България не за първа година е във финансова криза, като това е петата година от нея и ефектите на кризата се усещат не по-малко силно от миналата или по-миналата година, коментира за Profit.TV Стоян Проданов, изпълнителен директор и заместник-председател на Съвета на директорите на Бул Инс.

Във финансовия сектор кризата има реални измерения. Проявлението й се изразява най-вече в това, че се увеличи делът на лошите кредити в банковия сектор, а при застрахователите нарасна размерът на плащанията по определени щети, като същевременно намаляха премиите.

Това няма как да не се отрази на целия финансов сектор и в частност на застрахователния. Всяка компания прави своите калкулации как да реагира на кризисните ефекти по най-добрия начин, така че клиентите да получават достатъчно високо ниво на услугите при намалелите възможности за доставяне на различни такива.

Към месец август Бул Инс има брутен премиен приход от 70 млн. лв., което е 7.3% от премиите в застраховането. Основните приходи са по "Каско" и по "Гражданска отговорност", съобщи изпълнителният директор на дружеството.

Голямата разлика, в сравнение с миналата година, е много по-селективният подход при застраховката "Гражданска отговорност" заради факта, че рисковете там са твърде големи, а щетите, които компаниите плащат, твърде значими.

По-селективният подход доведе до по-значим спад, свързан с това, че бе подбиран рискът и се предлагаха застраховки само в тези сегменти, където би могло да се извлече полза.

Има различни тенденции в каско-застраховането. Забелязва се един отказ на голяма част от клиентите от застраховане, като става въпрос за по-старите автомобили и тези с по-ниска стойност. Този род клиенти разчитат основно на "Гражданска отговорност", коментира тенденциите на пазара Проданов.

От гледна точка на бюджетите на домакинствата, това може донякъде да е оправдано, но от гледна точка на рисковете, които се покриват, не можем да се съгласим. Много водачи срещнаха проблеми, защото рисковете, свързани с управлението на МПС, не са намалели.

Налице е високо рискова среда и голям брой на произшествията. Въпреки многото направено от държавата по отношение на инфраструктурата, все още има много участъци, които не са в достатъчно добро състояние. Също така има проблеми с кражбите на автомобили, има проблеми с многото щети, заведени на паркинг.

Изобщо негативните ефекти от последните години се проявяват тази година с пълна сила. Каско-застраховането продължава да губи дял за сметка на "Гражданска отговорност".

За полугодието Бул Инс са платили около 20 млн. лв. по каско-застраховките, а към август 28 млн. лв. Общо щетите към полугодието са 29 млн. лв., а 41 млн. лв. са щетите, платени към края на август. Съпоставянето на размера на щетите със събраните премии в каското сочи, че сме имали най-щедрото плащане към застрахованите лица, обяви Проданов.

Това още веднъж потвърждава, че в каско-застраховането рисковете са доста високи и може да се каже подценени, защото, заради силната конкуренция, тарифните ставки доста паднаха в последните години.

Има две противоположни тенденции при "Гражданска отговорност" и въпрос на застрахователния сегмент е да намери баланс между тях. От една страна, финансовата криза доведе до снижаване на благосъстоянието на домакинствата, което означава по-ниска възможност за плащане. От друга страна, застраховката става все по-рискова заради многото щети, които идват от чужбина, както и заради неимуществените щети, които се плащат в нашата страна, ставащи все по-големи като среден размер.

Получава се парадоксът, че застрахователите събираме премии, които са недостатъчни за покриване на щатите в целия петгодишен период на валидност на тази застраховка.

Вариантите са само в плавно увеличаване на премиите, за да са адекватни на ситуацията. Основният проблем е, че България е в ЕС, тоест в клуба на „богатите“, в които механизмът на Зелената карта гарантира, че плащането ще става въз основа на цените в съответната държава.

На практика, плащаме цени, които са европейски, със събирани български премии, обобщи застрахователят. Този парадокс трябва по някакъв начин да намери решение в ценовите нива на компаниите. Затова няма друг вариант, освен плавно да се повишават премиите, което е и политика на КФН.

Като автомобилен застраховател имаме интерес да разширим продуктовата си гама. Направихме това през последните две години и имаме лиценз и капацитет за предлагане на всички видове полици.

Това вече дава резултати и във всички линии на бизнеса имаме ръст. Разбира се, в някои направления става въпрос за ръст от много ниска база. Натрупваме опит, натрупваме и познания в комуникацията с нов тип клиенти, така че имаме успех и ще продължим да диверсифицираме нашето портфолио.

Има известен интерес към имуществените застраховки след земетресението в Перник, но не бих казал, че той е значим. Ръстът не е това, което би трябвало да се очаква. Тези катастрофични рискове би следвало да се вземат предвид от населението, но не е точна така, коментира Проданов.

В момента проникването е твърде слабо – става въпрос за 7-8% от всички имоти, които имат полици. Земетресението създаде моментен импулс в рамките на месец-два-три и в момента положението се върна на старото. Трябва да кажем, обаче, че се забелязва някакъв повишен интерес и това означава възможности за по-агресивно предлагане на тези полици.

В рамките на месец ние ликвидирахме всички обезщетения, както на сградите, така и на засегнатите автомобили, макар че това е един изключен риск, примерно паднал комин е повредил автомобил. Ние обаче взехме решение да обезщетим тези собственици и в много кратък срок разплатихме всички щети, посочи изпълнителният директор на Бул Инс.

Промяната на застрахователната култура е дълъг процес, който тече 15-20 години с променлив успех. Със сигурност днес тази култура е много по-висока, в сравнение с преди 20 години. Все още има какво да се желае и този процес ще продължи още дълго време – на повишаване на застрахователната култура, на въвеждането на нови видове застраховки, на приучаване на домакинствата да застраховат по-широки рискове и т.н.

За тази година очаквам премийните приходи да са на по-ниско равнище от 2011 г. Същото може да се каже и за Бул Инс, като се опитваме да запазим нивото на печалбата от миналата година. Все пак нашият бизнес е ориентиран основно към създаване на стойност и печалбата за акционерите.

Очевидно по-трудната година означава да адаптираме своите бизнес-модели и да сме в състояние да отговорим на кризата. Първото по-сериозно раздвижване икономистите очакват след 2013 г. Може би към 2014 г. ще се върнем отново на релсите на позитивен растеж. Моите позитивни очаквания са насочени именно към този средносрочен план, завърши Проданов.