Руски стартъп разработва интелигентна софтуерна система, която помага на компаниите по-лесно да търсят и назначават служители, пише Bloomberg. Сред клиентите на базираната в Санкт Петербург фирма Stafory са имена като PepsiCo, Ikea и L’Oréal.

Компанията, основана от 28-годишният Владимир Свешников и 30-годишният Александър Ураксин, вече има над 50 служители. Роботът Вера, който е кръстен на майката на Свешников, има за цел да ускори проучването на кандидатите за работа в сферата на услугите и за позиции, на които се наблюдава по-голямо текучество (т. нар. "сини якички") - чиновници, сервитьори, касиери, строителни работници и др. Според създателите на Вера тя може да намали цената и времето, необходими за този процес, с една трета. Софтуерът може самостоятелно да провежда автоматизирани интервюта със стотици кандидати едновременно по телефон или във видео разговор, след което да сортира най-подходящите 10% от тях.

Двамата предприемачи имат професионален опит в сферата на човешките ресурси и до преди две години сами се сблъскват с този проблем - провеждат стотици телефонни разговори с потенциални кандидати за работа, някои от които са загубили интерес към позицията, за която са кандитаствали, а други въобще не си вдигат телефона. Така стигат до извода, че голяма част от този процес може да бъде автоматизирана.

Вера използва софтуер за разпознаване на гласовите данни и комбинира технологии, разработени от водещите играчи в полето на изкуствения интелект - Google, Amazon, Microsoft и руската търсачка Yandex. Програмистите са въвели в базата данни на робота над 13 милиарда синтактични примери и фрази, извлечени от телевизионни предавания, Wikipedia и милиони обяви за работа. Това й осигурява богат речник и й позволява свободно да води разговор и да разбира отговорите на стандартизираните въпроси, които задава на кандидатите.

Вера започва "работа" в Русия още през 2016 година. Оттогава насам Stafory са спечелили няколко клиента в Близкия изток и вече могат да се похвалят с пилотни проекти в Европа и Съединените щати. Тази година компанията очаква приходи от 1 милион долара.

Изкуственият интелект все още няма възможност да измести напълно човешкият фактор. Специалистите от отделите по човешки ресурси все пак проучват кандидатите, филтрирани от Вера, дори и част от тези, които тя е сметнала за неподходящи.

"На Вера не трябва да се гледа като заместител на специалистите по човешки ресурси. Окончателното решение дали един човек ще бъде назначен или не в крайна сметка се взима от живи хора и това няма да се промени в близко бъдеще", казва Михаил Черномордиков от офиса на Microsoft в Дубай.

Следващата задача, която са си поставили Свешников и Урасин, е да научат робота да разпознава емоции като гняв, удоволствие и разочарование. Това ще й даде още по-точна преценка за човека, който кандидатства за работа на дадена позиция.

Stafory не са единствената компания, която разработва HR решения, базирани на изкуствения интелект. Роботът Дорис, създаден от базираната в Лондон Alexander Mann Solutions, може да обработва по 72 000 кандидатури за работа в рамките на 48 часа. Екип от 10 човека би свършил същият обем работа за цели два месеца.

Консултантската компания West Monroe Partners също разчита на робот, наречен Роузи, който попълва работните досиета на служителите.

Всичко това показва, че в сверата на човешките ресурси изкуственият интелект вече не е технология на бъдещето, а съвсем обективна реалност. Тя обаче не изхвърля хората на улицата, за да ги замени с роботи, а напротив - помага на компаниите по-бързо да наемат служители и да запълват вакантните си позиции.