Вносителите на нови автомобили в България закърпват продажбите с реекспорт в ЕС, разкриха търговци. Финансовата криза удари жестоко бизнеса с коли и по продажби ги върна 7 г. назад.

Повечето от фирмите обаче направиха огромни лъскави шоурумове, построиха супермодерни сервизи и инвестираха в хора и оборудване десетки милиони левове и положението им е доста по-тежко откогато и да било. Повечето оцеляват не толкова от преките продажби на автомобили, а от сервизните дейности, където спадът не е драстичен.

Продажбите на нови автомобили буквално се сринаха и за първите 5 месеца са пласирани едва 7165 леки и лекотоварни коли, камиони и автобуси. В последните два месеца има известен "застой" в спада и той вече е твърдо около 50 процента. Тази лека стабилизация се дължи именно на реекспорта, категорични са вносители, а не на раздвижването на нашия пазар.

Според тях препродажбата на автомобили вече е достигнала 30 процента от общия дял на бизнеса. Това означава, че за първите пет месеца на годината реекспортът към страни от ЕС е над 2 хиляди возила, което пък от своя страна прави невалидна официалната статистика на ААП (Асоциацията на автомобилните производители) и спадът на продажбите у нас е огромен и наближава цели 70 процента спряма миналата година и 4 пъти за разлика от 2008-а.

Заради тези кошмарни резултати ситуацията в бранша е на ръба на фалита и за да оцелеят, вносителите на нови коли са принудени да правят всякакви "фокуси".

Най-новият хит сред търговците е продажбата на возила с български регистрации, и то в центъра на Стария континент, а не само в Македония.

В последните месеци масово дилъри от Западна Европа, предимно от Брюксел и Амстердам, правят големи поръчки на определини модели. Причината е в цената, която предлагат самите производители на българския и румънския пазар.

За тях новите членки в ЕС - България и Румъния, се водят "развиващи се" страни. От там отстъпките за даден модел в тежката финансова криза започват от 1000 евро, признават вносители.

Така нашите цени на коли стават едни от най-атрактивните в Европа. Големите дистрибутори на автомобили на Стария континент, които се пазарят пряко със заводите на автомобилните гиганти, са готови да предлагат стоката си на символична печалба, само и само да не се срине съвсем пазарът в България. Ако фалират някои от големите вносители, ще отнеме време на следващите търговци да постигнат резултатите на предшествениците си.

Повечето предлагани нови коли у нас излизат по-евтино на западните търговци, дори и след като са регистрирани в България и са платени разходите за транспорт. Българските официални автоджамбази регистрират първо колите тук, а след това ги продават, въпреки че е по-скъпо. По този начин те не искат да нарушават колегиални неписани правила, като да не се прави дъмпинг на различните пазари.

Посвободните търговски правила на обединена Европа никой обаче не може да забрани на търговеца Х от Брюксел например да дойде и да купи от София 20-30 коли от даден модел на промоция и да ги трансопортира до шоурума в своята страна.

Друга причина за реекспорта на коли с BG регисрации на Запад е намаленото с около 25 процента производство. Докато през изминалите две години складовете на търговците в Европа се пукаха по шевовете с непродадени автомобили, то сега "застоялата стока" е останала предимно в България и Румъния. Именно от тези коли в наличност са и промоционалните оферти и невероятно ниските цени, които се предлагат и у нас в момента.

Източник: в. 24 часа