Столичните шофьори ще плащат такса за влизане в центъра на града от началото на следващата година. Така от 2009-а достъпа до зоната между НДК, Орлов мост, Руски паметник и Лъвов мост ще става след закупуване на специални карти.

Целта на такса "център" е да се облекчи трафика в София и да се изпълнят европейските стандарти. Това съобщи пред Монитор столичният кмет Бойко Борисов.

“Ще направим влизането в идеалния център на столицата платено в началото на следващата година, след като пуснем метрото от Обеля до Младост. Така хората, които не искат да дават пари, ще имат алтернатива за придвижване, ­ ще могат да оставят колите и да се качат на подземната железница.”, обясни градоначалникът, който настояваше за тази такса още преди години. Той не беше категоричен дали ще провежда референдум сред столичани преди въвеждането на платеното влизане в центъра.

Таксуването за шофиране в “сърцето” на София най-вероятно ще става със специална карта с импулси. При всяко влизане на дадена кола там ще се отнема по един или два от тях.

За целта на входовете на центъра трябва да бъдат поставени специални електронни портали, обясниха експертите. Според тях така щяло да се осъществи най-добър контрол.

Между 2 и 10 евро такса плащат италианците, ако влизат с колите си в централната зона на Милано.

Все още не е ясно какъв точно ще бъде размерът на такса “център” и дали ще се плаща за месец или за година, съобщиха от “Московска” 33. Според експертите в столичното кметство парите, които софиянци ще дават за влизане в зоната НДК-Орлов мост-Руски паметник-Лъвов мост, ще зависят и от българските, и от европейските стандарти. Преди време столичният зам.-кмет по транспорта Велизар Стоилов заяви пред столичен ежедневник, че таксата “център” трябвало да бъде поне 5 лв. на ден. Експертите все още умуват дали размерът на сумата да бъде точно такъв.

“След като въведем платеното влизане в “сърцето” на града, ще помислим и за такса “замърсяване” ­ такава, каквато вече плащат шофьорите в Милано. Така всички коли ще бъдат гледани “под лупа” колко вредни газове изхвърлят във въздуха и дали изпълняват нормите на ЕС.”, съобщи още столичният кмет Бойко Борисов. Той допълни, че линейките, пожарните и спецколите няма да плащат за замърсяване. Те ще бъдат освободени и от другата такса.

Така столични, които карат по-стари от 10 години автомобили, ще трябва да плащат яко при влизане в зоната НДК-Орлов мост-Руски паметник-Лъвов мост. Причината ­ двигателите на колите им не отговарят на Евро 4. Достъпът на бричките и таратайките в центъра на София сигурно ще бъде изцяло забранен.

Дали даден шофьор е платил таксите “център” и “замърсяване” най-вероятно ще следят ченгетата от общинската полиция, която ще бъде създадена напролет. Освен че ще отпушват трафика в София, униформените могат да санкционират и за липсата на картите.