора, които да ни финансират, иначе няма да стигнем доникъде. Не се интересуваме от миналото на хората – интересуваме се само от това, което ще се случи в момента, казват от организация в отговор на въпрос за произхода на финансирането им.
Един от хората, с които работя, е бивш главен учен за Shell. Той е един от нашите говорители и е невероятен човек. Осъзна грешките си, осъзна къде е сгрешил и сега се опитва да направи всичко възможно. Същото важи и за Ейлийн Гети и всички тези големи имена, които се опитват да ни финансират – те знаят каква е ситуацията и правят всичко възможно, за да постигнат промяна, казва Алекс Де Конинг, говорител на Just Stop Oil.
За екоактивистите от организацията винаги ще има място за култура, но те виждат дисбаланс в оценките на хората.
Изкуството има голяма сила и всички велики художници в миналото са били радикални и далновидни, но сега живеем във време на климатична криза, отбелязват те.
Все още има хора, които са много по-възмутени от излятата супа върху творба на Ван Гог, която беше защитена със стъклен параван, отколкото от 33-те милиона души в Пакистан, изселени заради наводнения. Аз съм от Шотландия – това е шест пъти повече от населението на родината ми. Тези хора са загубили домовете и препитанието си. Наистина е тъжно, когато виждаш, че повече хора се възмущават от хвърлянето на супа върху стъкло, допълва Алекс Де Конинг.