Като следи какво се случва по пътищата на България, човек получава впечатлението, че няма риск, който, всъщност, да не е пренебрегнат. Изпреварвания без видимост или с надценяване на автомобила, отнемане на предимство, обратни завои и умопомрачителни маневри, дрифтове и летене с бесни скорости, летни и износени гуми върху заледени пътища и пр. пр. Всичко това се повтаря до безкрай, ежедневно.

Все пак катастрофите поради човешки грешки, кражбите на коли и щетите на паркинг са тези, които карат повечето шофьори да сключват автомобилна застраховка "Каско". Освен тях обаче има много други пренебрегвани или дори неосъзнати опасности, които определено биха натежали в полза на полицата.

Общински и републикански неравности

Тук даже не става въпрос за осеяните с дупки или напълно разбити пътища, които покриват надлъж и нашир България. При тях поне можете да намалите и ефектът им да се ограничи до ускорената амортизация.

В случая говорим за изненадващи кратери, шахти и канали без капаци, необозначени лежащи полицаи и всевъзможни други неравности. Ако имате късмета да не стане катастрофа, то поне ще се превърнете в клиент на пътна помощ или най-малкото ще смените някоя друга джанта и гума.

Ако някой е преминавал често през северния вход на София, сигурно си спомня онзи период, може би преди две години, в който не минаваше вечер без някой да извади крика, а понякога се образуваха цели групички. Причината беше само една, не много голяма, но пък достатъчно дълбока дупка. На още повече автомобилисти им се е случвало да бъдат изненадани от някой кратер, който дъждът „услужливо“ е замаскирал с вода.

Из страната ни дори можете да попаднете на нещо още по-коварно – почти невидими, особено по тъмно, гърбици по иначе здрави настилки, от които ама наистина можете да изпитате тръпката на рали Дакар. Ако не сте с доста здрав 4х4 обаче, най-вероятно ще имате време и възможност да огледате мистичния участък отблизо.

Забележете, че не говорим за шофиране с превишена скорост. Знаци, разбира се, липсват. Понякога стърчат клони и други боклуци. А дали не е време да започнем да ги обозначаваме в GPS навигаторите?

Примерите са безброй, а делата се трупат и току напише някоя медия за еди коя си община, която трябва да плаща Ферари, или друга, която е надиплила стотици дела на застрахователи.

Внимание, падащи светофари и... други разни!

За два дни – два паднали светофара в столицата. Като по чудо – няма пострадали, а в случая чудесата са две, защото няма и материални щети. Въобще, ако използвате „като по чудо“ за ключов израз из търсачките на медиите, ще установите, че не е чак толкова невероятно да се стовари нещо върху един или няколко автомобила на родна почва. А чудо не винаги има.

От небето се сипе какво ли не – общинска инфраструктура, комини и парчета от фасади, безконтролно растящи клони и дървета, та дори цели стени от къщи и то без да е нужно някое природно бедствие. Както и при неравностите, ако сте спестили от "Каско", ще трябва да похабите доста усилия, време и пари, за да докажете в съда, че има виновен и той ви дължи пари за ремонта.

Ама това е дизел...

Нелепо, но факт – автофорумите са пълни с описания на случаи, в които вместо дизел в резервоара е налят бензин и обратно. Малко по-нататък колата се предава и тогава вече е трудно да се докаже какво е казал шофьорът и какво е чуло момчето до колонката. Авторът знае от първо лице и за поне един случай, в който млада шофьорка прави първото си зареждане на кола, но с грешното гориво. А ремонтът е от солен по-солен.

Хубавото е, че вече и в България вече се предлага застраховка, която покрива такъв уж екзотичен риск. Факт е, че той е силно пренебрегнат, защото ако не беше така, всички щяха да са доста по-внимателни със зареждането, пък и заинтересовани от застраховката.

Животното си стоеше съвсем спокойно

Тук няма много за коментиране – покрай деца и животни се намалява и внимава! Няма как да направим статистика дали това се спазва, но всеки може да си даде сметка, че дори и да спазват правилото при децата, малко автомобилисти обръщат внимание на животно край пътя, освен ако не лети устремно към шосето. Съгласни сме, че много от случаите са непредотвратими, но това оправдава ли небрежното отношение, след като останалите са предотвратими?

Това не помръдваше, като тръгнах

Ще се изненадате и колко много са случаите, в които коли получават щети заради зле укрепен товар, било то вътре, извън тях или върху друго превозно средство. Има и тежки случаи, но резултатите най-често изразяват в счупени стъкла, огънати ламарини и семейни скандали/пререкания с колеги. Неравностите по пътя често се използват за оправдание в такива случаи, а би трябвало да е точно обратно – нали всички знаем, че има неравности. Както писахме обаче, и този риск е пренебрегнат, така че се получава един кумулативен пренебрежителен ефект от цялата работа.