Не малко хора са изхабили време и нерви в разправии със застрахователи при щета по автомобилната застраховка Каско. След това мнозина са си задавали въпроса струва ли си покупката на Каско, особено като става дума за по-стар автомобил.

Отношенията на клиент-застраховател наподобяват тези клиент-банка. При закупуването на продукт и от двата вида институции се подписва договор и общи условия, които са изцяло в полза на финансовите институции. Разбира се, тук идва ролята на държавните регулатори, които следва да поставят рамки и ограничения на тези споразумения и да следят за защитата правата на потребителите.

По следния казус ще бъде поискано становище от КФН и КЗП, които впоследствие ще публикуваме:

Застрахователят - Алианц България.

След претърпяно произшествие в средата на август, на 27 километра от София, се обадих на денонощния телефон на Алианц България, от където ми бе обяснено, че нямам включен към каското авто асистънс и трябва сам да си повикам пътна помощ, да взема фактура от тях, която впоследствие да ми бъде изплатена от застрахователя.

От Алианц ми предоставиха телефонен номер на фирма, с която работят и обслужвала района. Въпросната фирма се оказа от Ихтиман и извози автомобила при цена на километър от 2.30 лв., или за общо 397.4 лв. Тази сума, въпреки че ми бе изплатена впоследствие от Алианц, е над 2 пъти по-висока от нормалните цени, при които се работи.

На мой въпрос до служител на Алианц относно това ми бе отговорено, че те ползват „най-добрите и едва ли съм искал да ме прибере някоя трошка от пътя". В случая камионът, който ме обслужи бе поне на 15 години и нормално всеки си задава въпроса, защо точно с тази фирма се работи и на тези цени?

Един от въпросите, който ще бъде изпратен до КФН по случая е, дали се следи за корупционни практики сред застрахователите при сключването на договори за подобни услуги, както и за връзки на мениджмънта с тези фирми.

Да продължим по нататък - в първия работен ден след произшествието регистрирах щетата в център на компанията (ден 1 от завеждането на щетата), а два дни по-късно бе направен оглед на автомобила.

На следващия ден ми бе връчено възлагателно писмо от Алианц за доверен сервиз на компанията, като лимитът посочен на него за ремонт бе до 4500 лв., или до 70% от застрахователната стойност (6500).

Ден по-късно автомобилът бе транспортиран (ден 5) до доверен сервиз на Алианц, който трябваше да направи калкулация на ремонта след нов оглед от страна на компанията и да изпрати проформа фактура.

След няколко дни от сервиза ми бе обяснено, че ремонтът е на границата от тотална щета (4500 лв.) и ще трябва да се ползват стари части, за да не бъде надхвърлена сумата (ден 10).

Това за мен бе неприемливо, така че се обадих на Алианц и им заявих, че щом ще платят 4500 лв. за ремонт със стари части на сервиза, искам на мен да ми бъде изплатено обезщетението.

От компанията ми отговориха, че за целта трябва да се направи експертна оценка на щетата (ден 14). Два дни по-късно ми бе представена тази оценка - на стойност 1599 лв.

Изразих пред Алианц своето възмущение за двойнствения стандарт и огромната разлика в това, което плащат на доверения сервиз и на клиента си, но безрезултатно.

Разбира се, не приех експертната оценка и подадох заявление ремонта на автомобила да бъде извършен все пак в сервиза. Още същият ден е била изпратена калкулация за ремонта до Алианц (ден 16).

Две седмици по-късно, след мое обаждане до сервиза, вече очаквайки да се работи върху автомобила, за мое учудване ми бе съобщено, че все още чакат потвърждение от Алианц на изпратената от тях проформа за ремонта. Веднага се обадих на застрахователя, от където ми бе заявено, че не са получили тази калкулация. Информирах сервиза за това, а от там ми бе отговорено, че ще се свържат с Алианц и ще решат проблема (ден 30).

Седмица по-късно позвъних отново на Алианц, за да проверя дали вече всичко е наред. За мое учудване от там ми отговориха, че още нямат проформата от сервиза, а отговарящият за щетата е в отпуск.

След 2-дневно разследване, от друг служител на Алианц ми бе съобщено, че калкулацията е била изпратена чрез пилотна он-лайн система, която е в тестови период, а човекът отговарящ за нея е също в отпуска. За забавянето се извинявали, но всъщност нямали вина.

Наложи се сервизът да изпрати по факс проформата, която след два дни бе одобрена и бе на стойност 4334 лв. (ден 40).

След около две седмици отново се обаждам на сервиза с надеждата колата ми да бъде готова скоро (ден 60). От там обаче ме информират, че след нови огледи е станало ясно, че ремонтът ще излезе по-скъп и ще надхвърли 4500 лв.

От сервиза е изпратена нова проформа фактура на Алианц (ден 70) вече на стойност 5549 лв., след което от застрахователя обяви щетата за тотална.

След няколкодневни калкулации бях поканен в офиса на Алианц да ми бъде предоставено покана от тях да прекратя регистрацията на автомобила в КАТ, за да си получа крайното обезщетение.

По-интересното в случая са сумата на обезщетението и начинът на калкулация.

При тотална щета застрахователят плаща общата застрахователна стойност на автомобила (6500 лв.), от която се приспадат останките на автомобила (1950 лв.), платената пътна помощ (397 лв.) и увредените части при сключване на застраховката (823 лв.).

Най-интересна е последната част - увредените части. В случая става дума за драскотини по боята на автомобила при сключване на застраховката. Според Алианц, след оглед на снимките в базата им данни, има 7 елемента които са били за пребоядисване и това се оценява на горепосочените 823 лв.

След като съм платил застрахователна премия върху цялата сума 6500 лв. (с включени тези части), попитах каква е логиката да се вадят тези увреждания при тотална щета - отговорът бе, че такава е практиката.

Това ще другият основен въпрос към държавните органи - защо застрахователят прибира премия върху цялата сума с увредени според тях елементи, а при изплащане на щета ги приспада?! Тоест плащаш премия за... нищо (и това е масова практика сред застрахователите).

В крайна сметка, предложеното от Алианц обезщетение е на стойност 3330 лв., платими след отписването на автомобила в КАТ. Разбира се, от компанията ми съобщиха, че трябва да платя на сервиза от джоба си за труда, който са положили, след което мога да си я получа в насипно състояние (ден 75). При условие че отремонтирам колата, за да бъде регистрирана отново, тя трябва да премине технически тест, като тези разходи ще са за няколкостотин лева.

На снимката горе може да видите щетата, обявена за тотална от Алианц България на 75-ия ден след произшествието.

Гореописаният случай ще бъде изпратен до Комисията за финансов надзор и Комисията за защита на потребителите.

Въпросите, които ще зададем, са свързани с контрола върху застрахователите относно корупционни практики при възлагане на външни услуги, защита на правата на потребителите, налагане на разумни срокове за решаване на щети, както и за наличието на нормативни рамки за договорите и общите условия, които да защитават правата на застрахованите.