Най-много жалби в КФН - заради неплатени щети по КАСКО
Отказите на застрахователите да изплатят обезщетение по КАСКО е най-честата причина за оплаквания пред Комисията за финансов надзор, а застраховането като цяло продължава да генерира най-много жалби и сигнали в небанковия финансов сектор. Това става ясно от доклада за дейността на КФН за първото полугодие на 2012 г.
Общо 717 потребителски жалби, запитвания и сигнали са постъпили в Комисията през първите шест месеца на годината. 432 от тях са отправени към управление „Застрахователен надзор“, 200 касаят осигуряването а 85 – надзора на инвестиционната дейност. Останалите 60 са били извън компетентността на КФН. Жалбите и сигналите съставляват 86% от всичките преписки, 6% са запитванията а 8% са извън компетентността на регулатора, става ясно от доклада на надзора.
Ако се вземат предвид само жалбите и сигналите, се вижда, чe 59% са заради застраховки и здравни осигуровки. От останалите - 35% са свързани с осигурителния пазар и 6% - с инвестиционния. При запитванията, застраховането е виновно 12.5% от писмата.
Само 2% от жалбите и сигналите към застрахователния надзор са срещу здравноосигурителни дружества. От останалите – 96% са за действия на застраховатeли, и по 1% са писмата срещу брокерите и гаранционния фонд.
Както, може да се очаква, преобладаващият брой жалби е свързан с услугите и продуктите на общозастрахователните дружества – 84.5 %. Значително по-малък е делът на жалбите от животозастрахователния пазар - 15.5 %.
Най-честото оплакване е отказа да се плати щета по КАСКО. С такъв предмет са цели 18.7% от всички жалби в застраховането. Веднага след него се нареждат отказите за плащане на имуществени вреди по ГО – 16.3%, както е видно и от данните в графиката.
Ако обобщим отделните нарушения, от които потребителите се оплакват, то най-големият риск за тях застрахователят въобще да откаже да изплати обезщетението. 54% от жалбите и сигналите са точно заради откази. На второ място са оплакванията от несправедлив размер на обезщетението (17%), следва рискът от неспазване на сроковете (16%) и жалбите и сигналите срещу неправомерни практики (13%).