Гражданската скача с една десета
Застраховка "Гражданска отговорност", която е задължителна, ще е по-скъпа през следващата година с 8-10%, прогнозират застрахователи.
Според тях причината за поредното поскъпване са по-големите материални и нематериални щети, които отчитат те. Рискът за застрахователите става все по-голям, защото има повече пътуващи българи, а съдилищата дават по-високи обезщетения.
От началото на 2011 г. задължителната застраховка също поскъпна с около 5 на сто, като се очаква до края на годината цените на полиците да се повишат с още толкова.
Обхватът на „Гражданска отговорност” продължава да е проблем за страната, смятат застрахователите. В момента той е около 75 на сто. Това означава, че към една четвърт от автомобилите са без задължителната застраховка.
Обикновено през пролетта процентът леко се увеличава, защото някои хора решават да подкарат отново зазимените си возила. Изчисленията показват, че без задължителната застраховка годишно са приблизително 600-700 хиляди автомобила. Засега няма точни данни колко от тях действително не се използват, но собствениците им не са прекратили регистрацията им, пише вестник "Монитор".
В калкулирането на цената на застраховката „Гражданска отговорност” участва и вноската в Гаранционния фонд, която се прави за всяка сключена полица. Така в един момент средствата в него могат да се окажат недостатъчни и да се стигне до увеличение на размера на вноската.
В момента тя е 8.50 лв., но може да стане 10 лв. Така може да се стигне до ситуация, в която редовните водачи да плащат повече.
Огромният риск обаче е, че ако водач без „Гражданска отговорност” причини пътнотранспортно произшествие, Гаранционният фонд изплаща обезщетението на пострадалите. След това се отправя иск към виновния водач. Ако той не плати доброволно, фондът завежда дело и го осъжда.
Така може да се стигне до ипотекиране на имуществото му. Ако става въпрос за сериозни суми, нередовният шофьор може да ги изплаща цял живот.
От известно време се обсъжда въвеждането на системата бонус-малус, чрез която водачите без произшествия ще плащат по-ниска цена на задължителната застраховка. Бизнесмени от бранша предполагат, че до 6 месеца, след промените в Кодекса за застраховане, тя ще бъде въведена.
Най-тежката работа за създаването на единната информационна система вече е свършена и това ще позволи сравнително бързо въвеждане и на бонус-малус системата.
Според най-груби изчисления на застрахователи, между 10 и 15% от прилежните водачи, направили си „Гражданска отговорност”, имат и застраховка „Автокаско” за автомобилите си.