AI търсачката на Google - новият кошмар за създателите на съдържание
Малко след старта на ChatGPT 166-годишното издание The Atlantic съставя списък с най-големите заплахи за него от страна на генеративния изкуствен интелект. На първо място: Прегръщането на технологията от страна на Google.
Около 40% от уеб трафика на списанието идва от търсения в Google, при които се появяват връзки, върху които потребителите кликват, пише в свой анализ The Wall Street Journal, а работна група в Atlantic създава модел на това, което може да се случи, ако Google интегрира изкуствен интелект в търсенето. В него тя установява, че в 75% от случаите задвижваното от изкуствен интелект търсене вероятно ще предостави пълен отговор на запитването на потребителя и сайтът на Atlantic ще загуби трафика, който иначе би получил.
Това, което някога е било хипотетична заплаха, сега е съвсем реално. От май насам Google тества продукт с изкуствен интелект, наречен Search Generative Experience, върху група от приблизително 10 милиона потребители и многократно изразява намерението си да го внедри в сърцето на основната си търсачка.
Интегрирането на изкуствения интелект от страна на Google разкрива рисковете, които надвисват на медиите, разчитащи основно на платформите на големите технологични компании, за да достига съдържанието им до потребителите. Много издатели вече се сблъскват със сериозния спад на трафика от социалните медии, тъй като както Meta, така и X, бившият Twitter, малко по малко се дистанцират от разпространението на новини.
Но ако намаляването на потока от социалните медии е неприятно явление, то търсенето на Google, задвижвано от генеративен изкуствен интелект би могло да се превърне в истинският кошмар за издателите. В медийния свят Google генерира почти 40% от трафика на издателите, като на него се пада най-големият дял от техните "препратки", според анализ на Wall Street Journal на данни от компанията за измерване Similarweb.
"AI и големите езикови модели имат потенциала да унищожат журналистиката и медийните брандове такива, каквито ги познаваме", смята Матиас Допфнер, председател и главен изпълнителен директор на Axel Springer. Компанията, която е един от най-големите издатели в Европа и собственик на американските издания Politico и Business Insider, обяви тази седмица сделка за лицензиране на своето съдържание с ОpenAI.
Въпреки че Google твърди, че окончателният вид на продукта ѝ с изкуствен интелект далеч не е ясен, издателите вече имат достатъчно опит, за да преценят, че ще загубят между 20 и 40% от трафика си, генериран от Google, ако нещо, наподобяващо последните итерации, се разпространи широко. На този фон Google заявява, че дава приоритет на изпращането на трафик към издателите.
Европа постигна политическа сделка относно правилата за регулация на AI
Сделката на Google със създателите на съдържание
Възходът на изкуствения интелект е най-новата и предизвикваща най-голямо безпокойство глава в дългия, нелек брак между Google и издателите, които са свързани помежду си чрез една основна сделка: Google помага на издателите да бъдат открити от читателите, а издателите предоставят на Google информация - милиони страници с уеб съдържание, за да направят търсачката възможно най-полезна.
Според ръководителите на издателства, цитирани от WSJ, интеграцията на изкуствения интелект в търсенето от Google заплашва да наруши това деликатно равновесие, като значително увеличи риска търсенето на потребителите да не доведе до кликване върху връзки, които ги отвеждат до сайтовете на издателите. А най-неприятното за създателите на съдържание е, че търсенето с изкуствен интелект на Google е обучено отчасти върху тяхна интелектуална собственост и то без заплащане.
Според Google всичко, което е достъпно в интернет, е подходящо за обучение на модели на изкуствен интелект. Компанията се позовава на правна доктрина, която позволява части от произведения, защитени с авторски права, да се използват без разрешение в случаи като критика, новинарски репортажи или изследвания.
„Google бързо се зае да преработи своя водещ продукт в отговор на нарастващата популярност на чатботове като ChatGPT. Но промените рискуват да навредят на собствениците на уебсайтове, които създават писмени материали, жизненоважни както за самата търсачка, така и за нейните мощни модели на изкуствен интелект“, предупреждава WSJ и цитира консултантът по цифрови медии Матю Голдщайн, който потвърждава:
"Ако Google убие твърде много издатели, няма да може да изгражда своите големи езикови модели".
Лиз Рийд, вицепрезидент на Google, която работи по търсачката, коментира, че компанията се е ангажирала да стимулира трафика към уеб издателите. Технологичният гигант, твърди тя, е провел повече разговори с издателите, отколкото обикновено прави след въвеждането на съществени промени в платформата си за търсене, защото "това е по-значителна промяна в развитието на това пространство".
"Всякакви опити за оценка на въздействието на трафика от нашия експеримент са изцяло спекулативни на този етап, тъй като продължаваме бързо да развиваме потребителското изживяване и дизайна, включително начина на показване на връзките, и следим внимателно вътрешните данни от нашите тестове", казва Рийд.
Всичко това вкарва Google и издателите във все по-сложен диалог, в който технологичният гигант често представя потенциалните ползи от други инструменти с изкуствен интелект, които изгражда, включително такива, които биха помогнали при писането и публикуването на новинарски статии. Много новинарски издания, от BuzzFeed до собственика на USA Today - Gannett, вече експериментират с инструменти на AI.
В същото време издателите търсят гаранции от Google, че бизнесът им ще бъде защитен при интеграцията на задвижван от AI инструмент за търсене, който вероятно ще намали трафика им, и дават ясно да се разбере, че очакват да им бъде платено за съдържанието, използвано при обучението на моделите. Някои издатели - включително News Corp, собственик на The Wall Street Journal, и New York Times - вече имат търговски взаимоотношения с Google в тази посока.
Google започва да внедрява инструмента за търсене с изкуствен интелект през май, като позволява на милиони потребители да се включат в тестовете. С помощта на чат интерфейс, който може да разбира по-дълги заявки на естествен език, той има за цел да предоставя така наречените "снимки" или резюмета на отговора, вместо традиционните отговори с повече връзки в резултатите от търсенето.