България е с най-малко площи в модерните търговски центрове и магазини на човек от населението в Европа, показва доклад на консултантската британска компания Jones Lang LaSalle, публикуван на страницата на Международния съвет на търговските центрове (International Council of Shopping Centers - ICSC) в интернет. Разликата между първия в класацията - Швеция, и България, е повече от 30 пъти. Това показва, че пазарът на търговски центрове в страната тепърва предстои да се развива, пише в. Дневник.

Според данните от доклада на 1000 човека в България се падат грубо около 15 кв. м модерна търговска площ. Средно за Европа на 1000 човека се полагат 170-180 кв. м търговска площ. Най-голям избор от магазини има в Швеция, където съотношението е 420-430 кв. м на 1000 човека (виж таблицата).

Общо осем страни са над средното съотношение между площ и население и при тях на 1000 човека се падат между 170 и 430 кв. м. Единственият представител от Централна и Източна Европа в тази група е Чехия, при която 1000 души могат да пазаруват средно в 170-180 кв. м. Под средното ниво остават страни като Италия, Германия, Белгия и др.

Близо до съотношението на България е и това в Румъния, имайки предвид обаче, че там населението е значително по-голямо. Според доклада 1000 румънци могат да пазаруват в средно 20 кв. м. Отдолу нагоре в класацията се подреждат Русия, Украйна, Турция, Гърция и Словакия.

Българският пазар започна да се отваря за търговски центрове от малко повече от година, когато в София заработиха първите търговско-развлекателни центрове от типа мол. Освен в София такива обекти вече работят и във Варна и Велико Търново. Въпреки че функциониращата търговска площ все още е малко, оттук нататък предстои нови и нови центрове да бъдат отворени. По няколко мола се строят в София, Варна и Пловдив, но инвеститорският интерес е насочен и към по-малките градове - Плевен, Стара Загора, Русе и др. На някои места инвестицията в молове е вследствие на модата, а не толкова на бизнес план, коментира наскоро мениджърът на агенцията за недвижими имоти "Явлена" Страхил Иванов.

Специалистите очакват тази година слабо развитие на пазара на търговски площи, защото повечето проекти още се изграждат. Силно конкурентна ще е 2009 г., за когато е планирано отварянето на голяма част от новите молове.