Oсъществяването на директен полет от Сидни до Лондон, който обикаля половината планета, изглежда все по-близо, след като водещите производители на самолети са успели да убедят австралийската авиокомпания Qantas Airway Ltd., че могат да превърнат 20-часовия полет в реалност.

Година след като главният изпълнителен директор на Qantas Алън Джойс публично предизвика Boeing Co. и Airbus SE да проектират самолет, който е способен да осъществи директен полет от Сидни до Лондон или Ню Йорк, той обяви, че компаниите са постигнали успех.

“Вече мислим, че разполагаме с превозните средства, които могат да осъществят такъв полет,” заяви Джойс в интервю за Bloomberg.

Проект Изгрев, както Qantas нарича целта си, включва създаването на самолет, който да може да превози около 300 пътници и техния багаж по-далеч от който и да било друг редовен полет, предлаган днес, с достатъчно гориво, за преодоляване на непредвидени обстоятелства.

Ако първите маршрути се окажат осъществими и икономически изгодни през 2022 г., след това може да последват директни връзки от големите градове в Северна и Южна Америка, Европа и Африка до Австралия.

Qantas и производителите на самолети проектират салоните на самолетите, които ще могат да издържат на маратонски полети. Ще има място за легла, удобства за полагането на грижи за децата и дори фитнес, казва Джойс.

“Предизвикваме се да мислим нестандартно,” казва той. “Ще разполагаме ли с място за други дейности – спорт, бар, детска ясла, място за спане? Boeing и Airbus всъщност са доста креативни в предлагането на различни идеи.”

Какво сервират по време на най-дългия полет в света?За пътуването от 18 часа и 45 минути Singapore Airlines си партнира с експерти по хранене и здраве, за да създаде уелнес меню специално за полета.


Qantas обмисля предложени варианти Airbus A350 срещу 777X на Boeing, а ръководителите от двете компании са посетили Сидни, за да представят съответните модели. Джойс планира да направи поръчка през следващата година и твърди, че засега нито един от двата производителя няма предимство.

Конкуренцията за поръчката може да помогне на Qantas да получи дизайна и цената, които иска.

“Обмисляме всички опции за покриване на изискванията на Проект Изгрев, но не можем да коментираме в подробности разговорите ни с Qantas,” заявиха от Airbus. От пък Boeing казаха: “Уверени сме, че можем да задоволим изискванията на клиента по отношение на дължина на полета и удобствата.”

През април Airbus предостави поглед в бъдещето, когато на изложение в Хамбург представи модулите за спане, които първоначално ще се предлагат в модела A330 от 2020 г., а след това евентуално и в A350.

Амбициозният план на Джойс идва след продължило три години възстановяване, което съживи националния превозвач, който бе почти на колене. Той се опитва да изгради безпрецедентна мрежа от супердълги маршрути.

Печалбите, маржовете на печалба и възвръщаемостта на инвестирания капитал на авиокомпаниите тази година ще паднат до най-ниското ниво от 2014 г. заради по-високите цени на горивата, според Международната асоциация за въздушен транспорт.

След като през миналата седмица обяви рекордна годишна печалба, Qantas заяви, че разходите й за гориво ще скочат с 21%, до около 3.92 млрд. австралийски долара (2.9 млрд. долара) в годината до юни 2019 г.

Това е предимство за по-икономичните самолети, като 787 Dreamliner на Boeing, който е изгоден при дълги полети.

През 1935 г. придвижването със самолет от Австралия до Лондон е отнемало 12 дни и половина с около 30 кацания. През март Qantas започна полети между Пърт и Лондон, което бе първата директна връзка между Австралия и Европа.

Други авиокомпании също обмислят супердълги полети. Singapore Airlines Ltd. ще възобнови директния си полет от Сингапур до Ню Йорк на 11 октомври с Airbus A350-900. 19-часовият полет ще изпревари този на Qatar Airways между Доха и Окланд, Австралия, като най-дългия в света.

Проект Изгрев стига обаче и по-далече. Маршрутите са толкова дълги, че Qantas има нужда от одобрението на регулаторните органи и нови договори с пилотите. Това обаче не може да спре Джойс.

“Уверен съм, че ще постигнем целта си и ще имаме самолет през 2022 г.,” казва той.