Мулен Руж празнува 120 годишнината си сред пищни декори и ритъм на френски кан-кан. Но зад фалшивия блясък и пайети се крие крие едно напълно сериозно предприятие, движено от 450 служители, които от своя страна дават хляб на още 1 500 души.

С годишна печалба от 45 млн. евро и 850 хил. продадени места (97% от годишния капацитет), с 600 хил. редовни клиенти и представления през 365 дни в годината, по време на които се изпиват 240 000 бутилки шампанско, не е ли това сбъдната Френска мечта?

Кабарето на Плас Бланш, което семейство Клерико притежава от 1955 г., отива твърде далеч. През 1997 г. то тегли чертата- управлението се променя, създава се нова търговска политика с нови цели. „Ще търсим клиента. Това е къртовски труд", заявява Жан-Жак Клерико, изпълнителен директор на кабарето.

Появата на филма „Мулен Руж" с Никол Кидман през 2001 г. показва, че стратегията е успяла, пише в. Le Monde.

Клиентелата е подмладена (средно между35-40 години). Ако преди 15 години това беше атракция за чужденци- 80% от клиентите, сега французите се връщат- 50%. Японците, американците и руснаците отстъпват място на китайците, които в момента са най-големият брой чуждестранни посетители на кабарето.

Тогава „Мулен руж" въвежда квотите- нито една националност няма право на повече от 10% от местата в заведението. Тези квоти предпазват от ефектите на която и да е криза, както показаха събитията след 11 септември. На помощ идва и Интернет: „Сега дори клиентите от Тамбукту могат да си запазят маса. Със 7% от резервациите Интернет е основният ни клиент", разказва Оливие Вилалон, генерален директор. Тази диферсификация е жизненоважна за финансовия просперитет на кабарето, чиито разходи също са зашеметяващи.

Настоящото шоу струва 12 млн. евро, от които 4 млн. за 1000 костюма и 400 чифта обувки Един-единствен чифт чизми и блестяща маска струват 3000 евро. Това не включва музиката: оркестър с 80 музиканти и 60 изпълнители, за които се отделят още 2 млн. евро.

Стува ли си? Подобни суперпродукции „живеят" най-често повече от 10 години. Договорът за настоящото шоу, което се играе от 1999 г. е до 2012 г. Следващото вече е избрано, но „Мелницата" пази в тайна кой ще играе и какво ще представи.

Пращящото от финансово здраве предприятие не спря дотук. То купи двама от своите доставчици: Clairoy- производител на обувки по поръчка, което наскоро представи колекция за мъже, а скоро ще създаде гама и за жени; и Février- последното предприятие във Франция, произвеждащо пера за кабаретата.

Клерико успя да закупи цялата марка Мулен Руж през 2005 г.